Gå til innhold
Arkivverket

Giftemål for enke Dorte Evensdatter, tyding av navn


Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

Jeg har problemer med tyding av foreldre, vitner og stedsnavn.

 

 

Giftemål Dorte Evensdatter og Eirik Mikkelsen, nr 92, 21 sept 1846

SAO, Aurskog prestekontor Kirkebøker, G/Ga/L0002: Klokkerbok nr. I 2, 1829-1857, s. 296

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061031020588

 

 

SAO, Aurskog prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1829-1853, s. 295

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060314010292

 

 

Mitt forslag som trenger nye øyne.

nr 92, 21 september 1846  Enkemand Eirik Michelsen Ødegaard 44 år og enke Dorthe Evensdatter Prestegaarden 50 år., Sogn Ur., Brudgommens  far ** Mikkel Erichsen Gothenborg Zveland, Brudens far ind. Even Veiby.
Forloverne: Andreas Jacobsen Rud og Johan Aamodt *****.

lysning 7 juli, 26 juli og 2 aug, og de siste tre rubrikken trengs tyding. Det står mer i ministeralboken som kan være viktig.

Håper noen har tid til hjelpe meg med dette.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ministerialboka:

  • Hans far er Michel Engebs. (Engebretsen?) Gottenborg i Høland.
  • Etter forloveren Johan Aamodt står det skriftlig.  (Se under andre innførsler hvor det står m.p.P. Med påholden Penn)
  • Neste er Begge (noe om) naturlige Kopper.
  • Efter hands afdøde Kone Marte Olsdatter Intet at skifte. Lurud 28/8 46. Efter hendes afdøde Mand, Hans Larsen, intet at skifte. Lurud  24/7 46.

 

I klokkerboka står det Legitimation for Skifte i ytterste rubrikk. Her ser jeg også at brudgommens far heter Mikkel Erichsen,

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise
Takk for hjelp. Siden klokkeren skriver av prestens bok tror jeg du har rett i at faren heter Mikkel Engebretsen, ikke Erichsen, selv om det ser slik ut i klokkerboken. Det passer rimelig bra med folketellingen, selv alderen på Erich passer ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.