Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Marie Ivarsdtr. 1747-1807 Espeland, Hyllestad, Sogn og Fjordane datter av?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en liten nøtt igjen å knekke i Ytre Sogn. 

 

I følge Bygdebok for Hyllestad, bind 2 ble Marie gift 1765 med Ivar Hansson Espeland 1725-1807. Jeg har kontroll på Ivar sitt opphav, men bygdeboka sier ingenting om hvor denne Marie kom fra. Er der noen blandt forumets mange brukere som sitter på opplysninger som kan kaste over Marie's opphav?

 

Her er hva bygdeboka sier om familien.

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/e21cc9f3258115f2f9a07b49823c6488.nbdigital?lang=no#399

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne sjekket ut?

 

Mari Iversen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
16 January 1748
, ASKVOLL, SOGN OG FJORDANE, NORWAY
residence:
 
Askvoll, Sogn og Fjordane, Norway
father:
Iver Leerpold

 


Sogn og Fjordane fylke, Askvoll, Vilnes, Hyllestad, Øn i Askvoll, Ministerialbok nr. A 7 (1739-1748), Kronologisk liste 1748, Side 100
Permanent bilde-ID: kb20070319630184
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt akkurat å så etter skifte på Lerpold. Forløpig uten resultat. Der er skifte etter Ivar Johannessen Lerpold, men jeg sliter med å lese hva som står der.

 

Det er skifte etter Iver Lerpold i 1805, men Marie er ikke å se blant barna hans. Så da må vi nok lete etter andre kandidater.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Clemetson hadde ei dotter Mari f. 1748, ref. Hyllestad BB Bind 1, Leirpollen, s. 192/193.

 

Endret av Gisle Hersvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke skifte etter verken Iver eller kona Synnøve. Da er det vanskelig å få bekreftet din teori Gisle. Jeg finner et skifte etter en Iver Klemmetsen Hauge, men det er nok en annen person. Ingen datter Mari/Marie der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet ditt Grete. 

 

Det er skifte etter Ivar på Salbu 006.1761. Det bekrefter at han har en datter Mari, 17 år gammel. Dessverre død han litt for tidlig til at jeg får den bekreftelsen jeg trenger.

 

Mari Ivarsdtr. var gift med Ivar Hansson, Espeland 1725-1807.

 

De fikk disse barna.

1. Birthe 1766.døpt 10.04 1766

 

2. Ivar 1769, døpt 23.07.1769

 

3. Hans 1772, døpt 05.02.1772

 

4. Mari 1774, døpt 18.11.1774

 

5. Marthe 1777, døpt 18.07.1777

 

6. Johannes 1780-84, døpt 05.07.1780

 

7. Johannes 1784, døpt 13.04.1784

 

8. Endre 1788, døpt 30.05.1788

 

 

Foreldrene til Ivar Hansson var Hans Ivarson og Maritte Anfinnsdtr. Jeg vil derfor tro at barn nr.3 og 5 er oppkalt atter farfar og farmor, barn nr.2 er oppkalt etter morfar. Da sitter vi igjen med to alternativer til mormor, nemlig Birthe f. 1766 og Mari f.1774. Mari kan være oppkalling etter Maren Jørgensdtr., men jeg ville ut fra dette trodd at Maries mor burde hete Birthe/Berthe.


 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birthe er nok oppkalt etter farens føste kone Birthe Eriksdatter, derfor passer Marie fra Salbu godt inn.

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birthe er nok oppkalt etter farens føste kone Birthe Eriksdatter, derfor passer Marie fra Salbu godt inn.

Takk for den Grete. Jeg hadde glemt at den først kona het Birthe. Men så var det dette med bekreftelsen da. Jeg får prøve meg på barnedåpene. Jeg har dåpsdato på alle barna. Kanskje fadderne kan si noe om opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sjekke om alle søsknene til Marie Iversdatter Sandbu fikk barn, og om hun finnes i et skifte som utarving.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sjekke om alle søsknene til Marie Iversdatter Sandbu fikk barn, og om hun finnes i et skifte som utarving.

Takk igjen. Jeg skal gjøre det. Kan ta litt tid, da jeg er syk for tiden og klarer ikke å sitt lenge av gangen foran skjermen. Men igjen hjertelig takk for all hjelp både i denne saken og ved andre forespørseler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å se etter noen av barnedåpene i kirkebok for Askvoll, Hyllestad sokn, men uten hell. Hvor vil det være naturlig å se etter dåp om ikke der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete. Jeg fant det akkurat selv. Fant ikke noe på de første to barnedåpene, men i 1772 er en Iver Birkeland blant fadderne. Jeg skal sjekke det nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maries søster, Inger Iversdatter Sandbu var gift med Iver Rasmussen Birkeland (Byrkjeland) i følge bygdeboka.

 

Iver f. 1769

Hans f. 1772

Mari f. 1774

Martha f. 1777

Johannes f. 1780

Johannes f. 1784

Endre f. 1788

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å blar i bygdebok for Hyllestad bind 2, fra side 85 på gården Byrkjeland. Jeg finner ingen Iver Rasmussen der, derimot en Ivar Johannessen som andre gang er gift med Inger Ivarsdtr. Salbu.De får bl.a sønnen Morten i 1759, og ved barnedåpen til Johannes i 1780 finner jeg en Morten Ivarson Byrkjeland blant fadderne. Det begynner å se ut som om vi er på sporet av noe interessant her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Endre's dåp i 1788 er Inger Ivarsdtr. Byrkjeland blant fadderne. Dette kan ikke være tilfeldig. Nå har vi tre barnedåper som alle knytter Inger Ivarsdtr., hennes mann og deres sønn Morten til Marie. Jeg finner ingen annen fornuftig forklaring enn at dette må være famile av Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ved anledning sjekke om noen av søskene til Marie døde uten etterkommere. Men det får bli ved en annen anledning. Takk igjen for all hjelp Grete.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.