Gå til innhold
Arkivverket

Hvor blir det av (H)Elene Tonette From Luth, gift Balchen, etter 1875 i Bergen.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

(H)elene Tonette From Luth var født i Bergen 18.11.1808  og giftet seg 16.01.1828 i Nykirken i Bergen med Ludvig Rosenkrantz Glad Balchen 1806-1849.

 

Ved folketellingen i Bergen 1875 finner jeg henne som enke  sammen med fire av sine barn, samt ett barnebarn i Nykirkens Sogn adresse 9-42a.

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052295010824

 

Ved senere tellinger finner jeg barna på ulike adresser, men jeg er ikke i stand til å finne enkefru Balchen.

 

Klarer noen med skarpere øyne enn meg å finne henne.

 

Det er viktig å være oppmerksom på at hun hadde bl.a datteren Anthonette Helene Balchen f. 1848. Enkefruen var som nevnt født i 1808.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel dødsfallet til datteren Gesine i 1884. Jeg synes det står "Moderen" blant de etterlatte etter Gesine:

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Dødsfallsprotokoll 4 , 1878-1886, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27886/126/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090615341107.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe, og takk for interessant innspill.

 

Jeg synes det står moderen Pauline Balchen og to myndige søskende.

Problemet er bare at Pauline ikke var more til Gesine Margrethe, det var (h)elene Antonette From Luth. Gesine var født 11.06.1842, så alderen ved død stemmer. Jeg har registrert Gesine som død 18.04.1884.

 

Nå er det ikke første gang at sammenblanding av navn skjer i Balchen familien. Således ble det også født en Gesine Margrethe 19.07.1837. Her var foreldrene Cornelius Petersen Luth og Marie Fredrikke Balchen. Jeg har imidlertid ikke registrert at Pauline Christine Balchen fikk en datter ved navn Gesine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi et lite innblikk i hvor innfløkt det kan være.

 

Pauline Christine Balchen f. 1799 som datter av Jens Pedersen Balchen og Pauline Christine Angell. Hun giftet seg 14.10.1827 med Eilert Luth og de fikk bl.a sønnen Jens August Luth  15.04.1830.

 

Han på sin side giftet seg 20.04.1855 med Pauline Christiane Balchen f. 28.07.1831. Hun var datter av Ludvig Rosenkrantz Balchen og Helene Tonette From Luth. Og for å gjøre det hele komplett så var Helene Tonette og Eilert Luth søsken.

 

I tillegg kan nevnes at Eilers og Pauline fikk en datter som ble døpt Jessine Pauline i 1829.

 

Man kan altså bli en smule forvirret av denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn FT1900 med tanke på å begrense søket.

Det hadde vel vært logisk at Helene Tonette i en alder av 92 år hadde bodd hos en av sine barn.

Nå har Grethe funnet at Helene Tonette var tilstede ved datterens død i 1884 i en alder av  76 år.

 

Jeg kan ikke finne henne i FT1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif.

 

Problemet er bare at dersom jeg leser dødsmeldingen rett, så står det moderen Pauline Balchen.. Enten har man da ført feil mor, eller så må det være en annen Gessine som døde i 1884.

 

Eller så må det leses som, moderen, Pauline Balchen og to myndige søskende, hvor Pauline er den av søskene som er navngitt.I så fall så var det altså tre søsken, hvor Pauline var den eneste navngitte fordi det trolig varhun som opplyste om søsterens død.

 

Uansett hvor (H)elene bodde i 1884, så finner jeg ikke henne død, uansett hvordan jeg skriver navnet, ei heller med etternavnet Balchen eller Luth/Ludt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar vedr. Elena Tonette. Hun døde 16.08.1887. Ved sin død bodde hun på Storetvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, har du funnet hennes dåp? Jeg har bare notert meg at det var i Korskirken, men i 1808 så finner jeg henne ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.