Gå til innhold
Arkivverket

Niels Dorph Gunnerus Schaar, født 5. Juni 1774 (Aas) Hvor ble han av?


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg trenger litt mere hjelp :)

 

Niels Dorph Gunnerus Schaar, ble født i Aas, den 7. Juni 1774 av foreldrene Johannes Mathias Schaar og Anna Maria Pedersdatter Gunerus.

 

Jeg har endel informasjon rundt Johannes (se også diskusjon; https://forum.arkivverket.no/topic/201070-hvem-var-johannes-johannesen-schaar-drøbakås-født-ca-1748/)

 

Men jeg finner ikke igjen Niels Dorph Gunnerus Schaar, eller hans søster Carine Marie Schaar

Finner de ikke konfirmert i Aas og lurer på hvor de kan ha tatt veien?

 

Finner broren (Hans Henric Gunnerus) igjen i Trondheim hvor han gifter seg i Trondheim Domkirke i 1805.

 

I følge folketellingen 1801 bor hans far Johannes, sammen med kone nummer to og to "nye barn" i Drøbak, men jeg vet heller ikke hvor han kan ha vært i mellomtiden?

 

Meget taknemmelig for litt hjelp :)

 

Mvh Adèle Marie Moe

 

 

 

 

Endret av Adele Marie Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivefeil i #1. Født i 1774 ikke 1754.

 

Det er en lakune i kb for Ås for gravlagte fra 1774-1778.  Dessuten er sees vel hverken han eller søsteren i kb for konfirmasjon.  Det kan tyde på at begge døde unge.

 

Her er kanskje konfirmasjonen på broren "Henric Carr"

SAO, Ås prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1778-1813, s. 490-491
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061026030397
 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Først, beklager for skrivefeil i #1...

Jeg lurer på om det står Henric Parr og ikke Henric Harr?

 

Finner jo eldste bror igjen i Trondheim, men moren dør i Aas. 

Skal sjekke døds dato... Muligens kan barna ha blitt "satt bort"?

Enten til slektninger eller andre?

 

Skrivefeil i #1. Født i 1774 ikke 1754.

 

Det er en lakune i kb for Ås for gravlagte fra 1774-1778.  Dessuten er sees vel hverken han eller søsteren i kb for konfirmasjon.  Det kan tyde på at begge døde unge.

 

Her er kanskje konfirmasjonen på broren "Henric Carr"

SAO, Ås prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1778-1813, s. 490-491
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061026030397
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Først, beklager for skrivefeil i #1...

Jeg lurer på om det står Henric Parr og ikke Henric Harr?

 

Finner jo eldste bror igjen i Trondheim, men moren dør i Aas. 

Skal sjekke døds dato... Muligens kan barna ha blitt "satt bort"?

Enten til slektninger eller andre?

Det er vel fastslått at faren var visitør, dvs. en relativt høy stilling og jeg mener det er ganske rart om han skal ha satt bort barna.  Det er neppe pga økonomi.  Når det gjelder kb med konfirmasjonene så passer Henric Carrs plassering som første (mest høystående) gutt - som er rimelig hvis faren er visitør.

 

Noen "Carr" i Drøbak er jeg ikke kjent med og regner med at presten har skrevet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det står Henric Parr og ikke Henric Harr?

 

Ja, det står Parr, ikke Carr.

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parr er jo et kjent navn i Drøbak og er også et navn som to av de tre siste barna til Johannes ble pleiebarn hos.

Både Sara Maria og Anne Helene som han fikk med sin andre kone, ble foster/pleie barn hos familien Parr.

Nå har jeg rettet opp overskriften også (tror jeg)

Ja, det står Parr, ikke Carr.

 

Du rekker å rette opp årstallet i overskriften (innen 24 timer).
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Henrik Gunnerus ble konfirmert 29. juni 1788 i Stod, Nord-Trøndelag. Alt tyder på at han har bodd deler av oppveksten sammen med sin morbror, fogd Niels Dorph Gunnerus, og derfor antatt dennes etternavn.

 

Nord-Trøndelag fylke, Stod (Forr), Følling, Kvam, Egge i Stod, Ministerialbok nr. 746A02 (1760-1815), Konfirmerte 1784-1788, Side 212-213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW!!! Tusen takk skal du ha :)

Da er det kanskje en aldri så liten mulighet for at de andre to kanskje også kan ha bodd sammen med sin morbror?

Jeg lurer virkelig på hva som kan ha skjedd...

 

Hans Henrik Gunnerus ble konfirmert 29. juni 1788 i Stod, Nord-Trøndelag. Alt tyder på at han har bodd deler av oppveksten sammen med sin morbror, fogd Niels Dorph Gunnerus, og derfor antatt dennes etternavn.

 

Nord-Trøndelag fylke, Stod (Forr), Følling, Kvam, Egge i Stod, Ministerialbok nr. 746A02 (1760-1815), Konfirmerte 1784-1788, Side 212-213

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.