Gå til innhold
Arkivverket

Kan du gjøre noen oppslag i amerikanske kilder, f.eks. Ancestry


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

De opplysningene må jeg ha oversett.

 

Om du har kilder for det som er utgangspunktet for tråden, er det fint om du legger det inn. Da tenker jeg på Halvors emigrasjon og Halvors første ekteskap med Elen Johanne Jonsdtr f. 1846 Runestad. Har du noen amerikansk kilde for at hustru nummer 2 skal hete Anna Karine, som det står innledningsvis?
 

Forøvrig tror jeg ikke folk hadde noe mer kontroll på hvordan øvrighet og presteskap skrev navnet deres i USA enn de hadde her hjemme. At Anna Olsdatters far er blitt notert som Ole Olsen, kan være fordi skriveren trodde de hadde samme etternavn, siden det var amerikansk praksis. Anna er jo også blitt ført med etternavnet Nelson, ser jeg, som er mannens patronym.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De opplysningene må jeg ha oversett.

 

Om du har kilder for det som er utgangspunktet for tråden, er det fint om du legger det inn. Da tenker jeg på Halvors emigrasjon og Halvors første ekteskap med Elen Johanne Jonsdtr f. 1846 Runestad. Har du noen amerikansk kilde for at hustru nummer 2 skal hete Anna Karine, som det står innledningsvis?

 

Forøvrig tror jeg ikke folk hadde noe mer kontroll på hvordan øvrighet og presteskap skrev navnet deres i USA enn de hadde her hjemme. At Anna Olsdatters far er blitt notert som Ole Olsen, kan være fordi skriveren trodde de hadde samme etternavn, siden det var amerikansk praksis. Anna er jo også blitt ført med etternavnet Nelson, ser jeg, som er mannens patronym.

 

 

 

Emigranter fra Stavanger 1825-1970

 

Stavanger 1871 20772   Halvor Nilsen Runestad M 1850 1871     FinnØy NORGE   1

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=STAV&gardpostnr=78431&merk=78431#ovre

 

----

 

Er dette utflytting for samme Halvor Nilsen?

 

I så fall var han ugift.

"Ugift Halvor Nils. 21."

 
Nr 11,1871.
Rogaland fylke, Finnøy (Hesby), Talgje i Finnøy, Ministerialbok nr. A 8 (1863-1878), Innflyttede 1871, Utflyttede 1871, Side 191
Permanent bilde-ID: kb20070102340440
 

----

 

Legger for orden's skyld også inn emigrasjonen til  Anna Olsdatter Vestersjø (datter av Ole Osmundsen og Torbor Østensdatter)

 

Emigranter fra Stavanger 1825-1970

 

Stavanger 1879 66522 KB FOR HJELMELAND Anna Olsdtr Vestersjø K 1858   1879 Tjenestepige   Hjelmeland NORGE   1 R

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=STAV&gardpostnr=1011&merk=1011#ovre

 

Emigranter fra Stavanger 1825-1970

Stavanger 1879 66093   Anna Olsdtr VestersjØ K 21 1879 Tjenestepike   NORGE 1  

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=STAV&gardpostnr=18054&merk=18054#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, denne barnelisten gir forsåvidt ikke mer informasjon om ekteparet

Halver Varnes (norsk navn Halvor/Halvard Nilsson Varenes Runestad Finnøy ROG f. 1849)

Anna Olson (norsk navn kanskje Anna Karina Olsdtr. el. Andersen, f. 1857 Utstø Runestad Finnøy, bosted Stavanger ROG)

 

kanskje den endog kan skape forvirring, fordi jeg finner tre dataposter for begravelse av Halver Varnes (el. lignende navn) på samme sted i Illinois, før 1910.

 

Men er det noen som har adgang til betalingstjenester med registre over immigranter, folketellinger og vielser utover det som FS tilbyr. Muligens var Halver Varnes gift to ganger, Anne Olsdtr er andre kone. Den første er Elen Johanne Jonsdtr f. 1846 Runestad.

 

Har du funnet denne vielsen i kirkebøkene?

 

----

 

 Halvor Nilsen ,21år ,som står som utvandret til Amerika  i 1871var ugift.

 

(nr 11) 

Rogaland fylke, Finnøy (Hesby), Talgje i Finnøy, Ministerialbok nr. A 8 (1863-1878), Innflyttede 1871, Utflyttede 1871, Side 191
Permanent bilde-ID: kb20070102340440
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det skjedd noen oppdagelser underveis her, først trodde jeg kanskje at konen var Anna Karina. Så kom det en gjennomgang av barnelisten, kanskje litt for mange barn, men det er uvesentlige detaljer akkurat nå.

Så fant jeg på nettet en privat side skrevet av en amerikansk slektsgransker, angivelig om hans egen slekt.

Lenken til denne siden er (også) her: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=johnson415&id=I36356
 
Name: Anna "Olesdatter" Runestud Nelson
Given Name: Anna "Olesdatter" Runestud
Surname: Nelson
Nickname: Olesdatter
Sex: F
Birth: 4 Aug 1858 in Of, Lasalle, Illinois, USA
Death: 31 Jul 1921 in Of, Lasalle, Illinois, USA

 

Vielsesåret står under Halvards post

Kilde: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=johnson415&id=I36355
------------------------------------------------------------------
Name: Halvor "Holver Nilsen" Varness
Given Name: Halvor "Holver Nilsen"
Surname: Varness
Nickname: Holver Nilsen
Birth: Abt 1849 in , , , Norway
Death: 29 Mar 1888 in Of, Lasalle, Illinois, USA
Burial: Mar 1888 Norway Cemetery - Norway, Lasalle, Illinois, USA
Marriage 1 Anna "Olesdatter" Runestud Nelson b: 4 Aug 1858 in Of, Lasalle, Illinois, USA
Married: Abt 1876 in Of, Lasalle, Illinois, USA
---------------------------------------------------------------------

 

Siden dette "funnet" av hva denne amerikaneren har kommet til, samt Annes begravelse*, pluss emigrasjonsregistre over Stavanger,

kan ovenfor sammenfatning gjøres, i tillegg til:

*Anna Varnes d. 1921, da brukte hun etternavnet Varnes

*Farens navn var Ole Olsen

 

 

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det skjedd noen oppdagelser underveis her, først trodde jeg kanskje at konen var Anna Karina. Så kom det en gjennomgang av barnelisten, kanskje litt for mange barn, men det er uvesentlige detaljer akkurat nå.

Så fant jeg på nettet en privat side skrevet av en amerikansk slektsgransker, angivelig om hans egen slekt.

Lenken til denne siden er (også) her: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=johnson415&id=I36356

 

Name: Anna "Olesdatter" Runestud Nelson

Given Name: Anna "Olesdatter" Runestud

Surname: Nelson

Nickname: Olesdatter

Sex: F

Birth: 4 Aug 1858 in Of, Lasalle, Illinois, USA

Death: 31 Jul 1921 in Of, Lasalle, Illinois, USA

 

Vielsesåret står under Halvards post

Kilde: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=johnson415&id=I36355

------------------------------------------------------------------

Name: Halvor "Holver Nilsen" Varness

Given Name: Halvor "Holver Nilsen"

Surname: Varness

Nickname: Holver Nilsen

Birth: Abt 1849 in , , , Norway

Death: 29 Mar 1888 in Of, Lasalle, Illinois, USA

Burial: Mar 1888 Norway Cemetery - Norway, Lasalle, Illinois, USA

Marriage 1 Anna "Olesdatter" Runestud Nelson b: 4 Aug 1858 in Of, Lasalle, Illinois, USA

Married: Abt 1876 in Of, Lasalle, Illinois, USA

---------------------------------------------------------------------

 

Siden dette "funnet" av hva denne amerikaneren har kommet til, samt Annes begravelse*, pluss emigrasjonsregistre over Stavanger,

kan ovenfor sammenfatning gjøres, i tillegg til:

*Anna Varnes d. 1921, da brukte hun etternavnet Varnes

*Farens navn var Ole Olsen

 

Sakset fra basen du la inn:

"

  • Anna "Olesdatter" Runestud Nelson
  • Given Name: Anna "Olesdatter" Runestud"

----

 

Siden   denne slektsforskeren der borte i Amerika  (angivelig i sin  egen slekt.  ) har kommet frem til at  Anna var født i

 

LaSalle ,synes jeg det er litt rart at han da ikke har greid å finne hennes foreldre der borte.Tror noen av

 

opplysningene han har lagt inn er bygget på antagelser.

 

Det henvises i basen  kun til  disse navna ovenfor,og ingen navn på foreldre.Han oppgir hennes fødselsdato 4 aug

 

1858.Den datoen kan han vel muligens ha funnet via  gravstedet hennes?

 

Runestad-navnet kan like gjerne være noe som er snappet fra ektemannen.

 

Er slett ikke sikker på at denne slektsforskeren  kjente til sin egen slekt  godt nok,og er heller ikke sikker på at at han

 

har rett  fødested på   Anna.

 

Slektsforskeren der borte har heller ikke funnet vielsen,siden  han  i basen har lagt inn

 

 "

  • Married: Abt 1876 in Of, Lasalle, Illinois, USA"

 

Minner også om at  ektemannen til Anna sto som Halvor NIlsen Runestad ved emigrasjonen.

 

Når det gjelder barneflokken ,er det vel kanskje heller  ikke sikkert at Anna  ER  mor til alle disse  barna i basen?

 

De opplysningene må jeg ha oversett.

 

Om du har kilder for det som er utgangspunktet for tråden, er det fint om du legger det inn. Da tenker jeg på Halvors emigrasjon og Halvors første ekteskap med Elen Johanne Jonsdtr f. 1846 Runestad. Har du noen amerikansk kilde for at hustru nummer 2 skal hete Anna Karine, som det står innledningsvis?

 

Forøvrig tror jeg ikke folk hadde noe mer kontroll på hvordan øvrighet og presteskap skrev navnet deres i USA enn de hadde her hjemme. At Anna Olsdatters far er blitt notert som Ole Olsen, kan være fordi skriveren trodde de hadde samme etternavn, siden det var amerikansk praksis. Anna er jo også blitt ført med etternavnet Nelson, ser jeg, som er mannens patronym.

 

 

Synes Anne-Lise har et godt poeng når det gjelder etternavnet OLSEN.

 

 

Det finnes ikke noen dokumentert kilde i basen trådstarter la inn angående vielsen mellom Halvor og Anna.

 

Så jeg mener det ikke er godt  nok hold i opplysningene i denne basen til denne  amerikanske slektsforskeren.

 

----

 

Jeg holder fremdeles muligheten åpen for at Anna, født 4 aug  1858, som emigrerte i 1879, (datteren til Ole Osmundsen og Torbor Østensdatter ) kan være en god kandidat til Anna som ble gift med Halvor Nilsen Runestad/Varness.

 

----

 

Ang denne vielsen som jeg  fant  i Miller,LaSalle,Illinois.

 

(Samme vielse som er lagt  inn i  # 10 og  # 15)

 

 

FS har vel  tolket navna til disse personene litt forskjellig:

 

Name   Halvor Nelsen

Spouse's Name Annie Olsen

Event Date 10 Feb 1881

Event Place Miller, La Salle, Illinois

Father's Name Nels Aslakson

Mother's Name Inger Nilsen

Spouse's Father's Name Ole Osmundson

Spouse's Mother's Name Ionia Ostensen

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:V2P7-W4M

ILLINOIS MARRIAGES, 1815-1935 Indexing Project (Batch) Number M01239-9 System Origin Illinois-ODM GS Film number 1710811

 

----

 

Her står bruden sine foreldre som Ole Osmundsen og Torbjer Østensen.Og brudgommen som OLIVER.:

 

Oliver Nelson

Illinois Marriages

Name Oliver Nelson Spouse's Name Annie Oleson Event Date 10 Feb 1881 Event Place Miller, La Salle Co , Illinois Father's Name Nels Aslaksen Mother's Name Inger Nelsen Spouse's Father's Name Ole Osmundsen Spouse's Mother's Name Torbjer Ostensen

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:V2P7-Q48

 

ILLINOIS MARRIAGES, 1815-1935 Indexing Project (Batch) Number M00813-4 System Origin Illinois-ODM GS Film number 1683596

 

 

(Farsnavnet til brudgommen  sin mor burde egentlig vært Knudsdatter.)

 

----

 

Du henviste i et tidligere innlegg til Elen Johanne Jonsdtr f. 1846 Runestad.

 

HVOR  har du funnet at hun kommer inn i bildet?

 

 
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først: det er bygdeboken for Finnøy som hevder at Halvard Nilsson Varenes ble gift med Elen Johanna Jonsdtr, og det skal ha vært etter at de kom til USA. Men jeg har funnet noen poster på FS som tyder på at hun ble gift med en annen.

 

Så en forklaring på hvorfor Halvard brukte gårdsnavnet Runestad, nemlig fordi Varenes er en husmannsplass der.

 

Men nå føler jeg et behov for et lite avbrekk; det er så mye informasjon som skal henge sammen på riktig måte. Jeg har startet arbeidet med å kartlegge Ole Olsen-er på Finnøy som emigrerte, men det er nokså krevende. Grunnen til at slektsgranskeren ikke har funnet Anne Olsdtr. foreldre kan være så enkelt som at det er nettopp mye arbeid med disse anene som har så vanlige navn. Ole Olsen og Anne Olsdtr, det er mange som heter akkurat det. Dessuten finnes det kilder som man må betale for å se, et abonn. på Ancestry el. MyHeritage, men det koster. Hvis jeg ikke svarer med det første så skyldes det altså et lite opphold, og jeg kommer tilbake om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først: det er bygdeboken for Finnøy som hevder at Halvard Nilsson Varenes ble gift med Elen Johanna Jonsdtr, og det skal ha vært etter at de kom til USA. Men jeg har funnet noen poster på FS som tyder på at hun ble gift med en annen.

 

Så en forklaring på hvorfor Halvard brukte gårdsnavnet Runestad, nemlig fordi Varenes er en husmannsplass der.

 

Men nå føler jeg et behov for et lite avbrekk; det er så mye informasjon som skal henge sammen på riktig måte. Jeg har startet arbeidet med å kartlegge Ole Olsen-er på Finnøy som emigrerte, men det er nokså krevende. Grunnen til at slektsgranskeren ikke har funnet Anne Olsdtr. foreldre kan være så enkelt som at det er nettopp mye arbeid med disse anene som har så vanlige navn. Ole Olsen og Anne Olsdtr, det er mange som heter akkurat det. Dessuten finnes det kilder som man må betale for å se, et abonn. på Ancestry el. MyHeritage, men det koster. Hvis jeg ikke svarer med det første så skyldes det altså et lite opphold, og jeg kommer tilbake om en stund.

 

Ja,at Halvor ble født på Varenes/Varness under Runestad,så vi av dåpen i # 10 og # 12. 

 

Og angående ekteskap;

 

Det er vel  en mulighet for at Halvor Nilsen Varness har vært gift 2 ganger,muligens først med Elen Johanna/eller en

 

annen,og deretter med Anna.

 

Hadde vel fremdeles håpet på å finne Halvor Nilsen Varness i  Census 1880.

 

Da ville det jo vist seg hvem han var gift med på det tidspunktet.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Churches Combined Baptism and Confirmation Records

 

Dåp:

 

Varness Anna Jan 22 1882 Varness Halvor [Holver Nilsen] Nelson Anna [Olesdatter] May 28 1882 FRCRBap

 

----

 

Varness Ole Andrea Sep 1 1883 Varness Halvor [Holver Nilsen] Nelson Anna [Olesdatter] Sep 30 1883 FRCRBap

 

----

 

Varness Emma Thelia Jun 5 1885 Varness Halvor [Holver Nilsen] Nelson Anna [Olesdatter] Aug 9 1885 FRCRBap

 

----

 

Varness Bertha Maria Mar 2 1887 Varness Halvor [Holver Nilsen] Nelson Anna [Olesdatter] May 8 1887 FRCRBap

 

----

 

Varness Harvey Elmer [Harvig Almer] Aug 25 1888 Varness Halvor [Holver Nilsen] Nelson Anna [Olesdatter] Oct 7 1888 FRCRBap

 

http://kendallkin.org/databases/1049/A,showall/138.html

 

Fant ikke dåp på flere barn ,født FØR 1882, av dette paret.

 

----

 

På denne Henry Nelson Varness finnes,i samme base,kun konfirmasjonen,ikke dåp.

 

Konfirmasjon.

Varness Henry Nelson Nov 16 1876 Varness Halvor [Holver Nilsen] Nelson Anna [Olesdatter] Jan 10 1892 FRCRCon

http://kendallkin.org/databases/1049/A,showall/138.html

 

Anna står oppgitt som en av foreldrene ved konfirmasjonen.Spørsmålet er om hun var mor eller stemor?

 

----

 

Burial Records

 

Varness

Anna (Nelson)(Mrs. Halvor Nilsen)(d. Ole & ?)(b. 1856?) Aug 4 1858 Norway, Europe Jul 29 1921 Miller Twp, IL NO

 

Varness

Bertha Maria (d. Halvor Nilsen & Anna Olesdatter (Nelson)) Mar 2 1887 Oct 27 1887 FRCRFun NO

 

Varness

Dorothy (d. Harvey Elmer & Sarah (Peterson)) Feb 24 1921 Miller Twp, IL Mar 31 1930 Ottawa, IL NO

 

Varness

Elizabeth "Lizzie" (Nelson)(Mrs. Henry Nelson) 1876 Norway, Europe 1962 SR

 

Varness

Halvor Nilsen abt 1849 Mar 29 1888 FRCRFun NO

 

Varness

Harvey Elmer [Harvig Almer] (s. Halvor Nilsen & Anna Olesdatter (Nelson)) Aug 25 1888 Mission Twp, IL 1956 NO

 

Varness

Henry Nelson (s. Halvor Nilsen & Anna Olesdatter (Nelson)) Nov 16 1876 Illinois 1962 SR

 

https://kendallkin.org/databases/945/A,V/8.html

 

Burial records

 

Varness Lowell Stanley (s. Harvey Elmer & Sarah (Peterson)) May 4 1925 Miller Twp, IL Mar 22 2005 Ottawa, IL 03/31/2005 NO

 

Varness

Maxine (Torkelson)(Mrs. Lowell Stanley) Mar 9 1925 Lisbon Twp, IL nds NO

 

Varness

Nels (s. Halvor Nilson & Anna Olesdatter (Nelsen)) Jan 22 1878 Illinois Aug 14 1920 Mission Twp, IL NO

 

Varness

Ole Andreas (s. Halvor Nilsen & Anna Olesdatter (Nelson)) Sep 1 1883 May 31 1907 FRCRFun NO

 

Varness

Sarah (Peterson)(Mrs. Harvey Elmer) Mar 8 1888 Mission Twp, IL Jun 14 1976 Ottawa, IL 06/24/1976 NO

 

https://kendallkin.org/databases/945/A,V/9.html

 

----

 

Og denne Nels fant jeg heller ikke som sønn av Anna og Halvor i oversikten over døpte i basen.Ei heller konfirmasjon.

 

Nels Varness

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

 

birth:

22 January 1878

, , United States

 

draft registration:

from 1917 to 1918

La Salle County no 1, Illinois, United States

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:K6DL-79V

View the original document.

 

----

Nels Varnes

Illinois Deaths and Stillbirths, 1916-1947

 

birth:

22 January 1878 / 1878

Illinois

 

death:

14 August 1920

Mission, La Salle, Illinois

 

burial:

16 August 1920

 

father:

Halvor Varnes

 

mother:

Ane Runestad

https://familysearch...03/1:1:N3N1-NZN

----

Jeg har mest tro på at Henry ,16 nov 1876,og Niels,22 jan 1878, kan være barn fra et forhold/ekteskap mellom Halvor og en annen dame enn Anna.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her er et betalings-oppslag fra MyHeritage. Hvis dette er riktig, så får Anne-Lise Hansen 1 poeng for riktig navn på kone, og Ann-Mary Engum 1 poeng for at det var to ekteskap. Feilstavelser har forårsaket endel forvirring for oss, det var første kone som kom fra Runestad, og andre fra Vestersjø i Hjelmeland. Jeg ser på dette funnet, se vedlegg, som en foreløpig konklusjon.

post-8296-0-04248500-1466848883_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.