Gå til innhold
Arkivverket

Johan Gaarman en sagbrukseier i Skedsmo fra 1648


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Skedsmo bygdebok bd.3 har ganske mye om Johan Garmann og hans inntreden fra 1648 hvor han etterhvert fikk kontrollen med sagbrukene som lå til Stalsberg i Skedsmo. Se Skedsmo bygdebok bd. 3 side 921-924 (red. Haavelmo). I bygdeboka står ingenting om Garmans familie.

Jeg fant noe i Lassons samlinger som kanskje er om den samme Johan Gaarmand. Han skal komme fra Haderslev? i Danmark. I Norge er han nevnt første gang 1649 iflg Lasson.

I en fotnote skriver Lasson ay han var trolovet med Margrethe Stockflet, men ekteskap blei det ikke; for i 1665 blei det opplyst at hun var g.m. borgermester i Skien? Marcus Bernhoft?

Før 1663 var Johan Gaarman gift Margrethe Jespersdatter. Hun blei omtalt som enke 1674 da hun blei attgift Christian Madsen Lund.

Johan Gaarman og Margrethe skal iflg Lassen ha fått to barn:

1) Maria døpt 1663

2) sønn  døpt 1661? ( Iflg Lasson er han kanskje identisk med Johan Gaarmand som døde på Strømsø 1741.

 

Som dere ser greidde jeg ikke kopiere linken til Lassons samlinger. Beklager det.

For meg er det viktig om dere kan bekrefte dette som jeg har sett, og på forhånd takk de som har utfyllende opplysninger om familien Gaarmand

Med vennlig hilsen PO

Endret av Per Otto Egeberg Asak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en fotnote skriver Lasson ay han var trolovet med Margrethe Stockflet, men ekteskap blei det ikke; for i 1665 blei det opplyst at hun var g.m. borgermester i Skien? Marcus Bernhoft?

 

Lassen skriver ikke at Garmann var trolovet med Margrethe Stockflet. Lassen skriver at justitiarius Berg har antatt at Garmann var trolovet med Margrethe Stockflet, men Lassen avviser dette ("men dette er vel ikke saa").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.