Gå til innhold
Arkivverket

Kopperud 1801 folketellingen i Skedsmo


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Hei

Denne meldingen hører kanskje hjemme et annet sted?

På mitt søk etter Torger Olsen Kopperud i Skedsmo fant jeg ikke hans navn i det digitale systemet over folketellingen 1801

Ved søk i det skannede materialet fant jeg Torger Olsen og hans familie. (se lenken nedenfor)

Årsaken ser ut til å være at forbokstaven "K" er blitt borte. Det kan forklare at Torger Olsen og hans familie er uteblitt.

På det skanna matrialet er de notert som familie nr.94

 

RA, Folketelling 1801 for 0231P Skedsmo prestegjeld, 1801, s. 406b-407a

 

Noen bør vel rette dette opp.

Hvor skal jeg seinere henvende meg hvis jeg finner noe som mangler i databasen?

Er dette rette sted?

Hilsen per Otto Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torger Olsen og familie

 

Til senere: Det er en funksjon for å legge inn merknad/korrektur under Nyttig tips-boksen. Hvis en person virkelig skulle mangle, ville jeg lagt inn merknad på bostedsposten som vedkommende måtte tilhøre, og hvis hele bostedet skulle mangle, ville jeg lagt inn merknad på kretsposten som bostedet måtte tilhøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sjansen på å blande meg inn litt, for det er et lite problem at henvisningene til transkriberte kilder er modernisert i stedsnavn. Jeg antar at det er gjort i beste hensikter, men det skaper problemer av og til. Slik som i dette tilfellet, det er neppe førstevalget å søke på Kaaperud i Skytsmoe i Aggershuus. Da skulle man jo tro at en nabokommune het Ullensagger? Ånei, så enkelt er det ikke. Og vi kan jo gjette på at Eidsvoll ofte ble stavet Eidsvold, bortsett fra i FT1801 og FT1865 hvor det heter Ejdsvold, der får man 0 treff på Eidsvold. Bortsett fra de få kirkebøkene fra den tiden, i 1866 var de for Eidsvold pr.gjeld. :)

Per Otto er jo heldig som fant det han søkte etter i de skannede kildene, men for 'ferskinger' i slektsgransking, kan slike søk medføre mange hårløse hoder på kort tid! Jeg har jo holdt på en stund, og jeg er snart helt blank, jeg! :lol:

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Olaf Larsen.

Bare ta navnet Asak, som finnes bare tre steder i landet.

Søk Asak i Akershus: Da får du bare opp Asak i Sørum. Hva med Asak i Skedsmo?. Jeg fant jo ut at i dette tilfellet  skrives det Asach. To gårdssamlinger (flere gd.nr og flere br.nr.) som befinner seg i nabokommuner. Sjøl stammer jeg fra Asak i Skedsmo.Slektsnavnet har aldri blitt skrevet med "ch" så vidt meg bekjent.

 

Søket på Torger Olsen i 1801 i Akershus er enda merkeligere: Du får 12 treff i 1801. Her dukker det INGEN Torger Olsen i "Skydsmo".Det kan bare forklares med at Torger Olsen  "Kaaperud"har blitt uteglemt.

 

At Ann-Mary fant Torger Olsen i det gamle digitalarkivet er jo vel og bra. Men jeg trodde at det ikke er tilgjengelig for vanlige brukere? Hvor fant du det Ann-Mary?

Hilsen per Otto Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Olaf Larsen.

Bare ta navnet Asak, som finnes bare tre steder i landet.

Søk Asak i Akershus: Da får du bare opp Asak i Sørum. Hva med Asak i Skedsmo?. Jeg fant jo ut at i dette tilfellet skrives det Asach. To gårdssamlinger (flere gd.nr og flere br.nr.) som befinner seg i nabokommuner. Sjøl stammer jeg fra Asak i Skedsmo.Slektsnavnet har aldri blitt skrevet med "ch" så vidt meg bekjent.

 

Søket på Torger Olsen i 1801 i Akershus er enda merkeligere: Du får 12 treff i 1801. Her dukker det INGEN Torger Olsen i "Skydsmo".Det kan bare forklares med at Torger Olsen "Kaaperud"har blitt uteglemt.

 

At Ann-Mary fant Torger Olsen i det gamle digitalarkivet er jo vel og bra. Men jeg trodde at det ikke er tilgjengelig for vanlige brukere? Hvor fant du det Ann-Mary?

Hilsen per Otto Asak

 

Søk på webmeta.

 

 

Da finner du denne:

Det "gamle" Digitalarkivet

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webmeta.exe?spraak=n

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søket på Torger Olsen i 1801 i Akershus er enda merkeligere: Du får 12 treff i 1801. Her dukker det INGEN Torger Olsen i "Skydsmo".Det kan bare forklares med at Torger Olsen  "Kaaperud"har blitt uteglemt.

 

Han er ikke uteglemt - se min lenke i innlegg 22. juni. Hans navn er stavet Torgier Olesen i folketellinga, og følgelig er navnet også stavet slik i transkripsjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med å transkribere  kirkebøker fra Skedsmo.

Den som skrev bøkene 1790-1800 skrev alltid Olesen eller Olesdatter.

 

Og gårdsnavnene Asach(Asak), Kius(Kjus), Kielder(Kjeller), Skaarerødegaarden(Skårerødegården) o.s.v.

 

(Jeg bruke Augustus 2-1-1.Som jeg synes må oppdateres)(Se eget emne)

 

Da blir det litt vanskelig når man søker på hele navn. Derfor bruker jeg nesten alltid * (astriks) når jeg søker

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Leif. Det første man må gjøre når man ikke finner noen som man vet fantes i live på tidspunktet man søker på, er å bruke fantasien og lage et bredest mulig søk, med minst mulig opplysninger. Så får man heller sitte å bla litt i resultatene hvis det blir mange treff. Jeg har nevnt det mange ganger før, at den ene tingen jeg virkelig savner ved det gamle arkivet, er muligheten til å vise som liste de indekserte navnene som finnes når man søker på kun forbokstav i et navn/sted.

Forøvrig er det en link til det Gamle Digitalarkivet på forsiden til Digitalarkivet, i spalten på høyre side under 'Nyttig'. Nyttig!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.