Gå til innhold
Arkivverket

Bergliot / Bergljot Viola, født 1911, hvem var hun?


Ine Berg
 Del

Recommended Posts

På gravsteinen deres på Nordre gravlund i Oslo (ifølge ID 606557 på Gravminner) så ble hun født den 8. august 1911 og døde den 29. oktober 1975.

 

Mannen hennes het Bjarne A. Haakensen. Jeg vet ikke hvor og når de giftet seg (?).

 

 

Jeg håper veldig på at noen vet hvem Bergliot / Bergljot Viola var , hvem som var foreldrene hennes og hvor hun ble født. 
Har prøvd og finne utav det lenge men klarer det visst ikke på egenhånd. Om det finnes noen dødsannonse, det har jeg ikke greid og fått undersøkt.

 

Veldig glad for alle tips og hjelp, tusen takk.
 

Endret av Ine Berg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf Asbjørn Hansen (* 5. juni 1930, d. 11.10.1969, Rødtvet, Oslo, g. m. Sølvi Marie  

Startet av NilsenAnneJul 30 2012 00:35
 

https://forum.arkivverket.no/topic/179022-rolf-asbjoern-hansen-5-juni-1930-d-11101969-roedtvet-oslo-g-m-soelvi-marie/

 

Ser nå at Anne-Lise har funnet det samme.  :)

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne ennå ugift i 1923 og bor på Sandaker:

 

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923
Navn     Født     Fødested     Kj     Famst     Sivst     Erverv     Arb.giv     Bosted     Leil.     Menighet     Fil     
Azora Andersen     18.12.1872     Kristiania     k         ug     Husmor         Nils Huus`s gt. 17 A     13     Sagene     Bunke269k
Harald Marinius Ottesen     27.10.1885     Kristiania     m         ug     Kjører     Schou's Bryggeri     Nils Huus`s gt. 17 A     13     Sagene     Bunke269k
Bjarne Alex. Håkensen     02.07.1900     Kristiania     m         ug     Presser     Cederlind     Nils Huus`s gt. 17 A     13     Sagene     Bunke269k
Annie Othilie Håkensen     29.04.1902     Kristiania     k         ug     Arb.     A. Bergene Chokl     Nils Huus`s gt. 17 A     13     Sagene     Bunke269k
Håkan Håkensen     11.04.1904     Kristiania     m         ug     Lagerarb.     Gross. Bückholst     Nils Huus`s gt. 17 A     13     Sagene     Bunke269k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I merknader ved folketelling 1900, står det at Harald M.Ottesen er dattersønn.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I merknader ved folketelling 1900, står det at Harald M.Ottesen er dattersønn.

 

Hilsen Kari

 

 

Endret av Grete Jøraas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer Grete at det står fl ved familiestilling, men i merknad står: stilling i familien dattersønn.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald er vel Bjarnes bror. Foreldrene er:

 

Husstandsmedlemmer  (1900)
P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus

001 04 Otto Gottlieb Haakensen 1864 Kristiania hf g Fabrikarbeider b

002 04 Amalie Olava Haakensen 1861 Hakkedalen hm g Fabrikarbeiderske b

003 04 Bjarne Aleksander Haakensen 1900.07.02 Kristiania s ug*   b

 

At den ene bruker patronymet Ottesen (sønn av Otto) og den andre farens patronym, som brukes som fast etternavn, er et kjent fenomen fra dette århundreskiftet. Amalie Olava er jo datter av Berthe Jansen.

 

Amalie Olavas dåp:

Akershus fylke, Hakadal i Nittedal, Klokkerbok nr. II 1 (1859-1878), Fødte og døpte 1861, Side 59
Permanent bilde-ID: kb20061101070490
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061101070490
(Nr. 14)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, jeg fikk en melding om at familienavnet hennes var Hilmand / Hilman / Hillman / Hillmann / Hilmann  

og anser denne kilden som pålitelig men det gjenstår jo og få bekreftet etternavnet.

 

Takk til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

 

Døvehistorie i Norge Public Group | Facebook

 
 
Sitat:
" Fant ut at jeg kunne forstørre opp dette bildet. Kikker nøye på det og lurer fært på om det er min mamma som sitter som nummer 5 i andre rad fra høyre. Født i Oslo i 1911 , så alderen kan jo stemme . Er så utrolig lik min yngste søster når hun var på samme alder. Vet at hun gikk på skole i Holmestrand også , men kan vel ha blitt flyttet dit senere. Er vel ingen i dag som kan bekrefte det ,men likheten er der. Hun het Bergliot Viola Hilmann den gang." 
 

https://www.facebook.com/groups/153237624839217/

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt deg en PM.

Se konvolutt helt øverst på siden (ved siden ved navnet ditt)

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.