Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av fødested ved konfirmasjon 1838. Videre letes det etter vielse for snekker Hans Pedersen/Helene Nielsdatter i Vestby.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Petter Hansen, 16 år,  ble konfirmert i Vestby 14.101838, som nr. 14 side 131. Jeg klarer ikke å tyde fødestedet hans. Hva står egentlig  her??

 

Foreldrene var Hans Pedersen og Helene Nielsdatter. Ved datteren Ingeborg Marias dåp (Garder) 3.4 1820 står det at faren var snekker og bosatt i Garder (del av Vestby). Jeg finner ingen vielse på disse i verken Family Search eller ved å lete i kirkebok Vestby (sognene Vestby, Såner og Garder). Så hvor giftet de seg? Og hvor kom de fra?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

 

Magnus Hansen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
2 September 1816
 
christening:
8 September 1816
SAANER, AKERSHUS, NORWAY
residence:
1816
Vestby, Akershus, Norway
father:
Hans Pedersen
mother:
Helene Nielsdr

 

----

 

Ingeborg Maria Hansdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
24 March 1820
 
christening:
3 April 1820
GARDER, AKERSHUS, NORWAY
residence:
1820
Vestby, Akershus, Norway
father:
Hans Pedersen
mother:
Helene Nielsdr

 

----

 

Petter Hansen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
9 October 1822
 
christening:
26 December 1822
GARDER, AKERSHUS, NORWAY
residence:
1822
Vestby, Akershus, Norway
father:
Hans Pedersen
mother:
Helene Nielsdr

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter Hansen, 16 år,  ble konfirmert i Vestby 14.101838, som nr. 14 side 131. Jeg klarer ikke å tyde fødestedet hans. Hva står egentlig  her??

 

Lenke til konfirmasjonen:

 

SAO, Vestby prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1827-1849, s. 131

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061026010258

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til Magnus 8. september 1816, står det Hølen som adresse:

Akershus fylke, Vestby, Garder, Såner i Vestby, Ministerialbok nr. I 5 (1814-1827), Fødte og døpte 1816, Side 102-103

Permanent bilde-ID: kb20061025060613

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061025060613

(Nr. 17 - øverst)

 

 

Det  har visst trådstarter funnet fra før.

 

Søker opplysninger om ekteparet Hans Pedersen (snekker) og Helene Nielsdatter som finnes boende i Vestby (Akershus) i tidsrommet 1816-22.
Startet av Bjørn PiroJun 15 2016 11:48
 
Snekker, husmann Hans Pedersen med ektefelle Helene Nielsdatter finner jeg ved 3 barnefødsler i Vestby, Akershus:

 

Magnus, døpt Såner, Vestby 8.9.1816 - foreldre: snekker Hans Pedersen og Helene Nielsdatter av Hølen (som ligger i Vestby).

Ingeborg Maria, døpt Garder, Vestby 3.4.1820 - foreldre: snekker Hans Pedersen og Helene Nielsdatter Garder.

Petter, døpt Garder, Vestby 26.12.1822 - foreldre: husmann Hans Pedersen Garder og Helene Nielsdatter.

 

Men hvorfra kom disse foreldrene og hvor ble de viet?

Er dette  samme Hans Pedersen?

 

 

Folketelling 1865 for 0211P Vestby prestegjeld

 

 

Hans Pedersens Hus

Nyttig tips!

Klikk på lenkene (de blå tallene) i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.

 

  ID: bf01038006003837 Antall tilstedeværende personer:   Bostedsnummer: 0016 Antall hjemmehørende personer: 6 Matr.nr/Gnr:   Antall husholdninger: 2 Løpenr/Bnr: 13 Antall personsedler:   Sidebygninger med natteopphold?:   Antall slike bygninger: 1 Hvilke slike bygninger:   Antall personer i fjøs:   Jordbruksspørsmål:   Antall personer i stall:   3. sidebygning:   Antall personer i 3. sidebygning:   4. sidebygning:   Antall personer i 4. sidebygning:   Skannet bilde:   Merknader: (S/L: 5/26)

delete.png Vis færre felt

 

Jordbruksinformasjon

 

Bruker: Hans Pedersen Utsæd: po1/2 Brukers yrke: Fattiglem Husdyr:   Hage og frukttrær:   Kjøretøy og maskiner:   Merknader:  

 

Beboere

 

P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus 001 01 Hans Pedersen 79 Enebak Husfader g Fattiglem   002 01 Kirstine Christensdatter 81 Haabøl hans Kone g Fattiglem   003 02 Gunhild Johannesdatter 50 Spydberg Husmoder e     004 02 Emma Vilhelmsdatter 14 Haabøl hendes Datter ug     005 02 Ingeborg Hansdatter 9 Haabøl hendes Datter ug     006 02 Gina E. Hansdatter 4 Haabøl hendes Datter ug    

 

Tellingskrets

 

K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader 005 Ladestedet Hølen Sooner Vestby  

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01038006003837

Hans Pedersen
mentioned in the record of Hans Pedersen and Kirstine Christensdr
Name Hans Pedersen Birth Date 1793 Age 54 Spouse's Name Kirstine Christensdr Spouse's Birth Date 1794 Spouse's Age 53 Event Date 23 Oct 1847 Event Place , Vestby, Akershus, Norway Father's Name Peder Pedersen Spouse's Father's Name Christen Andersen

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW96-3WP

 

Akershus fylke, Vestby, Garder, Såner i Vestby, Ministerialbok nr. I 6 (1827-1849), Viede 1848, Side 188
Permanent bilde-ID: kb20061026010315
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig bomskudd, men jeg søkte på Elen (istedenfor Helene) Niels*|Nils* og fant en Elen Marie Nielsdatter gift med 'Unge karl af 5te Musqveter Compagnie' Hans Pedersen i Glemmen i 1812: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000001734882

 

Hans Pedersen har vel vært soldat et sted og om de ikke er å finne i Vestby, Ås, Frogn, Drøbak, Såner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ann-Mary og Anne-Lise. Elen Marie Nielsdatter er neppe den Helene jeg søker. Men her kommer for øvrig et spor som er verdt å følge: Ved FT. 1801 finnes det 2 ved navn Helene Nielsdatter i Vestby:

a) Hellene Nielsdatter- 5 år - datter av dagleier Niels Hanssen, bosatt på ladestedet Hølen i Vestby.

b) Hellene Nielsdatter - 4 år - datter av Niels Svendsen, gårdbruker på Refling i Vestby sogn.  I bygdeboka for Vestby under gården Refling finner vi denne familien og Helene oppgis å være født 6.11.1796. Det står også at en av husmannsplassene der het DAMMEN.  Og da er vi tilbake til konfirmanten Petter som jeg startet innlegget mitt med. For faktisk tror jeg det står DAMMEN som fødested - hvis jeg ikke er helt på jordet!

 

Så kan hende er jeg på sporet her??

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Dammen kan det være. Jeg så meg blind på at jeg trodde den første bokstaven var S.. :)

 

(I 1801 hadde jeg ikke tatt høyde for andre skrivemåter, men skrev Helene. Rettes nå.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en detalj. Hvis den Helene Nielsdatter jeg søker virkelig var datter på gården Refling, kan hun neppe ha vært mer enn 18-19 år da hun giftet seg - siden sønnen Magnus ble født 2.9.1816. Og var hun virkelig fra Vestby ville jeg vel ha trodd at det var der hun også ble viet. Mystisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ann-Mary og Anne-Lise. Elen Marie Nielsdatter er neppe den Helene jeg søker. Men her kommer for øvrig et spor som er verdt å følge: Ved FT. 1801 finnes det 2 ved navn Helene Nielsdatter i Vestby:

a) Hellene Nielsdatter- 5 år - datter av dagleier Niels Hanssen, bosatt på ladestedet Hølen i Vestby.

B) Hellene Nielsdatter - 4 år - datter av Niels Svendsen, gårdbruker på Refling i Vestby sogn.  I bygdeboka for Vestby under gården Refling finner vi denne familien og Helene oppgis å være født 6.11.1796. Det står også at en av husmannsplassene der het DAMMEN.  Og da er vi tilbake til konfirmanten Petter som jeg startet innlegget mitt med. For faktisk tror jeg det står DAMMEN som fødested - hvis jeg ikke er helt på jordet!

 

Så kan hende er jeg på sporet her??

 

Ang Helene.

 

 6 nov 1796 var vel kanskje dåpsdatoen?

 

Helene Nielsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
6 November 1796
VESTBY, AKERSHUS, NORWAY
father:
Niels Revling

 

Akershus fylke, Vestby, Garder, Såner i Vestby, Ministerialbok nr. I 3 (1779-1796), Kronologisk liste 1796, Side 377-378
Permanent bilde-ID: kb20061025060131
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en Hans Pedersen fra Goen som blir konfirmert i Såner (Sogner) kirke 10. oktober 1813:

Akershus fylke, Vestby, Garder, Såner i Vestby, Ministerialbok nr. I 4 (1797-1813), Konfirmerte 1812-1813, Side 324-325
Permanent bilde-ID: kb20061025060253
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061025060253
(Høyre kolonne på høyre side)

 

Litt ung, kanskje..

 

 

Det er en Hans Pedersen fra Son, som blir konfirmert i Såner kirke 13. mai 1810:

Akershus fylke, Vestby, Garder, Såner i Vestby, Ministerialbok nr. I 4 (1797-1813), Konfirmerte 1810-1811, Side 322-323
Permanent bilde-ID: kb20061025060252
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061025060252
(Nr. 10 - v. side)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du fortsetter strevet med å hjelpe meg Anne-Lise. Den første konfirmanten Hans Pedersen har jeg ikke noe tro på. Som du selv sier:  han blir for ung! Neste mann passer bedre, men jeg finner bare en Hans Pedersen som "passer" i alder ved folketellingen i 1801, og denne står oppført som sønn på husmannsplassen Sletta under gården Grimsrud i Såner. Det er bare det at denne gutten er født i 1792 og da må han ha vært 18 år ved konfirmasjonen. Nokså sent ute spør du meg!  Videre nevnes denne Hans som "Hans Pedersen af Soon".  Nå er det ikke lange biten fra Sletta og ned til Son (tar 4 minutter med bil) - jeg er lommekjent der siden jeg bodde tvers overfor Sletta i alle sommerferier som barn. Det er en barndomsvenn som i dag har bruket. Kanskje flyttet konen med de yngste barna ned til Son etter at hun ble enke i 1807 og eldste sønn Christian tok over Sletta som da ble selveiende bruk.

 

Men hvis både Hans og kona Helene Nielsdatter begge var fra Vestby (hvor Son og Såner inngår)  - da hadde jeg jo trodd de også ble gift der??


Flott at du fortsetter strevet med å hjelpe meg Anne-Lise. Den første konfirmanten Hans Pedersen har jeg ikke noe tro på. Som du selv sier:  han blir for ung! Neste mann passer bedre, men jeg finner bare en Hans Pedersen som "passer" i alder ved folketellingen i 1801, og denne står oppført som sønn på husmannsplassen Sletta under gården Grimsrud i Såner. Det er bare det at denne gutten er født i 1792 og da må han ha vært 18 år ved konfirmasjonen. Nokså sent ute spør du meg!  Videre nevnes denne Hans som "Hans Pedersen af Soon".  Nå er det ikke lange biten fra Sletta og ned til Son (tar 4 minutter med bil) - jeg er lommekjent der siden jeg bodde tvers overfor Sletta i alle sommerferier som barn. Det er en barndomsvenn som i dag har bruket. Kanskje flyttet konen med de yngste barna ned til Son etter at hun ble enke i 1807 og eldste sønn Christian tok over Sletta som da ble selveiende bruk.

 

Men hvis både Hans og kona Helene Nielsdatter begge var fra Vestby (hvor Son og Såner inngår)  - da hadde jeg jo trodd de også ble gift der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.