Jump to content
Arkivverket
Adele Marie Moe

Niels Dorph Gunnerus Schaar, født 5. Juni 1774 (Aas) Hvor ble han av?

Recommended Posts

Adele Marie Moe

Hei, jeg trenger litt mere hjelp :)

 

Niels Dorph Gunnerus Schaar, ble født i Aas, den 7. Juni 1774 av foreldrene Johannes Mathias Schaar og Anna Maria Pedersdatter Gunerus.

 

Jeg har endel informasjon rundt Johannes (se også diskusjon; https://forum.arkivverket.no/topic/201070-hvem-var-johannes-johannesen-schaar-drøbakås-født-ca-1748/)

 

Men jeg finner ikke igjen Niels Dorph Gunnerus Schaar, eller hans søster Carine Marie Schaar

Finner de ikke konfirmert i Aas og lurer på hvor de kan ha tatt veien?

 

Finner broren (Hans Henric Gunnerus) igjen i Trondheim hvor han gifter seg i Trondheim Domkirke i 1805.

 

I følge folketellingen 1801 bor hans far Johannes, sammen med kone nummer to og to "nye barn" i Drøbak, men jeg vet heller ikke hvor han kan ha vært i mellomtiden?

 

Meget taknemmelig for litt hjelp :)

 

Mvh Adèle Marie Moe

 

 

 

 

Edited by Adele Marie Moe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leif Salicath

Skrivefeil i #1. Født i 1774 ikke 1754.

 

Det er en lakune i kb for Ås for gravlagte fra 1774-1778.  Dessuten er sees vel hverken han eller søsteren i kb for konfirmasjon.  Det kan tyde på at begge døde unge.

 

Her er kanskje konfirmasjonen på broren "Henric Carr"

SAO, Ås prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1778-1813, s. 490-491
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061026030397
 

Edited by Leif Salicath

Share this post


Link to post
Share on other sites
Adele Marie Moe

Hei!

Først, beklager for skrivefeil i #1...

Jeg lurer på om det står Henric Parr og ikke Henric Harr?

 

Finner jo eldste bror igjen i Trondheim, men moren dør i Aas. 

Skal sjekke døds dato... Muligens kan barna ha blitt "satt bort"?

Enten til slektninger eller andre?

 

Skrivefeil i #1. Født i 1774 ikke 1754.

 

Det er en lakune i kb for Ås for gravlagte fra 1774-1778.  Dessuten er sees vel hverken han eller søsteren i kb for konfirmasjon.  Det kan tyde på at begge døde unge.

 

Her er kanskje konfirmasjonen på broren "Henric Carr"

SAO, Ås prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1778-1813, s. 490-491
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061026030397
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leif Salicath

Hei!

Først, beklager for skrivefeil i #1...

Jeg lurer på om det står Henric Parr og ikke Henric Harr?

 

Finner jo eldste bror igjen i Trondheim, men moren dør i Aas. 

Skal sjekke døds dato... Muligens kan barna ha blitt "satt bort"?

Enten til slektninger eller andre?

Det er vel fastslått at faren var visitør, dvs. en relativt høy stilling og jeg mener det er ganske rart om han skal ha satt bort barna.  Det er neppe pga økonomi.  Når det gjelder kb med konfirmasjonene så passer Henric Carrs plassering som første (mest høystående) gutt - som er rimelig hvis faren er visitør.

 

Noen "Carr" i Drøbak er jeg ikke kjent med og regner med at presten har skrevet feil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grete Singstad

Jeg lurer på om det står Henric Parr og ikke Henric Harr?

 

Ja, det står Parr, ikke Carr.

 

Edited by Grete Singstad

Share this post


Link to post
Share on other sites
Adele Marie Moe

Parr er jo et kjent navn i Drøbak og er også et navn som to av de tre siste barna til Johannes ble pleiebarn hos.

Både Sara Maria og Anne Helene som han fikk med sin andre kone, ble foster/pleie barn hos familien Parr.

Nå har jeg rettet opp overskriften også (tror jeg)

Ja, det står Parr, ikke Carr.

 

Du rekker å rette opp årstallet i overskriften (innen 24 timer).
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Litt pirk. Niels Dorph Gunerus ble døpt 5. juni og ikke født.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grete Singstad

Hans Henrik Gunnerus ble konfirmert 29. juni 1788 i Stod, Nord-Trøndelag. Alt tyder på at han har bodd deler av oppveksten sammen med sin morbror, fogd Niels Dorph Gunnerus, og derfor antatt dennes etternavn.

 

Nord-Trøndelag fylke, Stod (Forr), Følling, Kvam, Egge i Stod, Ministerialbok nr. 746A02 (1760-1815), Konfirmerte 1784-1788, Side 212-213

Share this post


Link to post
Share on other sites
Adele Marie Moe

WOW!!! Tusen takk skal du ha :)

Da er det kanskje en aldri så liten mulighet for at de andre to kanskje også kan ha bodd sammen med sin morbror?

Jeg lurer virkelig på hva som kan ha skjedd...

 

Hans Henrik Gunnerus ble konfirmert 29. juni 1788 i Stod, Nord-Trøndelag. Alt tyder på at han har bodd deler av oppveksten sammen med sin morbror, fogd Niels Dorph Gunnerus, og derfor antatt dennes etternavn.

 

Nord-Trøndelag fylke, Stod (Forr), Følling, Kvam, Egge i Stod, Ministerialbok nr. 746A02 (1760-1815), Konfirmerte 1784-1788, Side 212-213

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.