Gå til innhold
Arkivverket

Kristiania Adressebok 1886, 4. avsnitt: Hus og gater med beboere, sidene mellom 407 og 418 er ikke der (gatenavn på F)


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Har sett i "Adressebok for Kristiania, under 4. avsnitt: Hus og gater med beboere. Og oppdaget at nett sidene som jeg ville se i, ikke er der. Sidene mellom 407 og 418. Håper sidene eksisterer og kan komme på plass. 

 

Vh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett i "Adressebok for Kristiania, under 4. avsnitt: Hus og gater med beboere. Og oppdaget at nett sidene som jeg ville se i, ikke er der. Sidene mellom 407 og 418. Håper sidene eksisterer og kan komme på plass. 

 

Vh. Svein

 

Takk for denne påpekningen!

 

Hvis du ser nøye på bildene av side 407 og side 418, ser du at det er en del ark som har blitt trukket inn i skanneren samtidig, hvilket er årsaken til at side 408-417 ikke har kommet med.

 

Jeg rapporterer tilfellet videre til de som skanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret med forklaring! Ja, det kan skje. Det samme hender med printeren min av og til, den drar inn flere ark når den skal skrive ut noe.

 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kuttar de opp adressebøkene til ein bunke papir når desse skal skannast, eller korleis gjer de dette? Er framgangsmåten den same for f. eks. kyrkjebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttar de opp adressebøkene til ein bunke papir når desse skal skannast, eller korleis gjer de dette? Er framgangsmåten den same for f. eks. kyrkjebøkene?

 

Adressebøkene kuttes opp til en bunke papir og sendes gjennom en automatisert høyhastighetsskanner. Det kan vi gjøre siden adressebøkene finnes i flere eksemplarer. Vi benytter da ikke det best bevarte eksemplaret til skanning, men samtidig kan ikke papiret i eksemplaret vi bruker til skanning være så dårlig at skanneren ikke kan dra det gjennom. Skanneeksemplarene blir ofte kassert i etterkant.

 

Arkivsaker er derimot unike, og det ville være uhørt å kutte opp f.eks. kirkebøker. De må skannes oppslag for oppslag med varsom, manuell betjening. Skanning av (særlig eldre) arkivsaker er derfor tidkrevende.

 

FT1891-skjemaene ble på 1940-tallet bundet inn i blokker, slik at de kunne brukes på lesesalen uten at det skulle oppstå uorden. I forbindelse med skanning valgte vi å skjære vekk noen millimeter av skjemaene for å løse opp blokkene, slik at skjemaene kunne skannes på høyhastighetsskanner. Skjemaene ble naturligvis ikke kassert i etterkant.

 

Det har også forekommet at vi har skjært vekk hjørner på nyere A4-dokumenter, når slike har vært stiftet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.