Gå til innhold
Arkivverket

Hvem av brødrene Kiel/Kield vokste opp?


Sissel Aasen
 Del

Recommended Posts

Dette spørsmålet er også lagt ut på FB "Slektshjørnet", men uten respons.

Er det noen som klarer å finne ut av dette? Jeg har to brødre født på Stange,Hedmark. Kield Alfsen i 1789 

og Kiel Alfsen i 1792
Den ene (Kiel 1792?) finner jeg sammen med familien i 1801 tellingene.
Det ser også ut til at det er han som gifter seg i 1817 med Oliv Hansdatter
Stange, Ministerialbok nr. 8 (1814-1825), Ekteviede 1818, side 389-390 nr 28
blir enkemann og gifter seg igjen i 1831 med Oliv Jensdatter
Stange, Ministerialbok nr. 8 (1814-1825), Ekteviede 1818, side 389-390 nr 4. 
I 1817 oppgis hans alder til 25 år, dvs født i 1792
I 1831 oppgis hans alder til 42 år, dvs. født i 1789.
Har ikke tatt med de to brødrene Kield som er født i 1775 og døde i 1776, født i 1781 og døde 1782.

Vet at noen ganger vokste to søsken opp med samme navn, men jeg tror at de hendelsene jeg har funnet gjelder samme Kield, og regner da med at den andre døde, men jeg klarer altså ikke å finne han.

Jeg har ikke lagt ved noen linker her, for da jeg prøvde å kopiere inn "brukslenke for sidevisning" ble innlegget avvist.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uklart kva du har funne her, og kva du har rekna ut.

- har du funne dåpen til Kield 1789 ?

- har du funne dåpen til Kiel 1792 ?

- du har ikkje funne nokon Kield død mellom 1789 og 1792. Kor god/fullstendig/pålitande er kyrkjeboka? (det er ofte kjent om delar av ei kyrkjebok er slurvete ført).

- du finn ein i FT1801 med utrekna fødselsår 1792, altså oppgjeven alder 9 år?

- du finn ikkje den andre, som skulle ha oppgjeven alder 12 år? (han kan vere gammal nok til å vere i teneste annan stad)

- finn du nokon av dei konfirmert? (med alder?)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg har vel uttrykt meg noe uklart ser jeg. Jeg har funnet de datoene som er oppgitt og har link til alle. Problemet er at da jeg prøvde å linke opp fikk jeg feilmelding og innlegget ble avvist. Trodde jeg bare kunne trykke på "brukslenke for sidehenvisning" og så lime den inn. Derfor er det at jeg har oppgitt kirkebøkene, for å vise at jeg faktisk har funnet dem. Det kan jo på mange steder være oppgitt feil årstall, men nettopp fordi jeg fant dåp på begge to, så vet jeg at det er to stk og ikke bare feil årstall. Og jeg har ikke funnet noen Kield død mellom 1789 og 1792, var også selv inne på tanken at det kanskje ikke var ført opp. Og som deg, så har jeg også tenkt tanken at den ene kan ha flyttet ut og er i tjeneste et annet sted. Men når det gjelder konfirmasjon så må jeg medgi at den har jeg slurvet med. Vet jo så godt at den også bør sjekkes nøye. Det som forvirret meg var at ved den ene vielsen så passer alderen med at Kield er født i 1789 og den andre at han er født i 1792. Trodde en stund at jeg hadde funnet vielsen til begge brødrene, inntil jeg oppdaget at han sto oppført som enkemann og navnet på avdøde kone var Oliv Hansdatter. Har funnet hennes død. Nå skal jeg gå løs på konfirmasjonen. ;)  Tusen takk så langt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sjekket frem til 1816, men ikke funnet flere konfirmanter. Har sett på Geni at det jeg har ført på Kield født 1792 er ført på han som er født 1789.

Om ingen plutselig kommer over noe, så tror jeg at jeg slår meg til ro med at Kield f. 1789 døde som barn, men ikke ført i kirkeboken. Og at videre hendelser gjelder Kield født 1792. Men siden det var 4 brødre Kield i den søskenflokken, så blir jeg ikke kvitt tanken om at nr 4 er døpt uten at broren var død. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I Stangeboka hevdes at han som var født 1789 (døpt 12/7) hadde navnet Dyre. Kan presten ha ført feil navn?

 

 

 

Har du sjekket om det finnes noen skifter etter foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I Stangeboka hevdes at han som var født 1789 (døpt 12/7) hadde navnet Dyre. Kan presten ha ført feil navn?

 

attachicon.gifStange bb_alf k.png

 

Har du sjekket om det finnes noen skifter etter foreldrene?

Hei!

Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt!! Hadde planer om å finne ut hvordan denne Dyre kom inn i slekten, for ser at Dyre og Dyresen går igjen flere steder. Tror at både presten og jeg har fått navnet Kield på hjernen. Har jo vært innom Stangeboka på nett flere ganger, men ikke koblet i det hele tatt. :unsure:

Jeg har heller ikke sjekket skifter, vært for opptatt av de to årstallene til å tenke lenger.

Tusen takk alle 3 for innspill.  :)

 

Vennlig hilsen 

Sissel S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I Stangeboka hevdes at han som var født 1789 (døpt 12/7) hadde navnet Dyre. Kan presten ha ført feil navn?

 

 

Kyrkjeboka er her: https://media.digitalarkivet.no/kb20070513130091

 

Det er døypt ein Dyre Jermstad 21.juni 1789 (nr 2 lengst til venstre), med foreldre Lars og Kirsti

 

Kield Jermstad, døypt 12.juli (nr. 3 i andre kolonne), foreldre Alf Kieldsen og Eli Simensd.

Dette spørsmålet er også lagt ut på FB "Slektshjørnet", men uten respons.

Er det noen som klarer å finne ut av dette? Jeg har to brødre født på Stange,Hedmark. Kield Alfsen i 1789 

og Kiel Alfsen i 1792

 

Forstår ikkje heilt kva du vil med dette på eit så flyktig og kommersielt forum som FB....

Men - det kan hende du lettare hadde fått hjelp om du fortalde kva foreldra heitte (også gardsnamn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange får hjelp på FB også, så jeg valgte det i første omgang. Det sitter mange ivrige slektsgranskere der også.

At jeg derimot har vært så opptatt av å gi mest mulig opplysninger og glemt noe så selvfølgelig som å oppgi foreldrenes navn og gården, det er for dumt. Av meg altså.

Startet så fint med å legge til linker, men fikk altså feilmelding. Etter det har jeg da gjort den ene tabben etter den andre, noe jeg beklager.

Nok en gang tusen takk for hjelpen, nå får jeg se litt nærmere på tipsene jeg har fått.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.