Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tinglysning.


Olav Rugholm
 Del

Recommended Posts

Er vel et forferdelig mas på meg.

Klarer å lese at Lars Olssøn selger ei jekt Anna Sussana til Mikael Ursin, men klarer ikke å tyde alle detaljene i denne tinglysningen. Hadde vært veldig morro å vite helt nøyaktig hva som står der.

 

Nederste tinglysnig på høyre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/19758/333

 

Mvh

Olav Rugholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg underskrevne Lars Olesøn Smed fra Størdahlen kiendes og hermed vitterlig gjør: at have solgt og afhændet, ligesom ieg herved sælger, skiøder og afhænder fra mig og mine Arvinger til hr. Michel Ursin og Arvinger den halve Deel af min ejende halvepart eller en fierdepart, i hele Jægten Anne Susana kaldet, nu her paa Jilen beliggende, med alt sit tilbehør af Sejgel Tauger, Anker &c., intet i nogen Maade undtagen. Og da bemeldte hr. Michel Ursin har betalt mig den forenede Kjøbesumma 220 rd skriver toe Hundrede og Tyve Rigsdalere for bemeldte fierde-part i Jagten Anne Susanna, saa er det jeg herved tilskiøder ham samme at være hans og Arvingers sande og rette Ejendom uigienkaldet af mig og mine Arvinger. Til Bekræftelse under min Haand og Segl og 2de Vidners underskrift. Tronhiem den 17de Augustii 1805. Lars Olesøn Smeed (LS) Til Vitterlighed Ingebrigt Hougan (LS) Lars Grunelt (LS). At ingen skriftlig Contract denne Handel vedkommende af os er oprettet bevidne  vi herved. Michel Ursin. Lars Oleson Smeed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen , Tusen takk. Er veldig imponert over dette du har gjort for meg. Tusen takk enda en gang.  Er ny her på forumet og som ny slektsforsker for familien, føler jeg har litt kontroll med hvor og hvem som fikk barn, når de ble gift, døpt osv. Dette blir kjedelig for meg. Derfor søker jeg som amatør i de forskjellige panteregitrer, jordbøker osv for å finne opplysninger der. Men har ikke så god lesekunnskap i disse skriftene. Du har gjort en ny verden for meg med å tyde dettte. Vet ikke om det går å kontakte personer som deg privat på dette forumet, men har lyst til å gi deg noe for dette. Blir i lykkerus jeg for å få slike dokumenter oversatt som du gjorde med disse 2 Tinglynsningspapirene, Takk enda en gang.

 

Skulle så gjerne ha oversatt disse 3 tinglysningene på venstre side som omhandler Jonas Eid, ser for meg ut som dette også handler om ei jækt med navnet "Fortuna"

https://media.digitalarkivet.no/view/19758/319

 

Mvh

Olav Rugholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.