Gå til innhold
Arkivverket

Agershus Stifts Tugthus kvinnelige fanger fra 1838


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Berit Thronsdatter, f. 1802 i Nordre Aurdal ble to ganger innsatt i Agershus Stifts Tugthus for simpelt tyver. Første gang i 1838, da fikk hun 1/2 års straff. Andre gang 28.04.1841 - 8.04.1844, altså tre år.
Er dette det samme som Christiania Tugthus ?
Jeg lurer på om det finnes noen fangeprotokoller som sier noe om den enkelte fanges oppførsel, hvilket arbeid de gjorde, om de fikk ha spebarn med seg osv (Berit fikk et barn i desember 1837).
 
Noen som har tanker omkring dette..... ?
 
mvh
Bente Borgen

 

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agershus Stifts Tugthus - hvor ?

Startet av Bente BorgenFeb 09 2012 20:50
 
----
 
Agershus Stifts Tugthus i 1838 og 1841
Startet av Bente BorgenMay 10 2013 18:40
 
 
 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker at kanskje noe mer materiale er tilgjengelig nå enn tidligere.....

Men det er det kanskje ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente

 

Det finnes flere protokoll-serier, utenom fangeprotokoller.

http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-02000000000110

 

som du ser av lista nedenfor er det flere huller i kildene, (du kan ha flaks, er kanskje vært et forsøk)

hvis du har mulighet til å vente til juli kan jeg ta en tur på arkivet.

(Domsakten nr 13424 og 14549 har du kanskje allerede bestilt kopi av, hvis ikke kan jeg fotografere dem om de er bevart.)

 

Tom

post-3544-0-77621600-1466368243_thumb.jpg

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Lars!

I denne protokollen står det en beskrivelse av henne og når hun kom inn i tukthuset.

Jeg undres på om hun også kan stå i andre typer protokoller - sånn at man får en mulighet til å finne ut litt mer om hennes liv i tukthuset ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut en link til en meget interesant  masteroppgave som omhandler : Detaljenes disiplin - Fangers fengselsopphold i Kristiania Landsfengsel for kvinner i perioden 1900 -1927 . Nå er dette noen få år senere enn det ditt tilfelle omhandler , men " kvalitets " forskjellen på fengselsoppholdet er neppe  særlig stor .

 

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24294/Masteroppgave_Froeberg.pdf?sequence=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.