Gå til innhold
Arkivverket

Peder Brisgalen, Vardal


Johnny Skaug
 Del

Recommended Posts

Jeg har sporet min fars slekt tilbake til Vardal, Oppland på begynnelsen av 1700 tallet. Min tipp tipp oldefar skal være Ole Pedersen som er født i Vardal døpt 27.12.1733 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9299&idx_id=9299&uid=ny&idx_side=-158
Hans far er oppgitt å være Peder Brisgalen (fortolket av Family Search). Jeg er langt fra sikker på at dette er riktig fortolket.

Hans kone er ikke oppgitt.

Kan noen hjelpe meg å finne Peder, hans kone og evt. øvrige barn!?

vennligst Johnny

Endret av Johnny Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble døpt en Amund i 1732:

 

Peder       Breisgalen far 1732-1732-05-22 Ministerialbok for Vardal prestegjeld 1706-1748 (0527Q)

Peder       Brisgalen far 1733-1733-12-27 Ministerialbok for Vardal prestegjeld 1706-1748 (0527Q)

 

De neste barna (som Ann-Mary la inn over) er kanskje fra Peder Breiskallens annet ekteskap?

(Om det da ikke er flere barn mellom som jeg ikke har funnet.)

 

Peder       Bredskallen far 1752-1752-10-29 Ministerialbok for Vardal prestegjeld 1748-1776 (0527Q)

Peder       Bredskallen far 1754-1754-10-27 Ministerialbok for Vardal prestegjeld 1748-1776 (0527Q)

Peder       Breskallen far 1757-1757-03-06 Ministerialbok for Vardal prestegjeld 1748-1776 (0527Q)

.

Barna er:

Amund f. 1732
Ole f. 1733

.

>Lars? f. ca. 1734

>Malene f. 1738                              (Se innlegg #9)

>Jonas? f. ca 1739

.
Ingebor f. 1752
Peder f. 1754
Johannes f. 1757
 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på viede i Vardal på slektshistorielaget.no med Peder som eneste fylt inn gir to par i aktuelt tidsrom:  (forrige vielse i 1727 og neste i 1734)

 

209     1731     Brudgom                 Peder     !!     Vildberg     M     Marit     
216     1732     Brudgom                 Peder     Jonsen     !!     M     Berit    

.

Peder Beiskallen og en Marit på samme sted er faddere i en dåp i 1738: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002680006

(Andre faddere er Jacob og Gudbjør på Egstad, så det kan se ut som det er to ektepar som er faddere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under gård nr. 59, bnr. 1 og 9 Rambekk (2) finner en følgende:

" Fra senest 1747 (brev 12/7, 6 skinn), trolig fra 1741 brukte Peder Amundsen Rambekk, fra Vilberg (Land) (1710- ) (satte 7 skinn som underpant for lån i 1751) gift 1 i 1731 med Marit Larsdatter (trolig søster av Peder Larsen Bjugstad, død skifte 1763 (se Seval), paret bosatt i Breiskallen etter vielsen."
.
S. 156 i Per Braastad: Slekter på gårder i Vardal og Redalen.

 

Under Rambekk (1) står det at den er utskilt fra Bondelien.

(Det var dåpen til Peder Bjugstads datter Siri som Peder og Marit Breiskallen var faddere i.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør, (om du rekker det innenfor 24t), redigere inn Vardal i tittelen på emnet, så er det større sjanse for at de som er godt kjent med slektsgransking i området ser emnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmanten Amund er Peder Breiskallens sønn, men her er også to andre Pers-/Pederssønner fra samme gård.

 

  År Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Far fornavn Make fornavn Fødested Født Døpt Alder Diverse

154 1749 Konfimant     Lars Persøn Rambech M               15 Aar  

198 1750 Konfimant     Amund Persøn Rambech M           18 Aar  

276 1755 Konfimant     Jonas Pedersen Rambek M           16 Aar  

 

 

Enda et barn døpt:

115     1748     Barn      Malene      Rambech*     K     Per

 

Protokoll:

A 2 Vardal

Side: 004

Nr: 14 År: 1748

Kirke: H.K.

Døpt dato: 12.05.1748

Ekte/uekte: E
Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Døpt

Barn     Malene   Rambech* K   12.05.1748

Far     Per   Rambech M    

Fadder Gift   Anders   Bondlien M    

Fadder Gift   Anders' Qv.   Bondlien K    

Fadder Gift   Per   Fruset M    

Fadder Gift   Pers Qvinde   Fruset K    

Fadder     Jacob   Kirkebye M    

 

Fra kirkeboka:

Oppland fylke, Vardal, Hunn i Vardal, Ministerialbok nr. 2 (1748-1776), Kronologisk liste 1748, Side 4-5
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603690635
 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da har jeg gjennom tilbakemeldingene fra Ann-Mary Engum og Anne-Lise Hansen. Jeg takker igjen for engasjementet.

 

Jeg forsøker en oppsummering av funn/teser:

  • Brisgalen eller Breisgalen er i «moderne» navn det samme som Breiskallen som er en plass ikke langt sør for Gjøvik.
    Brisgalen/Breisgalen er likevel benyttet i flere kirkebøker på 1700 tallet og burde fremgå av «gamle bøker»?
  • Peder Brisgalen er døpt 21.02.1706? – eller er dette en lenke til Anne?
    Jeg klarer ikke å tyde kirkeboksutskriften som det er lenke til.
    Alternativt - når/hvor er Peder døpt?
  • Peder Briesgalen giftet seg med Marit Larsdatter i 1731?
    – hvor kommer navnene Amudsen Rambekk og Vilberg eller Vildberg  fra ?
    Når og hvor er Marit Larsdatter døpt?
  • Peder og Marit – begge Brisgalen – var faddere for Siri? i 1738
    (burde vi ikke sett hvem som var Siris foreldre?)
  • Peder og Marit hadde to barn
    - Amund – født 22.05.1732
    Også bekreftet ved konfirmasjon i 1750 hvor Amund var 18 år
    – hvor kommer Rambekk inn?
    Jeg har problem med å lese kirkebokutskriften som det er lenke til
    På Family Search er Peders etternavn her tolket som Boossykland!?
    - Ole – født 27.12.1733
  • Peder Brisgalen kan ha vært gift to ganger og også ha barn fra 2. ekteskap dvs.
    - Ingeborg
    - Peder
    - Johannes
    og evt. Malene
    hvem var hans 2. kone?
  • Når og hvor døde Peder og Marit?

Jeg er meget takknemlig for bekreftelse/korreksjon av mine slutninger og for videre hjelp!

 

mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Per Braastad viser til pant for et lån, vil jeg anta at navnet Peder Amundsen går fram av et tinglyst pantebrev.

 

Når han antar at Marit Larsdatter er søster av Peder Larsen Bjugstad og viser til skifte etter ham i 1763, er hun (eller barna hennes om hun er død) kanskje nevnt som arving der, i tillegg til at folkene på Breiskallen, Rambek og Bjugstad sikkert har vært faddere for hverandre ved ytterligere anledninger.

 

At en familie flytter til andre gårder, vil kanskje gå fram av dåper/fadderkretsen, eller skifter og tinglyste skjøter mm. I boka er det forøvrig nevnt Amund og Lars Pederssønner som brukere på Rambek.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken i innlegg #3 har (etter en viss tid) gått tilbake til førstesiden for avskriftene og gjelder ikke denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Lars døpt i 1742: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002680353

En datter Berte døpt i 1744: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002680674

.

Ved denne dåpen i 1746 er de samme parene (som ved dåpen til Peder Bjugstads datter) faddere + Per Bjugstad faddere for en annen familie: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000002681143

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise

Takk igjen for innspill. Da forstår jeg at Peder kan ha fått ytterligere to barn da med sin 2. kone? dvs. Lars og Berte

Om dødsprotokollen gjelder samme Peder, må han være født ca 1714 og var i så fall kun 18 år da Amund ble født?

Hva mener du om mitt forsøk på sammenfatning av info?

mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe Vardalkjennere ser tråden og kan bidra med lokalkunnskap og kanskje flere opplysninger fra tingbøker og skifter. Jeg tror Breiskallen var et bruk under Bjugstad, men det kan kanskje andre bekrefte.

 

(Akkurat nå er det noe galt med skiftemateriale og tingbøker, som ikke vil åpne, men det vil jo rette seg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Anne-Lise

Det var Ann-Mary som kopierte inn døpsprotokoll fra 21.02.1706. Jeg lurte nok også på hva dette var? Da holder vi foreløpig på at han er født i 1714 selv om det må bety at oppgitt alder i dødsprotokoll må være feil.

Den boken som du viser til ligger som PDF fil på nette. Dokumentet er nokså vanskelig å søke i. Ellers så bør jeg kanskje melde meg inn i slektshistorielaget? Vet du om noen "Vardalkjennere"?

mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg ser dem ikke så ofte her i forumet for tiden..  Sjekk ut Gjøvik og Toten Slektshistorielags sider:

http://www.slektshistorielaget.no/

.

Det er utarbeidet rettelser til Per Braastads slektsoversikter v/Geir Thorud.

.

Klippet fra siden:

Rettinger og tillegg til boka

  • Del 1 (kalt versjon 1) av rettinger og tillegg publisert 8. des. 2009 finnes her

  • Del 2 publisert 10. aug. 2012 finnes her

Del 2 innholder med få unntak ikke det som finnes i Del 1. For å se alle oppdateringer må man ha begge delene.

Del 3 er under arbeid og vil antakelig bli publisert i 2016. Gi oss beskjed hvis du finner feil

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. oktober 1763 ble det holdt skifte etter avdøde Peder Larsen Breiskallen under Bjugstad (ca. 1714-1763). Han var gift med Ingeborg Hansdatter (1720-1780) og hadde barna Siri (23), Guri (21), Lars (19), Berte (17), Hans (12), Anne (9), Peder (7) og Johannes (5). De hadde også ei datter (1746-1749) og Ingeborg (1752-1755).

 

Det må da være en annen Peder Breiskallen som er far til Amund dp. 1732 og Ole dp. 1733. Her må nevnes et skifte etter Jon Mikkelsen Vilberg i Land 21.11.1735. Han var gift med Malene Gulliksdatter. Hun hadde i første ekteskap med Amund Nilsen (skifte 9.4.1717) bl. a. en sønn Peder Breiskallen av Vardal.

 

I skiftet 1763 nevnes barnas søskenbarn Lars Pedersen Rambekk og Amund Pedersen Bondelien. Disse brødrene var sønner av Peder Amundsen Rambekk/Breiskallen og Marit Larsdatter. Da må det være barnas far Peder Larsen og brødrenes mor Marit Larsdatter som er søsken.

 

Peder Amundsen og Marit Larsdatter Bjugstad av Vardal giftet seg i 1731 og måtte ha kongelig bevilling da de var beslektet i 3. ledd. I kirkeboka er de kalt Peder Vilberg og Marit Larsdatter.

 

Men hvor ble det av Ole Pedersen Breiskallen f. 1733, og hvem var han gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.