Gå til innhold
Arkivverket

Vigsel i eller nær Mandal kring 1911 - Mosby/Bjelland?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Må vel finne en adressebok fra før 1957 som bekrefter om sorenskriverkontoret fysisk holdt til i Oddernes eller i Kristiansand.

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Torridal_sorenskriveri

 

Siste avsnitt på siden Jarleif lenket til tyder vel på Kristiansand (?).

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1942 lå Torridal Sorenskriverkontor i Østre Strandgate 11 i Kristiansand:

 

https://www.disnorge.no/vf/dk/vestfold/rikstelefon_3_1942/index.html#190-191

 

Frelsesarmeen holder til der nå. Men om sorenskriverkontoret lå samme sted i 1911 er en annen sak. Bokhylla virker litt i ulage for tiden, ihvertfall for meg, men det må vel være mulig å finne spor ved søk i Norsk Kundgjørelsestidende på Bokhylla ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jarleif og Dag for nye interessante innlegg!

 

Om ein går inn i telefonkatalogen, finn ein fleire Torridal-adresser, og desse synes alle å liggja nord for den gamle bygrensa i Oddernes prestegjeld, so truleg har skrivarkontoret opphavleg òg lege der, men på eitt eller anna tidspunkt må det vera flytt til sjølve Kristiansand!

 

Pussig at det skal vera so vanskeleg å finna ut av dette...!?

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand i denne saki!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#29. Ja, selve Torridal er en grei sak, det lå jo i Oddernes kommune, men sorenskriveriet dekket jo flere kommuner (fra Søgne til Randesund), og da er det vel ikke så unaturlig at sorenskriverkontoret ble plassert "i midten". Man får bare lete videre. Lokalhistorie er gøy! :-)

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken "Otterdals Interessentskab : 100 år : 1868-1968" (https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017060148012 ) side 53 samt folketellingen 1910 antyder at det i Østre Strandgate 11 var kontorlokaler for en trelasthandel og at sorenskriverkontoret først flyttet inn dit senere. Før en del av Lund ble overført fra Oddernes til Kristiansand kommune i 1921, lå rådhuset i Oddernes ved Lahelle i Lund i nærheten av Thygesons Minde (Lundsbroa). Det er vel ikke unaturlig å tenke seg at sorenskriverkontoret var i nærheten av rådhuset. Det blir dog kun spekulasjoner foreløbig ...

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har funnet så flyttet sorenskriverkontoret inn i Østre Strandgate 11 i 1926, glemte selvfølgelig å skrive ned hvor jeg leste dette, men det er ikke så relevant for denne saken. I alle auksjonsannonser og andre søketreff jeg får i Kundgjørelsestidende for 1911 så står det bare "Torridal Sorenskriverkontor i Kristiansand" og ingen nærmere adresse. Så jeg tror ikke vi skal rote oss bort til Lund, men holde oss i Kristiansand sentrum. Søker man i flere årganger, så finner man også adressen Kirkegaten 6, første etasje. Men jeg har ikke funnet noe tidligere positivt treff på gateadresse enn i 1913. Ved folketellingen 1910 virker det som at det var et tannlegekontor der og slettes intet sorenskriverkontor. Hva som var tilfelle i 1911 er altså fortsatt litt usikker, bortsett fra at jeg er nokså sikker på at det var i Kristiansand sentrum, jf. over, og uansett at sorenskriver Stabel var den som viet Ole Andreas og Olga.

 

Får komme tilbake til saken. Finnes det virkelig ingen adressebok for 1911 som man kan konsultere?!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oddernes bygdebok s. 398-462 omtales ytre og øvre Mosbø.

Navnene Tarald, Osmund og Auen går igjen i mange generasjoner.

 

Dette er gamle slekter i distriktet og fra gammelt av er det sterke bånd mellom gårdene Mosbø, Strai,Augland,Torridal og videre gårdene på andre siden av Otra fra Kvarstein til Sødal.

 

Oddernes bygdebok finnes i Nationalbiblioteket: https://www.nb.no/nbsok/nb/4c42d0ef233cf85ca355c59c48d3a942?index=2#0

 

Torridal er dalføret langs Otra fra Oddernes i sør til grensen mot Vennesla i nord.

 

Mvh

SveinA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#33. Jepp. Men den siste problemstillingen går altså ut på å lokalisere Torridal sorenskriverkontor i 1911, ikke dalføret.

 

DTH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#35. Beklager, det var da ikke slikt ment. Jeg burde ha formulert meg annerledes og ikke vært så "kort" i formen. Jeg oppfattet innlegget som en oppfølging av mitt innlegg, og i den sammenhengen var det kanskje ikke så relevant. Men for tråden generelt var kommentarene dine relevante, selv om trådstarter kanskje først og fremst er opptatt av Olga i forbindelse med sitt Luster-prosjekt.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Dag og Svein Arne for dei siste innleggi i denne debatten.

 

Det stemmer nok at eg i første rekke er oppteken av lagnaden til Olga, med den tilknyttingi som ho hadde til Luster kommune, men det kan ofte vera nyttig med geografiske tilleggskommentarar for å få ei betre forståing av dei lokale tilhøvi.

 

Og me veit vel strengt teke ikkje enno kvar denne vigsli reint fysisk fann stad i 1911, sjølv om alt tyder på at det var innanfor sjølve Kristiansand...

 

Me har elles eit liknande fenomen i Bergen der sorenskrivaren i Nordhordland vel alltid(?) har hatt kontoret sitt i Bergen by, i same huset som sorenskrivaren i Bergen, i det gamle Tinghuset i Bsrgen!!  Men det hadde so absolutt vore kjekt om nokon sette seg ned for å sjå på denne problemstillingi!?

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand til oppklaring av denne vigsli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke presis adresse, men i Aftenposten 26. jan 1912 finnes en annonse om tvangsauksjon "på Torridal sorenskriverkontor i Kristiansand".

Men her trengs kanskje ikke gateadresse?

 

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#38. Jeg tror Lars ønsker seg en bekreftelse på at Torridal sorenskriverkontor også i 1911 befant seg i Kristiiansand by og ikke i (eksempelvis) Oddernes kommune. Som nevnt i mitt innlegg #32 så finnes det flere annonser i Norsk Kundgjørelsestidende for 1911 hvor det står "Torridal sorenskriver kontor i Kristiansand", men det dukker ikke opp noen gateadresse (Kirkegata 6, senere Østre Strandgate 11) før i 1913. Så hvor var sorenskriverkontoret lokalisert i 1911? Etter alt å dømme i Kristiansand by, men jeg har ennå ikke klart å finne en kilde.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppfølging. Jeg var på NB i går og sjekket for sikkerhets skyld Fædrelandsvennen, Sørlandets Social-Demokrat, LIndesnes og Samleren for perioden 1. juli til ca. 10. august, selv om jeg visste på forhånd at annonsering av vielser på den tiden var et sjeldent fenomen. Nada, nada, nada og nada. De to førstnevnte avisene hadde heller ikke noen spennende annonser o.l. hvor Torridal sorenskriverkontor var nevnt.

 

Så da gjelder det fortsatt å finne en eller flere kilder som forteller hvor sorenskriverkontoret var i 1911. Dette bør vel statsarkivet kunne svare på? I tillegg til  samtidige adressebøker .... Ellers så kunne man jo tenke seg at den lokale presse omtalte flyttingen av sorenskriverkontoret fra Kirkegaten 6 til Østre Strandgate 11 og at det i omtalen stod hvor lenge man hadde holdt til i Kirkegata. Det vlle ihvertfall ha avgrenset letingen en smule.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jarleif, Dag og Inger for nye spennande innlegg!

 

For å få ei endeleg avklaring i spørsmålet om lokaliseringi av dette sorenskrivarkontoret i juli 1911 har eg no sendt ei melding til Statsarkivet i Kristiansand.  So får me sjå kva dei seier...

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand og interesse for å løysa denne gåta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.