Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Bottelsdtr. 1730- d 1810 på Værøen, Askvoll. Hvor kom hun fra og hvorfor er der ingen navneoppkalling blant barna hennes?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ingeborg Bottelsdtr. født ca 1730 giftet seg i Askvoll 07.05.1763 med Ivar Sørenson, Værøen og hun døde der i 1810 . Det er skifte etter henne 11.03.1810.

 

Hun og Ivar fikk seks barn som jeg har funnet (stemmer med bygdeboka)

 

1. Susanne født 1763

 

2. Hans født 1763

 

3. Anders født 1766

 

4. Bernt 1768

 

5. Asseline født 1770

 

6. Peder født 1773

 

Ivars foreldre var Søren Ivarson og Anne Knutsdtr.

 

Problemet her er den totale mangel på navneoppkalling. Her er ingen Søren eller Anne ei heller noen Bottolf.

Ikke mye å bygge på der. Håpet ligger i barnedåpene at de kan gi noen svar.

 

Men er det noen som har vært borti denne familien, og som kanskje vet noe mer enn det jeg vet?

 

Flere hoder tenker som regel bedre enn ett, så alle innspill mottas med takk.

 

Her er hva bygdeboka har om familien. Side 696 post 53.

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/7d8e4ccc83e14931a7373a22667c8866.nbdigital?lang=no#241

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet ditt Åsbjørg.

Nei , jeg har holdt meg i området rundt Værøen, men hun kan selvsagt komme andre steder fra. Jeg skal følge opp tipset du gav meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte etter Bottolf Rasmussen Lærdalsøren 28.05.1740. Han etterlater seg enken Britte ? samt døttrene Ingeborg og Marite. Ellers har jeg problemer med å lese skiftet. Men om noen kan tyde enkens etternavn så kan jeg i det minste prøve å spore opp henne.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24136/201/?size=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen holder seg. Ingen Rasmus heller blandt barna :rolleyes:

Klarer du a tyde enkens etternavn nederst på venstre side i skifteprotokollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Lars. Jeg fant akkurat vielsen i Fylkesarkivets gamle databaser, og trolig var det hun som giftet seg på nytt med Per Olsson, Lærdal 07.12.1743.

 

Jeg vet ikke hvor vanlig Aaadne var som navn i indre Sogn på den tiden, men jeg får nøste videre på dette i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet nytt så langt. Det eneste lille snev av navneoppkalling kan være at denne Brithe Aadnesdtr. i Lærdal giftet seg andre gang i 1743 med en Peder Olsson, Lærdal.

Det siste barnet Ivar Sørensen og Ingeborg Bottelsdtr. døpte var en sønn Peder i 1773.

Dessverre har jeg ikke funnet noe skifte etter Brithe Aadnesdtr. som kan kaste lys over hvor datteren Ingeborg ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kan fastslå at den kandidaten som Åsbjørg fant i Lærdal og som i alle fall var i live ved farens død i 1740 ikke giftet seg i Lærdal. Der var en pike med samme navn som giftet seg i 1781, fra Gården Hauge, men hun var altfor ung i følge folketellingen 1801.

 

Men hvordan fastslå om denne Ingeborg flyttet fra Lærdal til Ytre Sogn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.