Gå til innhold
Arkivverket
Arne Sigmund Vudduaune

Hvem var Margrethe Jørgensdatter Lund (Verdal/Kongsberg)?

Recommended Posts

Arne Sigmund Vudduaune

Søker opplysninger om Margrethe Jørgensdtr Lund (f. ca. 1780), hennes opphav og videre skjebne etter 1819. Det som er kjent, er følgende:

1794: Konfirmert i Verdal i Nord-Trøndelag som Margrethe Jørgensdtr Biertness. Det har ikke vært mulig å finne henne som døpt i Verdal i perioden 1777-1780, men vi ser altså at hun alt i 1794 oppholdt seg hos offisersfamilien Klüver på gården Bjartnes.

1800: Hennes sønn Jørgen Christian blir født i Verdal 20.10.1800, men dør som spebarn og ble begravet 04.01.1801 i Verdal (Stiklestad). Som far til barnet er oppgitt Størker Glad, offiser opprinnelig fra Elverum. Glad oppholdt seg en tid hos familien Klüver på Bjartnes i Verdal, hvor han døde i 1808 eller 1809.

1801: Margrette Lund er ved folketellingen 01.02.1801 nevnt som "kokkepige", 21 år gammel, hos Lorents Didrik Klüver på Bjartnes i Verdal.

1804: Margrethe Jørgensdtr Lund blir 17.05.1804 mor til en sønn, som ved dåpen i Verdal får navnet Jørgen Christian Aagaard. Barnefar er oppgitt å være gårdbruker og kirkeverge i Verdal, Ole Torbersen Aagaard på vestre Stiklestad. Sønnen skal ha vokst opp hos prost Peter Johan Brandt i Verdal.

1806: Margrethe blir mor for tredje gang, får i Verdal datteren Marie Aagaard den 04.08.1806, også denne gang oppgis Ole Torebersen Aagaard som barnefar. Muntlige overleveringer vil derimot ha det til at den egentlige far var major Lorents Didrik Klüver.

1815: Margrethe Jørgensdatter Lund blir 06.05.1815 gift i Kongsberg med Christian Olsen Fogt.

1819: Margrethe Lund og Christian Olsen Fogt på Kongsberg blir 11.08.1819 foreldre til en sønn Jens Christiansen.

1835: Jens Christiansen, født på Kongsberg, blir konfirmert i Verdal. Han var da bosatt på "Øren" (Verdalsøra), og det oppgis at foreldrene heter Christen og Margrethe. Om Jens er det kjent at han flyttet nordover, og ble gift i Alstahaug i Nordland i 1851. Han og kona bosatte seg på Tjøtta, hvor Jens døde i 1894. Ved folketellingene både i 1865 og 1875 oppgir Jens feilaktig at han er født i Stiklestad (Verdal).

Familiehistorie for Aagaard-familien er beskrevet i "Den Nordenfjeldske Aagaardslegt" (Adam von Krogh, Kristiania 1919). Forfatteren unnlater å kommentere det faktum at Ole Torbersen Aagaard faktisk aldri var gift med Margrethe Jørgensdtr Lund, sitat:

"Ole Torbersen Aagaard, F. 1769 /9, dpt. 28/9, konf. 1786 21/7, d. 1835 24/2 i Stjørdalen hos brorsønnen Jacob paa Hogness. Kirkeverge i Værdalen, *.... m. Margrethe Jørgensdtr. Lund, f. 1779, d..... Der har om hende været paastaaet, at hun var prestedatter, men det har ikke kunnet konstateres. To. barn".

I major Lorents Didrik Klüvers testamente av 28. desember 1818 nevnes i følge Verdalsboka bl.a. piken Maria, datter av Margrete Lund, hos Marta Larsdtr Øren, skulde ha 160 spdl, og hendes bror Jørgen 60 spdl. Dette er arv på linje med det som ytes til flere av de "uekte" barn majoren har påtatt seg farskap for. Den Marta Larsdtr Øren som nevnes ovenfor, er med rimelig sikkerhet mor til majorens uekte datter Elsebe.

Endret av Arne Sigmund Vudduaune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Thorsdalen

Jeg kan med stor grad av sikkerhet si at Margrethe neppe hadde noen nær slektstilknytning til selve Kongsberg. Siden Lund var bestemors pikenavn har jeg oversikt over de aller fleste som har brukte det navnet på Kongsberg siden begynnelsen av 1700-tallet. Jeg kjenner heller ikke til noen Jørgen Lund på Kongsberg.

Kombinasjonen Bjertnes og Lund får meg imidlertid til å tenke på Sandsvær der dette er gårdsnavn med kort avstand mellom. Sandsvær er naboprestegjeldet til Kongsberg i sør, nå en del av Kongsberg kommune.

Jeg ser forresten at Margrethe var på Kongsberg alt i 1813 da hun opptrådte som fadder: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000006304218 

En korreksjon: Giftermålet hennes på Kongsberg var 6/5 1815 - ikke 1816 som du skriver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne Sigmund Vudduaune

Jeg kan med stor grad av sikkerhet si at Margrethe neppe hadde noen nær slektstilknytning til selve Kongsberg. Siden Lund var bestemors pikenavn har jeg oversikt over de aller fleste som har brukte det navnet på Kongsberg siden begynnelsen av 1700-tallet. Jeg kjenner heller ikke til noen Jørgen Lund på Kongsberg.

Kombinasjonen Bjertnes og Lund får meg imidlertid til å tenke på Sandsvær der dette er gårdsnavn med kort avstand mellom. Sandsvær er naboprestegjeldet til Kongsberg i sør, nå en del av Kongsberg kommune.

Jeg ser forresten at Margrethe var på Kongsberg alt i 1813 da hun opptrådte som fadder: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000006304218 

En korreksjon: Giftermålet hennes på Kongsberg var 6/5 1815 - ikke 1816 som du skriver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne Sigmund Vudduaune

Takker for svar. Gårdsnavnet Bjartnes er i denne sammenheng gården i Verdal i Nord-Trøndelag, hvor hun oppholdt seg til etter barnefødselen i 1806. Det er fortalt at hun etter dette ble sendt bort fra bygda for å unngå at hun havnet "i ulykka" igjen. Hennes arbeidsgiver på Bjartnes i Verdal, den ugifte major Lorents Didrik Klüver, hadde flere barn med forskjellige kvinner i bygda, og det spekuleres litt i om han også kan ha vært far til Margrethes to barn i 1804 og 1806, selv om kirkeboka sier noe annet. Jfr. majorens testamente fra 1819, og at det er fortalt at han i alle fall skal ha innrømmet å være far til Marie i 1806, men ikke ville ha navnet sitt knyttet til flere uekte barn i kirkeboka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Thorsdalen

Ja, jeg forsto av sammenhengen at Bjertnes sannsynligvis var Bjartnes i Verdal. Men jeg har vært borti noen tilfeller der en nærmest automatisk knytter et gårdsnavn til den nærmeste gården med det eller et lignende navnet, selv om navnet også fins andre steder - og så viser det seg når en har fått arbeidet seg inn i saken at løsningen ikke var fullt så lokal som en kanskje kunne ha ventet seg. Derfor nevnte jeg navnekombinasjonen i Sandsvær. Jeg ser også at hennes kommende ektemann flere gang opptrer som fadder sammen med personer med etternavn fra gårder i samme nabolag.

Min erfaring er at det slett ikke var uvanlig at en barnefar til et "uekte" barn fikk noen andre til å påta seg farskapet mot betaling. Derfor er jeg alltid skeptisk til oppgitt barnefar dersom det ikke fins tilleggsopplysninger som bekrefter - eller i det miste sannsynligggjør - farskapet. Bl.a. kjenner jeg noen tilfeller der det senere har blitt oppklart at virkelig barnefar var en helt annen enn han som oppgis ved dåpen.

Jeg har nå sett litt på Lund i Sandsvær. Der finner jeg flere med navn Jørgen, men ingen i den aktuelle generasjonen som passer som far for Margrethe. Det var derfor trolig et blindspor.

Hvis det er av interesse så var Margrethes ektemann, Christian Olsen Vogt, født på Kongsberg (døpt 21/5 1785) av foreldre Ole Christiansen Vogt og hustru Marthe Christine Svendsdatter Solum. Christian er nevnt som sølvverksarbeider i Kongsberg Sølvverks avskjedigelsemanntall av 1805 (da Sølvverket ble nedlagt første gang). Han var da ledesprenger ved Gamle Segen Gottes søndre gang med en månedslønn på 3 1/3 riksdaler. Han ble da gitt avskjed med 1 års etterlønn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.