Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av fattigprotokoll


Tor Gervin
 Del

Recommended Posts

Husmannsenken Marthe Hansdatter Dammyra (1794-1880) var min tipptippoldemor. Gjennom 12 år var hun på legd. Fattigprotokollen som oppbevares ved IKA Kongsberg, forteller hvordan hun i 1874 overgives til Kammerherre Treschows Forsørgelse under Control af Fattigcommissionen. Jeg skulle gjerne ha hjelp til å lese hele nedenstående tekst. Slik jeg forstår det, har dette vært en del av Treschows skatteplikt for skogeiendommene nord i Siljan (tidl. Slemdal), altså ikke nødvendigvis slik at han forbarmet seg over Marthe spesielt. Jeg greier teksten delvis, men ikke alt. Her må jeg legge ved en bildefil etter skanning. 

post-9371-0-97882400-1466583147_thumb.jpg

Endret av Tor Gervin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg via Facebook  fått følgende fra Anne Weberg Elisson:

 

Kammerherre Treschow forsørger 2 Lægdslemmer for?? de skyldsatte Skove den Eiendom som kan selv bruges samt for baade Jord?? og skoven i Skavenes?? Kreds - hvilke tilsammen udgjør Skyldsummen % 36 Spd 76 3/8 s % 74 Sp, 62 s - % ?? dog bemærkes at % da der paa hver Lægd ?? falder 36 sp 76 3/8 bliver af ovennævnte Skylds Restbeholdning 1 Spd 29 s at erlægge til en af de øvrige Lægder. Som Lægdslæmmer, der overgives til Hr. Treschows Forsørgelse under Control af Fattigcommistionen bestemmes Anne Johnsdatter S?? og Marte Dammyra. Det som står mellom % er overstrøket. ?? er usikkerhetstegn. Kanskje noen skjønner resten når dette er tydet.

 

Vi er ikke helt i mål, men veldig langt på vei - takk til Anne  :) Noe greide jeg ellers selv, rett skal være rett. Jord.... skal nok være jordvei, da gir det mening. Området heter faktisk Skovenes Kreds. Og mitt hovedpoeng stemmer, dvs. at godsherrens forsørgelse av min tipptippoldemor var hans skatteplikt og ikke veldedighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kammerherre Treschow forsørger 2 Lægdslemmer for de skyldsatte Skove, den Eiendom, som han selv bruger, samt for baade Jorderne og Skoven i Skovenes Kreds - hvilke tilsammen udgjør Skyldsummen 74 Spd 62 s.,  dog at da der paa hver Lægd kun falder 36 Sp 76 3/8 s., bliver af ovennævnte Skylds Restbeholdning - 1 Spd 29 1/4 s.-  at erlægge til en af de øvrige Lægder. Som Lægdslæmmer, der overgives til Hr. Treschows Forsørgelse under Control af Fattigcommissionen bestemmes Anne Johnsdatter Snurren(?) og Marte Dammyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er bare helt suuuper, du leser der vi andre snubler og gjetter :) Tusen takk!

Anne Johnsdatter Snurren kan nok stemme, Snurren er et velkjent navn/sted i Siljan.

Så har jeg ellers også lært og erfart noe i dag; å bruke Slektsforum og DA brukerforum, men kanskje en av gangen og ikke flere parallelle løp...

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.