Gå til innhold
Arkivverket

Agaathe/Ågot Villumsdtr Haavik/Døssland, skannet skiftemateriale


Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Jeg lurte på hva som står her om henne:

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 7d , 1768-1773, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 901-ut. Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24032/157/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081112680768.jpg

 

Skiftet begynner nedenfor en tykk svart strek i første spalte. Jeg trenger ikke å vite alt, det er jo en hel masse, men nær begynnelsen av teksten synes jeg å lese navnet Knud. Hun var gift med Knud Samsonson Døsseland (skrivemåten kan variere.) Videre nevnes en Samson, det må være sønnen, 1739-1804.

 

Det jeg ønsker å få greie på, hvis det står på de ca 10-12 første linjene:

 

Agaathes dødsdato/begravelsesdato

Var hun enke da hun døde?

Evt. dødsår/dato for ektemannen Knud (jeg har en udokumentert opplysning om at sønnen Samson overtok gården i 1762. Kan faren ha dødd da?)

Er det nevnt flere barn enn Samson? (det var to til som jeg vet om, men de døde som spedbarn: Anne f. og d. 1733 og Villum, f. od d. 1743.)

Hvis det står noe annet som kan være viktig, ønsker jeg også å vite det. Men jeg regner med at 'personalia' står på de ca 10-12 første linjene, så ikke bry dere med resten ;)

 

Jeg føyer til at jeg har lett i alt skannet materiale for aktuell tid men ikke funnet dødsfall for Agaathe og Knud.

 

Takker på forhånd

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoen for dødsfall/gravferd står ikkje her. Datoen for skiftet er 17.9.1770. Ofte vart skiftet halde rimeleg raskt etter dødsfallet, men i nokre høve tok det lang tid før det vart halde skifte. Det vert nemnt at hennar etterlatte mann heiter Knud (ikkje nemnt patronym). I tillegg etterlet ho seg 5 born, 1 son og 4 døtre.

 

1s) Samson, myndig

1d) Siri, gift og boende på Ech(?)

2d) Anne, gift

3d) Ingeborg (25 år gl.)

4d) Brithe (22 år gl)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jamen kjapt levert! Tusen takk! :)

Så da levde altså Knud Samsonson Døssland (ektemannen). Og jeg får vel jakte på fødselen til de 4 jentene.

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.