Gå til innhold
Arkivverket

Otto Johan Herfindal f 1920


Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet to Otto Johan Herfindal, begge født 02.08.1920.

 

Den ene skal være sønn av Ole Johan Olsen Herfindal f 1883 og hustru Berte Olsdatter Thunes f 1885.

Denne Otto Johan skal i følge bygdebok for Vaksdal ha dødd i 1923. Det finnes også en grav med hans navn på Vaksdal kirkegård.

Men jeg finner ikke dåpen hans, og når han dør tre år gammel, står navnet hans som Otto Johan Olsen Herfindal og Mikkel O Herfindal er oppført som far (Klokkerbok for Bruvik nr A4, 1908-1937 s 241).

 

Den andre er født 02.08.1920 og døpt i Bruvik. Han var sønn av Mikkel Olsen Herfindal f 1884 og hustru Marthe Bertilda Knutsdatter Ulevik f 1885.

Denne Otto Johan giftet seg i 1941 med Gerd Johnsen Hetlebakke, og døde i 1995.

 

Eller var det omvendt? Hvem var hvem av de to Otto Johan? Og var de virkelig født samme dato? Skulle gjerne funnet dåpen til Otto Olsen. Han er muligens døpt i Bergen.

Kan noen hjelpe med denne lille gåten?

 

Mvh Signe M Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenkene:

 

Otto Johan født  2 aug 1920,døpt 12 sept 1920.

Foreldre:

Løsarb. Mikkel Olsen Herfindal,1884, og hustr. Marta Bertilda Knudsdtr,1885.Viet 1907.

Hordaland fylke, Bruvik i Bruvik, Klokkerbok nr. A  4 (1908-1937), Fødte og døpte 1920, Side 67
Permanent bilde-ID: kb20050729040071
 

----

 

Gravminner.
 

Id  Fnavn  Enavn  Fdt  Får  Ddt  Dår  Bdato  Bår  Kj  F  R  Gnr  Mtekst  B  Gravsted Kommune

Korr

 

1064661 Otto Johan  Herfindal  0208  1920  0906  1923  1506  1923    C  2J  14       Vaksdal Vaksdal

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1064661

 

Nr 9.

Det står Steinarb. Mikkel O. Herfindal på det avdøde barnet sin far.

Hordaland fylke, Bruvik i Bruvik, Klokkerbok nr. A  4 (1908-1937), Døde og begravede 1924, Side 241
Permanent bilde-ID: kb20050729040212
 

----

 

Id  Fnavn  Enavn  Fdt  Får  Ddt  Dår  Bdato  Bår  Kj  F  R  Gnr  Mtekst  B  Gravsted Kommune Korr 4312438 Otto Johan  Herfindal  0208  1920  0810  1995  1710  1995  m  I00  7  9  Elsket og savnet  Vis Åsane Bergen

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=4312438

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 ættesoge for Vaksdal og Jamne

 

Herfindal Mikael 1884 - 1930, anleggsarbeidar, død ved drukningsulukke, son åt Magdeli og Ole Mikkelsson Herfindal bnr. 4, g.m. Marta Bertilla 1886 - 1944, dtr. åt Anna og Knut Ulevik. Sjå Vik, Stamnes, Ulevik under bnr. 3 og eigarliste for Jamne bnr. 51.

Born:

Ole Malvin 1907 - 1930, ug., død ved drukningsulukke. Anna 1908 -, g.m. Oskar Ingvaldsson Boge, b. Ytre Arna. Knut Andreas 1910 -, sjå nfr. Obert Mikael 1912 -, sjå nfr. Ragna Klara Charlotte 1914 -, b. Ytre Arna, g.m. Johannes J. Fotland. Sjå Ytre Arna s. 160. Margot 19** -, b. Ytre Arna, g.m. Johan Vårdal. Kristina 19** -, b. Eikås, Åsane, g.m. Johan Eikås. Marta Jørgina 19** -, b. Dale, g.m. Anders Holme. Sjå ættesoge for Dale. Otto Johan 19** -, b. Åsane, g.m. Gerd Hatlebakke. Olivia Målfrid Nancy 19** -, b. Straume, g.m. Einar J. Straume. Sjå Straume bnr. 5. Edith Mary 19** -, b. Dale, g.m. Ragnar Leifsson Rønhovde. Sjå ættesoge for Dale. http://www.vaksdalhistorielag.org/wiki/index.php?title=Vaksdal_%C3%86ttesoge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Johan Olsson Herfindal var busett på Vaksdal og hadde huseigedom der. Sjå bnr. 23 og ættesoge for Vaksdal og Jamne.

 

 

Herfindal Ole Johan Olsson 1883 - 1966, mylnearbeidar, g.m. Berta 1885 - 1968, dtr. åt Olina og Olav Larsson Tunes. Sjå Haus s. 451, Vaksdal bnr. 23 og Herfindalen bnr. 9.

Born:

 
Olav 1910 -, mylnearbeidar, Vaksdal. Sjå nfr. Otto 1920 - 1923. Gunvor Oliva 19** -, b. Vaksdal, g.m. Olav Olsnes. Sjå nfr. http://www.vaksdalhistorielag.org/wiki/index.php?title=Vaksdal_%C3%86ttesoge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!  Det er i grunnen det jeg har funnet også. Så jeg får vel gå ut fra at Otto Johan som døde som barn, var sønn av Ole Johan Olsen og ikke av Mikkel Olsen.

Sånn at det var Mikkel Olsen sin sønn som vokste opp. Hvis ikke noen andre vet noe mer? 

Mvh Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig sak. :)

 

Hvis det var Mikkel Olsen Herfindal sin sønn som vokste opp,er det feilføring i kirkeboken  ved Otto Johan Herfindal sin død i 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet to Otto Johan Herfindal, begge født 02.08.1920.

 

Den ene skal være sønn av Ole Johan Olsen Herfindal f 1883 og hustru Berte Olsdatter Thunes f 1885.

Denne Otto Johan skal i følge bygdebok for Vaksdal ha dødd i 1923. Det finnes også en grav med hans navn på Vaksdal kirkegård.

Men jeg finner ikke dåpen hans, og når han dør tre år gammel, står navnet hans som Otto Johan Olsen Herfindal og Mikkel O Herfindal er oppført som far (Klokkerbok for Bruvik nr A4, 1908-1937 s 241).

 

Den andre er født 02.08.1920 og døpt i Bruvik. Han var sønn av Mikkel Olsen Herfindal f 1884 og hustru Marthe Bertilda Knutsdatter Ulevik f 1885.

Denne Otto Johan giftet seg i 1941 med Gerd Johnsen Hetlebakke, og døde i 1995.

 

Eller var det omvendt? Hvem var hvem av de to Otto Johan? Og var de virkelig født samme dato? Skulle gjerne funnet dåpen til Otto Olsen. Han er muligens døpt i Bergen.

Kan noen hjelpe med denne lille gåten?

 

Mvh Signe M Solheim

 

Har du funnet  vielsen i 1941?

 

Det burde vel stå i kirkeboken hvem som var brudgommens far.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Johan Herfindal født 02.08.1920 i Bruvik som sønn av Mikkel Olsen Herfindal og Martha Bertilla Herfindal f. Ulevik var min morfar. Han flyttet til Hetlebakke i Åsane som 17-åring og giftet seg i Åsane kirke 1. november 1941 med Gerd Johnsen Hetlebakke. https://media.digitalarkivet.no/kb20050726050962 Hanlevde i beste velgående til 8. oktober 1995 og er gravlagt ved Åsane kirke. Klokkerboken som viser døde i Bruvik i 1923 er åpenbart feilført når det gjelder det døde barnet og vi kan ikke sjekke kirkeboken som fremdeles befinner seg på prestekontoret.

 

Jeg vet at jeg har vært borti dette for mange år siden og trodde løsningen på hvem foreldrene til det døde barnet var å finne i lensmannens dødsfallsprotokoll. Jeg har akkurat sjekket, men det var ikke der løsningen sto. Det pussige er at lensmannens dødsfallsprotokoll omtaler det døde barnet som "Stenarb. barn. Otto Olsen Herfindal f. 28.10.19.." men uten å nevne navn på far/foreldrene. Sorenskriveren i Nordhordlands dødsmelding omtaler det døde barnet som "Stenarb. barn. Otto Olsen Herfindal f. 1919", men heller ikke her står det navn på foreldrene. 

 

Mvh

Marianne Herfindal Johannessen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

En sidegren av min slekt er etterkommere av Mikkel Olsen Herfindal (1884-1930) og Martha Berthilda Knutsdatter Ulvik (1885-1944). Derfor har jeg også befattet meg litt med denne grenen; Litt mer informasjon kan finnes her: http://family.brudvik.org/genealogy/getperson.php?personID=I10749&tree=brudvik - hvis noen av dere sitter på bilder av Mikkel og Martha - så hadde jeg blitt veldig takknemlig om jeg kunne fått en kopi på e-post  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Marianne! Da er det i allefall sikkert hvem som var sønn til Mikkel og Martha. Og da er vel du og jeg sjumenninger.... :)  eller noe sånt.

Kanskje forklaringen ligger i feil fødselsdato på Otto Olsen - at den som førte kirkeboken har blandet dem sammen. Han kan være født i 1919. Egentlig ikke så veldig nøye nå, siden han jo døde uten etterkommere, men jeg prøver å leite litt mer i døpte i Bergen.

 

Takk, Kjell Arne også! Jeg har nok vært innom den siden din i arbeidet med dette. Vi er vel i slekt vi også, men har ikke akkurat nå hvordan det henger sammen.

Jeg har dessverre ikke bilder.

 

Mvh Signe M Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.