Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Horn's opprinnelse


JanMKeus
 Del

Recommended Posts

​I Norge finnes flere slekter Horn. Har de en felles opprinnelse?

De er antagelig innvandrer.

​Kommer slekten fra Danmark, eller Nederland (byen Hoorn)?
Er det noen ganger blitt forsket i dette emne?

 

​Takknemlig for innspill,
Jan M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rekke steder som heter Horn i Norge, og som ganske sikkert er opphav til slektsnavn. Søk på norgeskart.no, og du får opp ei lang liste. En av gardene ligger i Brandbu i Gran kommune. Fra denne stammer Kristian Horn, stifteren av Humanetisk Forbund. Nabogarden nordafor heter også Horn, men ligger i Søndre Land kommune. Den var en gang i tiden bebodd av innvandrete skogfinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Horn-slekt kan du lese om i C.W. Ludv. Horn: "Mindeblade. Om dem fra hvem jeg stammer", utgitt på Hamar Stiftstidendes Boktrykkeri 1910. Den finnes kanskje på Nasjonalbiblioteket, eller i Slektshistorisk forening?

Vennlig hilsen Kari Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldefar Anton Mathias Kristensen var født i 1853 på Horn på Løkta i Nesna på Helgeland, og han hadde 5 barn med kona Laura Jensine Larsdatter. En sønn var født utenfor ekteskap før

Anton Mathias ble gift med Laura Jensine Larsdatter fra Buksnes i Lofoten i 1882 De flyttet fra Horn på Løkta i 1891 til Trondhiem. Anton Mathias døde i 1897 i Trondheim, og kona Laura var

da alene med 5 barn. Vet at Lauras og Anton Mathias sin sønn Konrad født 1887 tok etternavnet Horn som voksen, og han bodde da i Trondhiem. Min bestefar Leif Emil tok farens etternavn

Kristensen. Vet ikke sikkert om noen av de andre bartil Anton Mathias og Laura tok navnet Horn(Alfred født 1884, Lina født 1889 og Signe født 1892 i Trondheim og min mors far Leif Emil født i

1896 i Trondheim). Konrad hadde en sønn Asbjørn f født 1921 som het Horn til etternavn, og han har barn som heter det nå. Asbjørn lever ikke lengre.  Selv om resten av familien hadde flyttet

til Trondheim vet jeg at Konrad var hos sin onkel på Horn på Løkta i Nesna i 1900,og han ble konfirmert der i 1901. Så han hadde nok et tettere forhold til stedet Horn, enn det min mors far Leif

Emil hadde

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.