Gå til innhold
Arkivverket

Profilen - Tungvint - Endring av passord


Tore Trollsaas
 Del

Recommended Posts

Hei.

I dag skulle jeg logge meg på Forumet, og det tok meg ca 1/2 time :unsure:

 

Gamlepassordet virket ikke lenger, så jeg måtte bestille et nytt. Greit nok det, ikke noe fuzz.

Responsen på systemet var imidlertid ekstremt treg på dette området, så jeg antok de første minuttene at dette var "heng". Men etter hvert forsto jeg jo at det bare gikk veeeeeldig tregt. Til slutt fikk jeg imidlertid bestilt endringsinstruks til mailboksen min :)

 

Så var det å logge seg på og endre passord....

Påloggingen gikk etter hvert greit, selv om jeg underveis ba om ny endringsinstruks et par ganger - det gikk så tregt at jeg trodde at jeg hadde brukt feil passord. Men til slutt kom jeg meg inn :)

 

Så var det å endre passord. Lette gjennom profilsiden, uten å finne noe åpenbart sted å gjøre dette. Fant så Forum-informasjon om hvordan endre passord (selv om det var skrevet for gamle-versjonen). Så da var jeg ikke sen om å komme meg inn i Profilsiden på nytt og klikke meg inn på siden for å endre passord.

 

Men WTF? :angry: Denne siden for å endre passord så ut som spaghetti på en varm sommerdag. Etter å ha bommet noen ganger på hvor jeg skulle skrive gammelt og nytt passord, gikk det jo greit til slutt.

 

Men foreslår at dere

a ) Endrer oppskriften for hvordan man endrer passord, slik at det passer med ny-versjonen.

b ) Endrer layouten på selve siden for passordendring, slik at den ser rimelig grei ut også for desktop-brukere(?)

c ) Fjerner duplikate felter mht "gammelt passord". Det trengs jo bare en gang.

d ) Flytte [Rediger min profil] inn under menyen i venstre spalte. Der den står nå, er den godt gjemt.

 

Nå har jeg jobbet med og brukt IT i mange år og er registrert på en rekke nettsider, men dette er en løsning som ikke kommer særlig høyt på rangstigen for endring av passord. Håper mitt innspill kan medvirke til at dette blir bedre :)

 

Med vennlig hilsen

Tore

post-1087-0-52747500-1467203181_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tråkker på ømme tær :)

 

Ja, det er mye vi gjerne skulle gjort noe med. Bl.a. oppgradere forumet og installere på nye servere (i løpet av høsten). På sikt skulle vi hatt en egen brukernavn og passordportal, slik at man kan være innlogget på alle tjenestene på tvers (både media.digitalarkivet.no, digitalarkivet.arkivverket.no og forum.arkivverket.no). Det er den endelige løsningen en gang i framtiden.

 

Det er samme brukernavn og passord i Digitalarkivet og i forumet. Funksjonen for glemt passord er langt mer i henhold til hva som er vanlig, og den fungerer kjapt. Det vi kan gjøre er at lenka for "glemt passord" i forumet går til passordbyttefunksjonen i Digitalarkivet, og dermed omgår vi passordbyttefunksjonen i forumprogrammet helt og fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tråkker på ømme tær :)

... Det vi kan gjøre er at lenka for "glemt passord" i forumet går til passordbyttefunksjonen i Digitalarkivet, og dermed omgår vi passordbyttefunksjonen i forumprogrammet helt og fullstendig.

 

Hei Espen.

Bra forslag! Og dersom dere samtidig kunne ryddet litt i layout-spagettien som jeg nevnte, så tror jeg mengden frustrerte brukere kan reduseres en god del. :)

mvh Tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen.

Bra forslag! Og dersom dere samtidig kunne ryddet litt i layout-spagettien som jeg nevnte, så tror jeg mengden frustrerte brukere kan reduseres en god del. :)

mvh Tore

 

Takk for det!

 

Ved å gjøre den endringa slipper vi å endre i layout-spagettien, siden de aktuelle layoutene ikke lenger vil være i bruk :)

 

et

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lenker til Min profil (som en finner på Vis kilde eller på treff-/søkesider på DA) hvor det er mye lettere å endre passord, visningsnavn eller e-postadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ytterligere å bidra til 'tå-trykking', så håper jeg det blir synlig på DA-forsiden (snart - eller når ny forside kommer) at vi faktisk er innlogget...     

(I mellomtiden kunne kanskje innloggingsbildet på forsiden tas vekk, siden det er misvisende.)

.

Jeg er ikke lenger (synlig) innlogget på Digitalarkivet - bare på forumene.. Hva skjedde?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ytterligere å bidra til 'tå-trykking', så håper jeg det blir synlig på DA-forsiden (snart - eller når ny forside kommer) at vi faktisk er innlogget...     

(I mellomtiden kunne kanskje innloggingsbildet på forsiden tas vekk, siden det er misvisende.)

.

Jeg er ikke lenger (synlig) innlogget på Digitalarkivet - bare på forumene.. Hva skjedde?

 

Etaten er inne i en prosess hvor vi skal se på våre forskjellige nettsider og hvordan dette henger sammen. Vi er overmodne for å få gjort noe med forsiden på Digitalarkivet, men dette er en større prosess.

 

Inntil dette er avklart bruker vi ikke kalorier på akkurat den delen av Digitalarkivet. Det kan sees på som å legge ispose på tærne for at vi skal få på oss skoa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.