Gå til innhold
Arkivverket

Familien Garmann/de Fine


Recommended Posts

Jeg leter etter Karen Garman, f. 1756. Hun giftet seg med Arnoldus de Fine, og de fikk bl.a en datter Anna Cecilia De Fine. Denne Karen døde i 1820. Men når jeg leter etter hennes foreldre, så har det dukket opp 2 med navn Karen Maria Garman, og begge født på omtrent samme tid. Den ene er datter av Johan Garman og Wenche von der Lippe. Er det noen som kan hjelpe meg med å bekrefte at dette er den samme Karen Garman/de Fine som jeg leter etter?

 

Mvh Siv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Garmann og Wencke von der Lippe skal ha hatt en datter Karen, født 29. september 1746, død 6. november 1749, og en datter Karen Marie Garmann, født 13, august 1756, som ble gift i 1773 med sokneprest i Hosanger Karsten Henrik Schanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Garmann og Wencke von der Lippe skal ha hatt en datter Karen, født 29. september 1746, død 6. november 1749, og en datter Karen Marie Garmann, født 13, august 1756, som ble gift i 1773 med sokneprest i Hosanger Karsten Henrik Schanke.

Tusen takk for svar. Men jeg tror at dette muligens er feil Karen Garmann. Har i mellomtiden lest på et brukerforum i Genealogi.no at den Karen som var gift med Arnoldus de Fine, var datter av Christopher Garmann på Utstein kloster. Altså Johan Garmanns bror. Finner ikke kilder som støtter dette hos Digitalarkivet, men ser at det er mange som har opplysningene tatt inn i slektstreet sitt på ulike nettsider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr Arnoldus de Fine giftet seg med jomfru Karen Garmann i Manger 17. mai 1779. Som forlovere står Peder Tofteberg og Johan Garmann. (Manger kirkebok A 1, folio 135a.)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr Arnoldus de Fine giftet seg med jomfru Karen Garmann i Manger 17. mai 1779. Som forlovere står Peder Tofteberg og Johan Garmann. (Manger kirkebok A 1, folio 135a.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Problemet mitt har vært å finne ut hvilken Karen Garmann dette dreier seg om, siden det finnes flere født omtrent på samme tid. Først trodde jeg som sagt at det dreide seg om datteren til Johan Garmann og Wenche von der Lippe. Men nå har jeg altså fått tips om at det heller kan være deres niese; datter av Christopher Garmann. Det rare er at jeg ikke finner fødsels-/dåpsopplysninger om at Christopher Garmann og hans kone Cecilie Cathrine Widing skal ha fått en datter ved navn Karen i 1756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge slektsboken hadde de en datter Karen, men hun døde ifølge samme 1/2 år gammel.

Ifølge slektsboken hadde de en datter Karen, men hun døde ifølge samme 1/2 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Da er jeg like langt

 

Ifølge slektsboken hadde de en datter Karen, men hun døde ifølge samme 1/2 år gammel.

Ifølge slektsboken hadde de en datter Karen, men hun døde ifølge samme 1/2 år gammel.

Så ut til at mesteparten av svaret mitt forsvant der. Skulle svare at da er jeg like langt mht å finne ut hvilken Karen som giftet seg med Arnoldus de Fine. Kan det være at Chritopher og Cecilie Cathrine fikk en ny datter som de kalte Karen, etter at den første døde? Det var jo ikke helt uvanlig den gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.