Gå til innhold
Arkivverket

Niels Hansen født ca 1756? (Muligens Drøbak) Hvem var han og hvor kom han fra?


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg prøver å løse opp noen "gåter" jeg ikke kommer videre på.

Denne ganger leter jeg etter Niels Hansen som jeg finner sammen med sin kone Marthe Pedersdatter og sine barn Henrik, Hans Petter, Peder og Samuel i folketellingen for Drøbak i 1801

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058214003997

 

Jeg har funnet en god del på hans sønner og etterkommere, men stopper opp ved Niels og Marthe

 

Om noen kunne hjulpet meg videre, hadde jeg satt meget stor pris på dette!

 

Mvh Adèle Marie Moe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det blir døpt en Nils i Ås i 1755, sønn av Hans Christophersen:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4W6-ZX7

 

SAO, Ås prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1742-1778, s. 80-81
Permanent bilde-ID: kb20061026030025
 
Jeg finner en Marthe Pedersdatter født 1757, Nesodden, i FS:
 
 
SAO, Nesodden prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1750-1768, s. 21
Permanent bilde-ID: kb20061026020295
 
Men jeg har ingen garanti for at dette er de rette folkene. Jeg har ikke funnet noen vielse for Nils og Marthe foreløpig. Jeg ser at sønnen Henrik har vært drøftet her tidligere:
 
 
 
 
 
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk :)

Jeg ser at en annen etterkommer fra USA også har satt samme Nils med far Hans Christophersen som et alternativ.

Når det gjelder Marthe, så er jo absolutt denne Marthe du har funnet et alternativ.

Er det mulig å lete i barnas faddere etter eventuelle spor?

Han i USA hadde også noen alternativer, jeg skal se om jeg kan finne disse.

Hverken han eller jeg har klart å finne vielsen mellom Nils og Marthe enda, så der håper vi virkelig på litt hjelp :)

Mvh Adèle Marie

 

Det blir døpt en Nils i Ås i 1755, sønn av Hans Christophersen:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4W6-ZX7

 

SAO, Ås prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1742-1778, s. 80-81
Permanent bilde-ID: kb20061026030025
 
Jeg finner en Marthe Pedersdatter født 1757, Nesodden, i FS:
 
 
SAO, Nesodden prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1750-1768, s. 21
Permanent bilde-ID: kb20061026020295
 
Men jeg har ingen garanti for at dette er de rette folkene. Jeg har ikke funnet noen vielse for Nils og Marthe foreløpig. Jeg ser at sønnen Henrik har vært drøftet her tidligere:
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Jeg tar opp igjen denne tråden for jeg står helt fast.

I noen gamle dokumenter, er det notert følgende; 

"Niels Hansen skal angivelig være født i Sverige i 1756. Lever i 1808.

I forhør 12.04.1808 betreffende de i riket værende Svensker, opplyser Niels Hansen å være 50 år.

Han har vært i landet i 24 år. Å være gift med et Norsk fruentimmer, å ha 4 barn og ha vært tollbetjent i Drøbak tollbod  i 14 år.

Han er pensjonist.

Noen som kan tenke seg hva slags dokument (forhør) dette kan være? Og hvor jeg kan finne ut mer?

 

Mvh Adéle Marie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.