Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Per Otto Egeberg Asak

Johan Gaarman en sagbrukseier i Skedsmo fra 1648

Recommended Posts

Per Otto Egeberg Asak

Skedsmo bygdebok bd.3 har ganske mye om Johan Garmann og hans inntreden fra 1648 hvor han etterhvert fikk kontrollen med sagbrukene som lå til Stalsberg i Skedsmo. Se Skedsmo bygdebok bd. 3 side 921-924 (red. Haavelmo). I bygdeboka står ingenting om Garmans familie.

Jeg fant noe i Lassons samlinger som kanskje er om den samme Johan Gaarmand. Han skal komme fra Haderslev? i Danmark. I Norge er han nevnt første gang 1649 iflg Lasson.

I en fotnote skriver Lasson ay han var trolovet med Margrethe Stockflet, men ekteskap blei det ikke; for i 1665 blei det opplyst at hun var g.m. borgermester i Skien? Marcus Bernhoft?

Før 1663 var Johan Gaarman gift Margrethe Jespersdatter. Hun blei omtalt som enke 1674 da hun blei attgift Christian Madsen Lund.

Johan Gaarman og Margrethe skal iflg Lassen ha fått to barn:

1) Maria døpt 1663

2) sønn  døpt 1661? ( Iflg Lasson er han kanskje identisk med Johan Gaarmand som døde på Strømsø 1741.

Som dere ser greidde jeg ikke kopiere linken til Lassons samlinger. Beklager det.

For meg er det viktig om dere kan bekrefte dette som jeg har sett, og på forhånd takk de som har utfyllende opplysninger om familien Gaarmand

Med vennlig hilsen PO

Edited by Per Otto Egeberg Asak

Leif B. Mathiesen

Her er linken du mangler.

Kildeinformasjon: Lassens samlinger, Personalhistoriske samlinger, Personalhistorie, ordnet etter slektsnavn, bind 15 (RA/PA-0051/F/Fa), 0-, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40136/22/

Kristian Hunskaar (Arkivverket)

I en fotnote skriver Lasson ay han var trolovet med Margrethe Stockflet, men ekteskap blei det ikke; for i 1665 blei det opplyst at hun var g.m. borgermester i Skien? Marcus Bernhoft?

Lassen skriver ikke at Garmann var trolovet med Margrethe Stockflet. Lassen skriver at justitiarius Berg har antatt at Garmann var trolovet med Margrethe Stockflet, men Lassen avviser dette ("men dette er vel ikke saa").