Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av innførsel i MIN Nr. 2 for Strøm (Odalen) 1716 – 1741.


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Den Gotiske Grønnskolling (jeg) er atter en gang i bønnemodus –

 

Kan noen hjelpe med dette:

 

Side 525 i ovennevnte MIN, tredje siste innførsel i kolonnen helt til høyre (Lenke)

 

Mitt sedvanlige slette transkriberingsforsøk presenteres herved:

 

 

«Døbt mons(?) Jendsen(?)/Fendsen Haugens(?)/Baugens(?) Ægte = Søn Nm Hans

fadd: Giøren Rud, Sønnow Knapper, Svend- Ibid, Ola, Torgau(?), Ola MoeEie.

 

Setter som vanlig min lit til de Særdeles Skriftkyndige trollmenn og -kvinner som utrettelig assistérer oss «esler». (Siste ord kan, hvis ønskelig, utmerket godt oversettes til engelsk – og derved få en ekstra dybde . . .  ;-)

 

Tillater meg som alltid å fremføre en hjertelig forhåndstakk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døbt Hans Findsen Vangens Ægte Søn Nne. Hans, Fadd: Giøran Rud, Sønnov Knapper, Svend Ibid., Ole Torpen, Ole MoeEjer.

Dåpsdato: 13. januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døbt Hans Findsen Vangens Ægte Søn Nne. Hans, Fadd: Giøran Rud, Sønnov Knapper, Svend Ibid., Ole Torpen, Ole MoeEjer.

 

Dåpsdato: 13. januar.

 

Slutter aldri å forundre meg over hvordan dere Magikere klarer å lese dette, tydeligvis problemfritt. At faderens fornavn skulle være Hans, sett i forhold til prestens tydelige «H» i sønnens navn, ville vel aldri falt meg inn. Men Findsen ser jeg nå, og at «V»-en i «Vangen» gikk meg hus forbi . . . vel, «jeg gremmes» – for å sitére en oversatt og velkjent tegneseriefigur.

 

Og takker dyptfølt for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange prester skrev navnet på barnet med en annen type... "font" ville vi vel kalle det i dag, enn de brukte i resten av teksten. Så derfor de to forskjellige H-ene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.