Gå til innhold
Arkivverket

Komplett navneregister for Polititidende 1886 - 1899. (645 sider og ca 30 000 navn)


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Polititidende var en landsdekkende publikasjon som kom ut første gang i oktober 1886 og ca 2 ganger ukentlig, og den inneholdt:

 

A: Etterlyste personer i hele Norge

B. Anholdte personer i hele Norge

C: Forskjellige meddelelser fra hele Norge

D1: Oppgave over fanger som skal løslates fra straffeanstalter

D2: Oppgave over fanger som skal løslates fra distriksfengsler og tvangsarbeidsanstalter

E: Stjålet og bortkommet eiendom

 

Jeg holder på med skanningen av dette verket for Norsk Slektshistorisk Forening (NSF), men det er mye arbeid som gjenstår. Jeg er ferdig med 1886, 1887, 1888 og 1889 pr 23/6, og det blir nok ikke gjort noe særlig mer før ferien da hvert bind består av 320-500 sider

 

Det skulle ikke være så vanskelig å identifisere personene i registeret da det oftest står fødseldato og år.

Finner dere noe interessant er det hyggelig om dere gir beskjed

 

Registeret ligger åpent for alle: Navneegister for Polititidende 1886-1899

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet.

S. 6-7 ser ikke ut til å være søkbare.

 

Det skjønner jeg ikke Erlend.

På PDF-filen som jeg konverterer så er både s 6-7 søkbare

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Flott artikkel gjort av Dag T. Hoelseth på Slektshistoriewiki (se innlegg over)

 

Og til info har jeg til nå skannet årgangene 1886, 1887, 1888, 1889, 1890, 1891, 1892 og 1916. Tilsammen 2571 sider

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og her er et eksempel på en tilfeldig valgt utgave. Fredag 18 mars 1910. Bak noen av personene står det en henvisning (ofte noen tall) og det betyr at gjeldende person er nevnt i tidligere utgave® http://www.genealogi.no/straff/pt-eksempel.pdf

 

Jeg fant min 2 x tippoldefar i Polititidende 1887. Det er Johan Petter Pedersen Hammerstad, født på Østre Toten 18.juni 1846. Har fangeprotokoll fra da han satt i Botsfengslet på 1860-tallet og bilde av han fra forbryteralbumet. Han satt også i Gjøvik fengsel. Har ikke noen opplysninger om han etter 1885, så håper du kan se hva som står om han her. Koden ved navnet hans er : 10 B15 87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant min 2 x tippoldefar i Polititidende 1887. Det er Johan Petter Pedersen Hammerstad, født på Østre Toten 18.juni 1846. Har fangeprotokoll fra da han satt i Botsfengslet på 1860-tallet og bilde av han fra forbryteralbumet. Han satt også i Gjøvik fengsel. Har ikke noen opplysninger om han etter 1885, så håper du kan se hva som står om han her. Koden ved navnet hans er : 10 B15 87

 

Jeg vil nok ikke framover få tid eller anledning til å gjøre oppslag, men jeg gjør et unntak i dag

 

Koden ved navnet betyr: 10 (utgivelse nr 10) B15 (Anholdt nr 15) 87 (året 1887)

 

Dette sto i Polititidende 4 februar 1887

 

post-3362-0-96014600-1473853169_thumb.jpg

Endret av Lars.O.Wangensteen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok ikke framover få tid eller anledning til å gjøre oppslag, men jeg gjør et unntak i dag

 

Koden ved navnet betyr: 10 (utgivelse nr 10) B15 (Anholdt nr 15) 87 (året 1887)

 

Dette sto i Polititidende 4 februar 1887

 

 

 

Tusen takk for oppslaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det går da sakte framover med skanningen av Polititidende (5280 sider hittil). http://www.genealogi.no/siste-publiseringene-nsf/

 

Polititidende og fangeprotokoller er en god kombinasjon for å finne ut om noen av våre aner hadde vært borti lovens lange arm 1886-1916

 

Og når fangeprotokollene for Botsfengslet også er digitalisert, er det mye å finne https://media.digitalarkivet.no/rg/browse

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at de to siste publiseringene, PT 1896 og 1897 IKKE er søkbare, og det skal de være

 

Jeg skal få ordnet dette i løpet av helgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Kjempeflott tiltak, tusen takk!
Eg ser det kostar kr. 200,- for å lese Polititidende. Betyr det at dersom det er 3 årgangar som interesserer, at ein då må betale 200,- x 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Kjempeflott tiltak, tusen takk!
Eg ser det kostar kr. 200,- for å lese Polititidende. Betyr det at dersom det er 3 årgangar som interesserer, at ein då må betale 200,- x 3?

De ansvarlige kan sikkert svare for seg, men jeg antar at svaret er ja. Og da vil det utvilsomt være en fordel å melde seg inn i foreningen, så får du tilgang til alle de aktuelle årgangene du er interessert i, samt mange andre gode tilbud ...

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ny medlem i Norsk Slektshistorisk Forening, men det ser ikkje ut som eg greier å laste ned Polititidende utan å få krav om å betale kr. 200,-
Søkjer eg på feil stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.