Gå til innhold
Arkivverket

2. Akershusiske regiment i Christiania og jeger Lorents Henriksen (ca 1779 - 1826)


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Ungkar og soldat Lorents Henriksen forlovet seg 23. Des 1804 med Berthe Andersdatter i Garnisonskirken/Akershus slottskirke i Christiania og giftet seg 2. feb året etter.

Han nevnes soldat i 2. Akershuske regiment i 1805 og 1807 da henholdsvis sønnene Anders (1805-1866) og Henrik (1807, nevnt 1821) blir døpt samme sted.

Når Bertehe og Lorents får døtrene Anne Karine (1811-1813), Anne Karine (1815) og Karine (1818-1819) er Lorents jeger i samme regiment. I 1811 bodde familien i Pepperviken, mens de fra 1813-1819 nevnes på festningen.

I 1815 manntallet http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/51160/257/, er alderen til Bethe oppgitt til 38 år (dvs f. ca 1777) og Lorents 36 år (f. ca 1779). En Anne Andersdatter 71 år og fattig, ser ut til å logere sammen med dem.

I 1720, da eldstesønnen Anders ble konfirmert i Domkirken/Vår Frues er Lorents yrke oppgitt som soldat, bosted fjerdingen, mens ved sønnen Henriks konfirmasjon i 1821 er Lorents bryggebærer og familien er oppgitt å bo i Pepperviken.

Dagleier Lorents Henriksen, 49 år gml døde 24.11.1826 i Mar? Lunds gård i Fjerdingen. Alderen korresponderer godt med alderen i 1815 tellingen, så trolig er han f. ca 1779. https://media.digitalarkivet.no/kb20061005060093. Berthe og sønnen Henrik har jeg ikke funnet ut noe mer om, eller når de døde.

Sønnen Anders klarte seg bra, gikk inn i militæret som faren, giftet seg 1826 med Marthe Marie Ingebrigtsen fra Tønsberg og fikk flere barn.

Lorents Henriksen ser ikke ut til å være registrert i 1801 tellingen (Det er en kammaker Lorents Henriksen i Christiania-tellingen, men det er en navnebror).

Jeg har lett gjennom følgende ruller for å prøve å finne ut noe mer om Lorents, men har ikke funnet ham.

·        Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske komm.kollegium, Ruller, nr. 7: Akershusiske dragonregiment 1800-1804, rullene for Akerske kp fol 398-573

·        Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske komm.kollegium, Ruller, nr. 8: Akershusiske dragonregiment 1807-1813, Akerske kp (oberstløytnant Scheel)

·        Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske komm.kollegium, Ruller, nr. 47: 2. Akershusiske nasjonale infanteriregiment 1791-1810, hele

 

Jeg har ikke funnet noen ruller som ser ut til å omhandle 2. Akershuiske jegerkorps i Christiania, som jeg antar er dem jeg må kikke i for å finne Lorents. Er det noen som kjenner til om disse fortsatt finnes, og i så fall hvor?

Eller er det noen som kjenner til familien , eller har noen forlag til kilder jeg har oversett? (sønnen Anders og hans etterkommere har jeg god oversikt over)

 

Cecilie

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cecilie

 

Står det noe i kirkebøkene om hvilket kompani i dette regimentet han tilhørte?

 

Det var vanlig at regimentene var satt sammen av kompanier med utskrevne (nasjonale) soldater og vervede (gevorbne) soldater. Det var ofte kompaniene med vervede som lå i garnisoner, på festninger etc.

 

Rullene som finnes i den store samlingen i arkivet etter Generalitets- og kommissariatskollegiet, hvor du har lett, omfatter i hovedsak ruller over nasjonale kompanier. Det er ganske få ruller her (om noen?) som omfatter de vervede avdelingene.

 

Utenom denne store samlingen med ruller i arkivet etter Generalitets- og kommissariatskollegiet, finnes det også ruller/stambøker i en del av arkivene etter de enkelte regimentene. Her er det større sjanse for å finne ruller over de vervede kompaniene. Jeg husker i farten ikke hvordan det er med arkiv etter (2.) Akershusiske regiment. Rullene fra regimentsarkivene i Riksarkivet er ennå ikke digitalisert - i hvert fall ikke systematisk.

 

Hilsen Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har kun funnet en kammager Lorentz Henrichsen i 1801 som jeg tror kan være en mulig kandidat, og han bodde i Lakkegata 52 i Aker sammen med Ingeborg Jacobsdatter 56 år, og enke for 2. gang.

 

Denne Lorentz ble døpt 13/5 1782 i Aker slottskrk., og foreldrene var Henrich Joensen og Ingeborg Jacobsdt.

 

Da Lorentz giftet seg var han grenader, og det vil vel si at han hadde vervet seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor og Berit.

Takk for svar. Nei, så vidt jeg kan se står det ikke hvilket kompani han tilhørte. Bare at han er soldat, senere jeger i 2. Aggerske regiment. Jeg ser nå at det er litt ulik informasjon i klokkerboken og minesterialboken. i Klokkerboken står det soldat, i minesterialboken grenader. Jeg skal ta en titt til, både i klokker-og Minesterialbøkene for å se om jeg finner noen opplysninger jeg har oversett. Skal også ta en tur til riksarkivet neste gang jeg er i Oslo, for å sjekke om jeg finner noe i noen ruller som ikke er digitalisert.

Kammaker Lorentz Henriksen i 1801 tellingen, har jeg som den Lorenz Henriksen Elstrand som tar borgerskap som Kammaker 23.6.1801 og gifter seg med Mari Olsdatter. 

Kan "min" Lorents befinne seg i utlandet. Var det ikke en del norske soldater i Holstein på denne tiden?

 

Cecilie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.