Gå til innhold
Arkivverket

Søk i kirkebøker gir ikke det svaret en forventer


Rune Bergesen
 Del

Recommended Posts

Jeg har idag prøvd flere å søke etter en KB i Bergen Sandviken Kirke 1935 Viede, men begge gangene returnerer søket 14 treff?? 2 i Nord Trøndelag. 1 i Møre og Romsdal, 2 i Sør Trøndelag og 1 i Østfold. Dette har jeg løst ved å avslutte Firefox og starte på nytt, da kommer rett søk opp, men idag har jeg prøvd flere ganger og bare det feile søket kommer frem. Hva skyldes dette og hvordan løser en dette i Firefox. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er heilt vanleg på denne tida av døgnet. Så det beste er vel å komme seg i seng. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg har vært oppe noen timer nu, så dagen har startet her, mens dere legger dere. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg komme med litt innputt på dette temaet.

 

Først litt historikk: Denne ordninga med oppbygging av søkeindekser ble introdusert da "nye" digitalarkivet ble lansert i 2010. Jeg skal ikke gå i tekniske detaljer, men dette vinduet hvor man får rare treff er for tiden maks ett kvarter. Det er ikke lenge siden dette vinduet var på 5 timer. Men det påvirket kun Finn kilde i Digitalarkivet. Dette var uholdbart, så da endret vi det så vinduet lå på et par minutter. Etterhvert har både datamengden og kompleksiteten ved å bygge søkeindeksene blitt større, og vinduet ligger nå på 5-10 minutter. Men nå påvirker det i tillegg alle søkeløsningene for skanna materiale også. Vi har lenge hatt ønske om å gjøre noe med dette, og nå er tiden heldigvis inne.

 

Vi er i ferd med å oppgradere rammeverket som Digitalarkivet er bygget på til siste versjon, som en forberedelse til at vi i høst skal bytte ut alle serverne (som har nådd sin levetid på 5 år). I den forbindelse må noe av funksjonaliteten skrives helt fra bunnen fordi den nye versjonen av rammeverket er helt forskjellig på et område. Når vi likevel må skrive dette på nytt, kommer vi til å skrive den på en måte som gjør at dette vinduet forsvinner helt!

 

Dagens funksjonalitet gjør at det vi publiserer i løpet av en dag ikke blir tilgjengelig før ca. 0210 på natta. Denne omskrivingen gjør at vi etterhvert kan gjøre så kildene blir tilgjengelig nesten umiddelbart (noen få minutter) etter publisering, uten at det blir "spinnville treff".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.