Gå til innhold
Arkivverket

Marthe Nilsdatter, Solum, Telemark


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Har funnet dødsfallet til Marthe Nilsdatter i Solum d. 2.6.1904, nr. 64, Under arvinger står det fattiglem, uformuende. Dødsfallsprotokoll Solum 1904. Har prøvd å lete i andre protokoller for området for å se om jeg kunne finne noe mer, men jeg får ikke opp noe. Gjør jeg feil eller er det ikke lagt ut noe.

 

Det jeg er ute etter er om det er andre dokumenter der det står arvinger, selv om det ikke er noe å arve.

 

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/55704/61/?size=medium&mode=0

 

 

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par lenker til.

 

I Folketellinga for 1900 bor hun på Hægna (under Tveit i Melum?): http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01037167000984

 

Hun er ført som født 1820 og ugift, og sammen med henne bor dattera Andrea Nielsdatter født 1845 likeså ugift. Fødselsårene skal nok tas med en klype salt.

 

Her er begravelsen hennes i kirkeboka: https://media.digitalarkivet.no/view/3991/276

 

I følge denne skal hun være født 1823 på «Hægna under Næs» - det tror jeg neppe er riktig. Derimot har jeg ei Marthe Maria Nielsdatter født på Omdal i 1823, og jeg er rimelig sikker på at det er henne. Se også skifte etter søstra Karen Andrea Nielsdatter i 1839, hvor Marthe Maria er nevnt som arving.

 

Jeg har ikke lett etter dåpen til Andrea født ca. 1845, men hun er trolig født utenfor ekteskap ettersom mora står ført som ugift både i folketellinga og i kirkeboka ved begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dødsfallprotokollen som evt. oppgir arvinger/etterkommere. Her er det tydeligvis ingenting å skifte - så står det ingenting der, er det ingen flere off. steder å lete.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er tydeigvis oppkalt etter morens søster:

.

Karen Andrea Nielsdatter

 

Dåpen i kirkeboka:

Telemark fylke, Solum, Mælum, Kilebygda i Solum, Ministerialbok nr. I 6 (1844-1855), Fødte og døpte 1847, Side 31
Permanent bilde-ID: kb20060720050156
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060720050156
(Nr. 58)  Morens bosted er Hegna.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til dattera Karen Andrea: https://media.digitalarkivet.no/view/4970/34

 

Født 22 april 1847, bekreftet 6 juni i M. K: Karen Andrea uægte, foreldre pige Marthe Nielsdatter Hegna opgav som Barnefader Ungkarl Niels Andersen Storodden. Faddere: Tore Siversdatter Jordbakke, Andrea Johnsdatter Qværndalen, Peder Johnsen? (denne presten skriver som en gris), Ole Gulliksen Kastet, Erik Larsen? Stavdal. Hjemdøbt af Christen Pedersen Stavdals kone? sidst Mai.

 

Jeg har ikke funnet Marthe i 1865, men her er Karen Andrea som tjenestejente på Stavdal: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038136005085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jo fødselsåret 1817, som du har på Marthe Marie fra Omdal. (Selv om du skrev 1823.)  Jeg tror det er riktig Marthe Nilsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt nysgjerrig på denne Niels Andersen 14 år som står oppført sammen med Marthe på Stavdal i 1865 og jammen fant jeg ikke den dåpen også: https://media.digitalarkivet.no/view/4970/127

Født 31 januar 1852, bekr. i M. K. 12 april: Niels Andreas uægte, foreldre Pige Marthe Thorine Nielsdatter Hægna - Næs og gift Mand Anders Christensen Rødningen. Faddere: Kirsten Abramsd. Wikle, Ingeborg Larsd. Øen, Thomas Nielsen Wikle, Peder Olsen Marum, Lars I. Siljanjordet.

Det er vel liten tvil om at det er samme dama, her altså kalt Marte Torine Nielsdatter, og hun er ikke funnet døpt i Solum. Jeg tror vi skal leite etter dåpen hennes i Eidanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Niels Andersen f. 1852 som bor sammen med Marthe Nielsdatter er nok også hennes, selv om fornavnet er Marthe Thorine Nielsdatter Hægna i dåpen hans:

Telemark fylke, Solum, Mælum, Kilebygda i Solum, Ministerialbok nr. I 6 (1844-1855), Fødte og døpte 1852, Side 118
Permanent bilde-ID: kb20060720050249
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060720050249
(Nr. 50 - øverst.)

 


Her tenkte vi det samme, Leif. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor også en Anne Nielsdatter sammen med Marthe og sønnen Niels på Stavdal i 1865. Dette er kanskje en søster av Marthe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor også en Anne Nielsdatter sammen med Marthe og sønnen Niels på Stavdal i 1865. Dette er kanskje en søster av Marthe?

 

Paret får i hvert fall ei Anne Elisabeth i Gjerpen i 1814:

 

Kirkebok for 0812 Gjerpen Mini 3 (1796-1814). Døpte side 46. Født 19.01.1814, bekreftet hjemmedåp 20.02.1814: Anne Elisabeth, foreldre Niels Christophersen og Ane Mathisdatter Houen. Faddere: Ole Jacobsens kone, Karen Sørensdatter, Ole Jacobsen, Christen Sørensen, Johan Pedersen.

 

Her er Niels Christophersen på Solumslekt. Han er ført på tilgangslista i Solum 1815 «fra Gjerpen», da uten familie, og uten at jeg har sett noe mer til dem i Solum. Han hadde kanskje til hensikt å flytte tilbake, og for klokker Ole Johnsen som stort sett førte kirkeboka for pastor Schwach på denne tida var dette med flyttelister noe nytt og ukjent.

 

Her er Anne Mathiasdatter på Gamle Gjerpen som barn nr. 8 av Mathias Engebreten og Tore Andersdatter.

 

Skal jeg få noe mer dreis på denne familien må jeg nok tråle gjennom ganske mange kirkeboksider, og er ikke så kjempegira på det akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må jeg rette opp litt i bostedet for Marte i 1865, de er ført på plassen Vikle under Nes - rett nok ikke så langt fra Stavdal (som er navnet på tellingskretsen). Og Anne-Lise, jeg tror du har helt rett med hensyn til at Anne er søstra til Marte. Både alder og fødested stemmer jo perfekt med det som er oppgitt ved dåpen til Anne Elisabeth som jeg har referert ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette dilemma jeg er i, hvem av Marthene er det. For det første så fant jeg ikke flere enn disse to Marthene som passet. Jeg fant først Marthe Maria Nilsdtr. fra Omdal, og hun hadde søsteren Karen Andrea, oppkalling, tenkte jeg, det passer fint, men fikk det egentlig ikke til å stemme helt. Er ikke så lokalkjent at jeg vet hvor Omdal er i forhold til Hegna og Wikle Så fant jeg Marthe Thorine, flyttet til Nes sammen med foreldrene 1830 fra Eidanger, det står ved hennes konfirmasjon i Solum 2.10.1836. Det er henne, sønnen og søsteren vi finner i FT 1865 Wikle u/Stavdal. Har ikke funnet hennes foreldre, de er kanskje døde før FT 1865. Jeg har falt ned på Marthe Thorine som moren til Karen Andrea, men det står kun Marthe ved fødselen,  dersom presten hadde skrevet morens fulle navn, så hadde det jo ikke vært noe problem. Som dere skjønner hadde det derfor vært fint om det hadde forekommet et skifte med navn på arvinger, selv om  det ikke var noe å arve da kunne jeg være helt sikker. Alle de opplysningene dere har funnet stemmer overens med det jeg har.

Faren til Karen Andrea er ikke noe problem å finne, Nils Andersen Storodden. Han hadde to barn før han giftet seg med Karen Anne Arnesdtr. Aadna 28.3.1851.

Det var Karen Andrea f. 22.4.1847 og Karen f. 22.6.1850, dtr.a.Svanaug Olsdtr. Varpet 

I ekteskapet med Karen Anne fikk han 7 barn; Anders f. 13.5.1852, Andrea Caroline f. 1.11.1855, Karen Thomine f. 13.7.1858, Anne Marie f. 1.11.1861, Anne Carethe f. 25.9.1864, Anne Carethe f. 8.9.1866, Andreas f. 14.8.1870

Tusen takk for jobben dere har gjort, finnes det ikke noe navn noe sted så må jeg leve i uvissa. Det eneste jeg har igjen er å se på fadderne til barna  til han jeg antar er halvbroren til Karen Andrea, om det kan være noen av navnene til hans familie der. (Har i dag fått boka "Fra Kilevannets liv og  virke" av Gudmund Kverndalen, og der omtaler han Nils Andreas Andersen, "Piggenils".på Skrubbholmen) Han var gm. Maren Sørine Olsdtr., dtr. a. Ole Reiersen  fra Solumsplass ved Rognsbru og Åse Andrea Olsdtr.

(Har fått ny datamaskin, og skriveprogrammet er annerledes her enn det var på den gamle, så jeg får ikke kopiert over, lærer med det forhåpentligvis snart)

 

Lise Larsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Deter et alternativ til, dersom en kunne finne denne Marthe Marie Nilsdtr. Omdal gift med en annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Nå fant jeg noe som jeg har oversett tidligere.

Karen Andrea Nilsdtr., dtr. a. Marthe Nilsdtr., fikk en datter, Marie Amalie f. 7.7.1873 m. Abraham Abrahamsen Hanes, s.a. Abraham Abrahamsen og Anne K. Johannesdtr.

Marie Amalie Abrahamsdtr. ble gift 24.10.1894 med Ole Olsen Kallestad Rognsbro, s.a. Ole Reiersen og Aase Andrea Aasolfsdtr.

 

Han jeg antok var halvbroren til Karen Andrea, Nils Andreas Andersen,  ble jo gift med ei datter av Ole Reiersen og Aase Aasoldsdtr.

 

Dette er vel ikke et bevis på at det er Marthe Thorine Nilsdtr. som er moren til Karen Andrea Nilsdtr., men jeg mener det styrker denne teorien betraktelig

 

Lise Larsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omdal ligger på østsida av Norsjø, det meste av gården er nåværende Skotfoss. Stavdal og Nes med plassene Vikle og Hegna ligger sør i Melum på grensa mot Kilebygda. Hegna er et svært vanlig plassnavn i distriktet, og finnes mange steder.

 

Jeg syntes også i første omgang at det virket opplagt med Marte Maria fra Omdal, men etter å ha funnet Marte Torine som mor til Nils i 1852 har jeg gått bort fra den hypotesen. Det er selvsagt alltid et visst rom for tvil, men jeg finner det nå overveiende sannsynlig at hun også er mora til Karen Andrea født 1847. Etter det du skriver flyttet hun til Solum i 1830, og ble åpenbart boende der livet ut. Merk også at mora ved begge barnedåpene er ført som bosatt på Hegna. Selv om plassnavnet som nevnt ikke er entydig, er det et meget sterkt indisium for at mora er den samme. Ved begravelsen er hun også ført som født på Hegna under Nes. Selv om det nok ikke er riktig, har hun ganske sikkert bodd der i det meste av sitt liv. Bostedet som er oppgitt i 1865, Vikle (også under Nes) er trolig en feilføring. Plassen Hegna under Nes er nemlig ikke nevnt i denne tellinga:  http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/tellingskrets/tf01038136004864

 

Marte Maria fra Omdal kan godt ha flyttet fra bygda, - Gjerpen og Skien er bare noen steinkast unna. Det er langt mer sannsynlig at hun har flyttet den veien enn ut i «ødemarka». Marte Torine har derimot en tilknytning til Kilebygda / søndre Melum via faren, som er født og oppvokst på Sandbukta under Sønstvet.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for synspunktene dine. Jeg satser på at Marthe Thorine er den rette, med et bitte lite forbehold

 

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.