Gå til innhold
Arkivverket

Sunnhordland - tyding av skjøte 1850


Per Terje Haaland
 Del

Recommended Posts

Skjøte er tinglyst 21. september 1850. Det fremgår at en del grunneiere i Vikebygd avgir grunn til anleggelse av en kolerakirkegård i felles utmark.

Er det noen som er i stand til å transkribere dette lille avsnittet slik at detaljene kommer fram ??

 

Lenke: https://media.digitalarkivet.no/view/11807/203

 

 

Per Terje Haaland

Stavanger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av skjøte nr. 26 fra flere grunneiere:
 
...de i Udmarken under vore Brug i Dommersnæs Øvre og Nedre i Fjæres Thinglag liggende Markstykke nogle og sytti Alen i [kvadrat] hvilket Stykke er omgjerdet, med Adgang til Stykket fra Stien og fra Landet og med Ret til at grave de fornødne Grøfter forat udtørre Stykket for Kjøbesum 12 Spd, der ere betalte...

Ikke noe om noen kirkegård her, men i skjøte nr. 27 derimot, står det slik:

Jeg Tomas Tomasen Førde skjøder til Vigebygds Sogns Komune af den mig ved Skifte af 1ste Mai 1835 hjemlede Gaard Førde Matr. No. 27/41 i Fjære Thinglag af Skyld 1 løb Smør 1 Hud eller 2 Daler 4 ort 17 s. et indhegnet Stykke Støe i Fiirkant 20 Alen langt og 16 Alen brett til Kirkegaard for dem som maatte døe af smitsom Sygdom for Kjøbesum 1 1/2 Spd. hvilke en og en halv Daler først betales, naar Stykket tages i Brug som Begravelsesplads indtil hvilken Tid jeg selv bruger Stykket. Tomas Tomasen Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var det ! Takk for svar, beklager jeg glemte tilbakemelding.

 

Det fremgår ikke tydelig i panteboken at dette er et areal avsatt til kolerakirkegård. I panteregisteret derimot, med henvisning til panteboken, står det eksplesitt at det aktuelle arealet er avsatt til en slik kirkegård. 

Så den tinglyste teksten i panteboken er ufullstendig etter mine begreper. - Når noen gårder på begge sider av Ålfjorden holdes utenfor må det skyldes at det omtrent samtidig ble avsatt arealer til kolerakirkegårder i disse områdene også, på gårdene Fossel og Førde.

 

Per Terje Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.