Gå til innhold
Arkivverket

Bruk av DNA i slektsforskning: Family Tree DNA samarbeider nå med geni.com


Vivian Kran
 Del

Recommended Posts

Familytreedna.com har startet et samarbeid med geni.com

Her er en artikkel om saken fra bloggen til Roberta Jestes.

https://dna-explained.com/2016/07/01/family-tree-dna-partners-with-geni-com/

 

Brukernes forum har en tidligere tråd om geni og kildekritikk som viste at mange av brukeren her er kritisk til å bruke geni.com i slektsforsking.

Her er en artikkel til forsvar for geni ,skrevet av E. Ranold Schoenberg.

http://schoenblog.com/?p=712

 

Hva mener Dere?

Skal vi som har testet DNA la geni.com få fri tilgang til all informasjon om vårt DNA for å bygge Verdenstreet?

 

 

Endret av Vivian Kran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener Dere?

Skal vi som har testet DNA la geni.com få fri tilgang til all informasjon om vårt DNA for å bygge Verdenstreet?

 

Folk må gjøre hva de vil, men personlig er jeg skeptisk og ville ha takket nei til dette. Det er imidlertid så vidt jeg skjønner ikke noen automatikk i at DNA-data kobles til Geni, man må aktivisere funksjonen selv fra sin FTDNA-konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan forstå, så samarbeider FTDNA med absolutt "alt og alle"; My Heritage, Geni, Ancestry, National Geographic, for ikke å snakke om selskaper som foretar dna-analyser selv, f.eks. 23andMe. Poenget er vel som det framgår av #3, at man må laste opp resultatet til FTDNA selv.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjøre hva de vil, men personlig er jeg skeptisk og ville ha takket nei til dette. Det er imidlertid så vidt jeg skjønner ikke noen automatikk i at DNA-data kobles til Geni, man må aktivisere funksjonen selv fra sin FTDNA-konto.

 

Hei Svein Arnold

 

Ja det er helt frivillig om en vil være med på dette og jeg er også skeptisk.

Family Tree DNA sier :" Family Tree DNA take no responsibility for any consequences from the decision of users to transfer data to other entity".

    Geni.com samarbeider nå med Family Tree DNA.

 

Startet av Vivian Krani dag, 10:08

 

Jeg var klar over denne feilen Ann-mary Engum.

Problemet er jeg ikke fant ut hvordan jeg kunne fjerne den,og min bønn om hjelp til Arkivverket er ennå ikke besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan forstå, så samarbeider FTDNA med absolutt "alt og alle"; My Heritage, Geni, Ancestry, National Geographic, for ikke å snakke om selskaper som foretar dna-analyser selv, f.eks. 23andMe. Poenget er vel som det framgår av #3, at man må laste opp resultatet til FTDNA selv.

Det er mulig jeg har misforstått men for meg ser det ut som Family Tree DNA tillater de som har testet andre steder å overføre data til FTDNA.

Nå er det Geni.com som vil få overført data fra FTDNA til seg.

Kanskje har du testet på FTDNA.

Synes du dette høres betryggende ut å gi fra deg kontrollen og gi all informasjonen til Geni.com i bytte mot å finne fler personer du er i slekt med ?

Såvidt jeg kan forstå, så samarbeider FTDNA med absolutt "alt og alle"; My Heritage, Geni, Ancestry, National Geographic, for ikke å snakke om selskaper som foretar dna-analyser selv, f.eks. 23andMe. Poenget er vel som det framgår av #3, at man må laste opp resultatet til FTDNA selv.

 

Endret av Vivian Kran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hveertfall, jeg kommer til å be om å få sletttett min egen test. Dette som skulle være så trygt, blir høyst tvilsomt. Man har ingen garanti forhvilke kroker og hiker de smarte kan nytte seg av for å få ditt DNA ut på f.eks. Geni.

 

Er det noen so hvet om det er mulig å få slettt sitt DNA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Vivian Kran.

Det er mulig at jeg har ytret meg på en ytterst uklar måte, og i så fall beklager jeg det. Men poenget mitt er at resultater fra slike dna-undersøkelser ikke (!) blir overført automatisk hverken hit eller dit, uavhengig om du har testet deg hos National Geographic, 23andMe eller hvor det måtte være. En velger selv om en videre vil laste opp dataene hos FTDNA, f.eks. i forbindelse med diverse grupper knyttet opp mot ens egen haplogruppe. Men jeg kan ikke forestille meg at det er opp til f.eks. Geni eller My Heritage å kreve å få dataene "utlevert", men at det er noe vedkommende bruker selv må laste opp. For øvrig er jeg selv slett ikke interessert i å bruke dna-tester i en slektsforskersammenheng, og vil derfor IKKE ha lastet opp data på Geni eller My Heritage. Som nordlending med en "broget" slektsbakgrunn (kvener, samer, østerdøler, vestlendinger, "kystnordlendinger", skotter osv) er jeg derimot interessert i min etniske "sammensetning", og har ingen problemer med å legge ut på diverse relevante fora at jeg tilhører den og den haplogruppen på mors- og farslinja.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Vivian Kran.

Det er mulig at jeg har ytret meg på en ytterst uklar måte, og i så fall beklager jeg det. Men poenget mitt er at resultater fra slike dna-undersøkelser ikke (!) blir overført automatisk hverken hit eller dit, uavhengig om du har testet deg hos National Geographic, 23andMe eller hvor det måtte være. En velger selv om en videre vil laste opp dataene hos FTDNA, f.eks. i forbindelse med diverse grupper knyttet opp mot ens egen haplogruppe. Men jeg kan ikke forestille meg at det er opp til f.eks. Geni eller My Heritage å kreve å få dataene "utlevert", men at det er noe vedkommende bruker selv må laste opp. For øvrig er jeg selv slett ikke interessert i å bruke dna-tester i en slektsforskersammenheng, og vil derfor IKKE ha lastet opp data på Geni eller My Heritage. Som nordlending med en "broget" slektsbakgrunn (kvener, samer, østerdøler, vestlendinger, "kystnordlendinger", skotter osv) er jeg derimot interessert i min etniske "sammensetning", og har ingen problemer med å legge ut på diverse relevante fora at jeg tilhører den og den haplogruppen på mors- og farslinja.

 

Jeg er enig med deg. Å  dele hvilken haplogruppe jeg tilhører ser jeg ikke  som noe problem.

Og jeg har vært uklar hvis det jeg skrev får noen til å tro at Geni krever at vi utlevere vårt DNA .

 

Det er et tillbud for de som ønsker å benytte seg av det.

Jeg tok opp saken her for  å høre andres meninger om hva som er det klokeste å gjøre.

Endret av Vivian Kran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hveertfall, jeg kommer til å be om å få sletttett min egen test. Dette som skulle være så trygt, blir høyst tvilsomt. Man har ingen garanti forhvilke kroker og hiker de smarte kan nytte seg av for å få ditt DNA ut på f.eks. Geni.

 

Er det noen so hvet om det er mulig å få slettt sitt DNA?

Leif ikke gjør noe forhasted nå!

 

Geni er ikke inne på FTDNA ,det er vi som har testet på FTDNA som har en mulighet til å overføre vårt testresultat over TIL geni fordi det gir oss fler matcher.

Jeg har ikke gjort det og vet derfor ikke hvilke fordeler vi eventuelt kan ha av å benytte oss av dette samarbeidet mellom geni og FTDNA.

Men om du velger å slette så husk iallefall å først laste ned resultatet av din DNA test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler...?

 

Det er vel ikke DNA-informasjonen en får treff på ved å kople seg til Geni/MyHeritage - det er vel personer i ens slektstre som ledsager DNA-informasjonen en får såkalte Smart-match'er på?  Jeg har fått inntrykk at flere som har fått DNA-treff, ofte kontrollerer slektsgranskingen hos de personere en har fått DNA-treff på. Skal DNA-testing i slektsgransking ha noen mening, bør jo slektstreet være etterrettelig? Det hele blir jo meningsløst om en får 'DNA'-treff på adelsfamilier der en VET at slektslinjene som florerer ikke kan dokumenteres, eller treff på mytologiske skikkelser som en hører om fra disse nettprogrammene...

Geni.com og kildekritikk

(Flere diskusjoner finnes om temaet på forumet.)

.

Andre alvorlige betenkeligheter:

http://buldr.no/2014/03/09/slektsforskning-plutselig-eier-du-ikke-slektstreet-ditt/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler...?

 

Det er vel ikke DNA-informasjonen en får treff på ved å kople seg til Geni/MyHeritage - det er vel personer i ens slektstre som ledsager DNA-informasjonen en får såkalte Smart-match'er på?  Jeg har fått inntrykk at flere som har fått DNA-treff, ofte kontrollerer slektsgranskingen hos de personere en har fått DNA-treff på. Skal DNA-testing i slektsgransking ha noen mening, bør jo slektstreet være etterrettelig? Det hele blir jo meningsløst om en får 'DNA'-treff på adelsfamilier der en VET at slektslinjene som florerer ikke kan dokumenteres, eller treff på mytologiske skikkelser som en hører om fra disse nettprogrammene...

Geni.com og kildekritikk

(Flere diskusjoner finnes om temaet på forumet.)

.

Andre alvorlige betenkeligheter:

http://buldr.no/2014/03/09/slektsforskning-plutselig-eier-du-ikke-slektstreet-ditt/

 

Hei Anne-lise

Jeg vet sannelig ikke hva vi får tilbake om vi velger å overføre DNA til vår geni konto ,men jeg ser av denne bloggen at vi kan få kontakt med helt nye personer som vi ikke allerede har i vårt eget slektstre.

https://www.geni.com/blog/geni-adds-dna-to-the-world-family-tree-394127.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar knyttet opp mot den andre lenken til Anne Lise, selv om problematikken antakeligvis hører hjemme i en egen tråd: Jeg var blant dem som kjøpte et "premium abonnement" på My Heritage for omtrent tre år siden. På vårparten i år fikk jeg et krav på hele 1800 kr for det kommende året, noe jeg synes begynner å bli i meste laget, tatt i betraktning at nettstedet mitt har ligget dødt i lengre tid. Problemet er at jeg pr dags dato ikke har funnet noe rimeligere alternativ, siden jeg bruker mac. På vanlig PC har jeg liggende de samme opplysningene med programmet Brothers Keeper, og har kjøpt det såkalte Family Tree Builder, uten at dette har falt helt i smak. Så nå er spørsmålet: Finnes det noe slektsprogram beregnet for mac som har samme "nytterverdi" som My Heritage tross alt har m.h.t. å dele slektstre, bilder, gamle digitaliserte brev, nekrologer m.m. med slektninger, men som ikke koster opp mot et par tusen pr år? Kort sagt: Kjenner noen til brukbare alternativer beregnet for mac?

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjente slektshistoriske viruset MH/Geni sprer seg videre i rasende fart.

 

Men jeg ler litt av at folk lar seg villig smitte. De kjenner nok ikke symtomene på viruset før det er for sent, og hva gjør de da? Jo da roper de: Hjelp!!! Da humrer jeg litt igjen :-)

 

Jeg er immun. Jeg har vært forutseende og smart. Jeg legger ikke ut noe om min familie på nettet, og jeg kommer aldri til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om din noe raljerende kommentar var rettet spesielt mot meg, Lars O., men jeg er faktisk blant dem som har sperret for innsyn i mine data for alle, bortsett fra en håndfull slektninger. I tilegg har jeg stengt av Smart Matches-funksjonen, ettersom denne mest har vært til irritasjon. Men jeg har faktisk vært fornøyd med visse sider med dette slektsprogrammet; blant annet at jeg har kunnet dele det jeg ville(!) dele med mine slektninger. I tillegg har jeg som historielærer prøvd å "vinne" mine elever for slektsforskningens gleder ved å la dem forsøke seg på MH, og faktisk med hell, må jeg kunne si. Men å betale opp mot 2000 kr i året for et abonnement som i praksis ligger brakk begynner jeg å rynke på nesen av!

 

Tiføyelse:

Og jeg har selvsagt snakket om verdien av kildekritikk og viktigheten av å kontrollere mot primærkilder!

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om din noe raljerende kommentar var rettet spesielt mot meg, Lars O.,

Min kommentar var ikke raljerende. Den er dønn ærlig fra min side, og var ikke rettet til noen enkeltpersoner.

At noen lar seg provosere over fakta er kjent her inne, og det er jo bare bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjente slektshistoriske viruset MH/Geni sprer seg videre i rasende fart.

 

Men jeg ler litt av at folk lar seg villig smitte. De kjenner nok ikke symtomene på viruset før det er for sent, og hva gjør de da? Jo da roper de: Hjelp!!! Da humrer jeg litt igjen :-)

 

Jeg er immun. Jeg har vært forutseende og smart. Jeg legger ikke ut noe om min familie på nettet, og jeg kommer aldri til å gjøre det heller.

Hei Lars

 

Jeg lurer på en ting.

Kan vi som ikke er medlemmer i Norsk Slektshistorisk Forening komme ,ta en titt  og søke veiledning i biblioteket Deres,eller er det kun åpent for medlemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt enig i at det er betenkelige sider ved MH, blant annet at det ligger mye merkverdig ute på nettet, at folk legger ukritisk ut opplysninger om forhold de har null peiling på, at usannheter blir publisert som sannheter, at smart matchene har liten eller ingen verdi osv. Men det er faktisk mulig å hindre innsyn fra kreti og pleti ved å foreta noen raske grep mht personverninnstillingene, slik at nettstedet bare blir tilgjengelig for en selv og dem en evt inviterer som medlemmer. Poenget er i alle fall at jeg bruker MH som et slags "slektsalbum" for meg selv og nære familiemedlemmer, men i mangel av et bedre alternativ. Men om dette er verdt opp mot 2000 i året er en annen sak!

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

 

Jeg lurer på en ting.

Kan vi som ikke er medlemmer i Norsk Slektshistorisk Forening komme ,ta en titt  og søke veiledning i biblioteket Deres,eller er det kun åpent for medlemmer?

Alle er velkommen til biblioteket vårt.

 

Vi holder stengt nå i sommer, men jeg kommer til å oppdatere åpningstidene og hvem som har vakt under "Møter/-og eller arrangementer" her: http://www.genealogi.no/

Jeg er absolutt enig i at det er betenkelige sider ved MH, blant annet at det ligger mye merkverdig ute på nettet, at folk legger ukritisk ut opplysninger om forhold de har null peiling på, at usannheter blir publisert som sannheter, at smart matchene har liten eller ingen verdi osv. Men det er faktisk mulig å hindre innsyn fra kreti og pleti ved å foreta noen raske grep mht personverninnstillingene, slik at nettstedet bare blir tilgjengelig for en selv og dem en evt inviterer som medlemmer. Poenget er i alle fall at jeg bruker MH som et slags "slektsalbum" for meg selv og nære familiemedlemmer, men i mangel av et bedre alternativ. Men om dette er verdt opp mot 2000 i året er en annen sak!

 

Anita; Hadde alle tenkt og gjort som deg, så hadde det ikke vært noe problem.

Problemet er at brorparten av brukerne ikke har peiling på hva de holder på med, og da blir det bare rot og surr fra ende til annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

 

Jeg lurer på en ting.

Kan vi som ikke er medlemmer i Norsk Slektshistorisk Forening komme ,ta en titt  og søke veiledning i biblioteket Deres,eller er det kun åpent for medlemmer?

 

Biblioteket er åpent for alle. Du er hjertelig velkommen til å besøke foreningen i bibliotekets åpnngstider!

 

http://www.genealogi.no/bibliotek-2/

 

Biblioteket holder nå sommerstengt, men åpner igjen torsdag 25. august kl. 17 og videre lørdag 27. august kl. 10 til 14. Kalenderen vil snart bli oppdatert med informasjon om bibliotekvaktene høsten 2016.

 

DTH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får tatt noen DNA-teste på noen familiemedlemmer. Disse knyttes til Norgesprosjektet.
Dette ut fra at det etter sigende skal være en del familierelasjoner til en del personer. Og dette kan være en mulighet til å få noe verifisering at dette kan stemme.
Men i grunn ligger "Normal og tradisjonell" slektsgransking i kilder av ulik tupe.
Til Norges-prosjektet håper jeg i løpet av sommeren å legge en gedcom-fil, men den vil være "skrellet" for det meste, unntatt de rene linjen på manns- og kvinne-linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer jeg ikke inn, men merker meg ordet *INTEGRATION':

Learn more Geni's new DNA integration features.

.

Til de som får tilgang til informasjonen over: Gjelder 'integrasjonen' de som både allerede har slektsopplysinger på GENI og har testet DNA hos Family Tree DNA? Eller vil slektstreet til alle kundene hos Family Tree DNA bli 'integrert' i GENI, uansett om de er medlemmer hos GENI / MyHeritage eller ikke? Har kundene til Famiy Tree DNA også skrevet under på at selskapet kan gjøre hva de vil med DNA-opplysningene og de tilhørende slektsopplysingene, slik som kundene hos GENI / MyHeritage tydeligvis har gjort?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.