Gå til innhold
Arkivverket

Desiderius Andersen Foss ca. 1647-1707 Flora, Sunnfjord. Hvem var han gift med?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet at Foss slekten har vært diskutert ved mange anledninger bl.a her i Brukerforumet. Men enten har det gått meg hus forbi, eller så visste man ingenting om have hans kone var. Men nye brukere og nye kilder dukker opp, så jeg prøver igjen om det er mulig å få svar på det spørsmålet.

 

Desiderius var sønn av Anders Nilsen Foss ca. 1615- etter 1667. og Karen Knutsdtr. Batalden født - død?

 

Jeg har registrert at Desiderius hadde barna Jacob født ca 1678, Anders ca. 1682-1759 og Lars ca. 1685 død etter 1746.

 

Men det store spørsmålet er altså hvem han var gift med?

 

 

Her er 1701 tellingen.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=1701nba&gardpostnr=4648&merk=4648#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete og takk for innspillet ditt. Dette stemmer med det jeg har, Alderen på de tre barna er i samsvar med alderen i 1701 manntallet.

 

Det er rett at Anders Desideriussen døpt sitt første barn i 1709. De var nok litt tidlig ute og hadde vel hastverk med å bli gift. Vielse skjedde dog ikke før 12.o1.1710, 4 mnd senere.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pirk. Desiderius var i sitt 16. år 31. juli 1666, dvs født 1650-51.

 

Sogn og Fjordane fylke, , Manntall nr. 24 (1664-1666), Protokollside, Side 252-253

 

Takk for den Grete, i den grad man kan stole på at opplysningen om alder var mer korrekt i 1666 enn i 1701. Jeg retter det til ca 1650 i mine papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at jo nærmere fødselstidspunktet, jo mer riktig. Derfor stoler jeg mer på 1666-manntallet enn 1701-manntallet.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.