Gå til innhold
Arkivverket

Grønland: Kirsten Johannesdatter (?) 1781-1854, Røvær


Jhmonsen
 Del

Recommended Posts

I familien vår går det en historie om at en av våre forfedre var fra Grønland. I følge historien skal det dreie seg om en jente som var foreldreløs (forlatt eller døde foreldre) og ble tatt med til Norge av norsk predikant eller handelsmann.

DNA-test av meg selv støtter denne teorien, og på MyHeritage har det kommet opp en tilknytning som jeg lurer på om er den korrekte. I følge denne oppføringen het hun Kirsten Johannesdatter (andre oppføringer Pedersdatter), var født i Godhavn i 1781, giftet seg med Ole Olsen 1810, døde 1854. Hun bodde på Røvær. Hun ble enke i 1813 og giftet seg på ny i 1816. Hennes barnebarn Ole Olsen døde i Røværulykken 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noe usikker på hva du ønsker å vite om Kirsten Johannesdatter, men legger inn noen lenker du kan ha interesse av.

 

Legger inn en lenke til en artikkel i «Nord-Karmøy Historielag»:

 

http://www.n-kh.no/utskrift.php?artid=269

 

Den 9.7.1799 blir en pike kalt Kirsten Johannesdatter konfirmert i Avaldsnes.

Hun er ført med gardsnavnet Avaldsnes som indikerer prestegarden:'

 

Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 2 (1765-1800), Konfirmerte 1797-1800, Side 271-272

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070320630246

 

I folketellingen for 1801 bor Kirsten Johannesdatter på prestegarden i Avaldsnes og hun er ført

som sogneprestens fosterdatter av grønnlandsk opphav:

 

Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Statlig folketelling nr. 39 (1801-1801), Protokollside, Side 518b-519a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft20090806680350

Endret av Øystein Ask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Gard og Folk i Skåre, utgitt i 1999, bind II side 737/738

ISBN 82-91559-15-5:

Ola Olsson (1807-1813). Ola blei fødd i 1783, døydde i 1813 og var son av dei forrige brukarne.

I 1810 gifte Kirsten Johannesdotter seg med Ola. Ho blei fødd rundt 1780 og døydde i 1854.

Vielsen: Rogaland fylke, Torvastad, Skåre, Utsira i Torvastad, Ministerialbok nr. A 2 (1801-1817), Viede 1811, Side 218

 

Born:

Torborg Kristina f 1811, i 1831 g.m. Ola Kristensson. Dei budde ei stund på Røvær, men overtok seinare bruk 6 på Visnes i Avaldsnes sokn.

Ola f 1813, gift to gonger. Dei hadde bruk 7 på Landa i Avaldsnes sokn. I 1859 reiste dei til bruk 4, "Gitterøy fyr" på Røvær. Ola var los som faren.

 

Kirsten Johannesdotter, Enkja Kirsten Johannesdotter ser ut til å ha drive bruket åleine ei tid.

Bruk 4 Gitterøy fyr, omtalt på side 746/747 i samme bok.

Fra omtalen av bruk 6 Visnes på http://www.slektsforumkarmoy.no/:

Bnr 6: (Utskilt fra bnr 1 1839). Avaldsnes I side 63. 1.1839-18?? Ola Kristensen født 1804, døde i 1894 Sønn av Kristen Eriksen og Eli Knutsdatter ” Visnes bnr 1 Gift 1.gang i 1831 med Torborg Kirstine Olsdatter født 1811, død 1832 Datter av Ola og Kirsten ” Røvær i Skåre L33/10 Gift 2.gang med Ingeborg Eivindsdatter født 1809, døde i 1873 * foreldre ukjent (Kom fra Nedstrand). Barn i 1.ekteskap: a) Ola født: 1832 Gift med Marta Elisabet Gunnarsdatter ” Neste bruker Barn i 2.ekteskap: Dødfødt sønn født: 1838 c) Kristen født: 1839 Døde i 1840 d) Torborg Kristine født: 1841 e) Anna Gurine født: 15/12 1842 Gift i 1864 med John Knudsen ” Vibrandsøy bnr 13 f) Kristen født: 1845 Døde i 1848 g) Elen Kristine født: 1848 Gift med Tomas Sveinsen Oltedal ” Visnes Ao-101 h) Inger Olene født: 02/12 1851 Gift i 1873 med Klaus Pederson ” Vikingstad bnr 13 i) Ingeborg Kirstine født: 1854 Ola og Torborg bodde på Røvær i Skåre de første åre de var gifte. *** Avaldsnes I side 64. 2-18??-1911: Ola Olsen født 1832, døde i 1912 Sønn av Ola Kristensen og Torborg Kirstine Olsdatter ” Førre bruker Gift i 1881 med Marta Elisabet Gunnarsdatter født 1848, død Datter av Gunnar Olsen og Elen Marie Osmundsdatter ” Kolstø Ao-31 Barn: a) Ingeborg Kirstine født: 1881 Døde ugift 23/11 1919 Olava Kristine født: 05/03 1889 Gift med Peder Haagenvik ” Neste bruker *** Norges Bebyggelse side 1135. 3.1911-19??: Peder Fredrik Munthe Hågenvik født 25/11 1889, døde den 23/02 1959 Sønn av Ole Haagensen og Karen NN ” Haugesund Gift den 15/09 1910 med Olava Kristine Olsen født 05/03 1889, døde den 12/02 1953 Datter av Ole Olsen Vigsnes og Marta Elisabet Gunnarsdatter ” Visnes Barn: a) Ole født: 1911 Døde den 13/07 1923 Karen født: 11/04 1915 Gift med Sigvald Wikene c) Magne Ingolf født: 03/11 1919 Gift med Ingrid Lande ” Visnes d) Martha født: 29/06 1924 e) Frida født: 12/07 1926 Gift med Olav Gunvald Halseide ” Våge bnr 56 f) Ola født: 29/06 1928 Gift med Mally Bruvik ” Visnes

Hans Gangstø

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til den historien om Grønland. Kjenner noen etterkommere som i følge dem selv har litt "grønlandsk utseende" Har en god del etterkommere etter Kirsten Johannesdtr. Mvh. Johan Arthur Hansen

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tusen takk for gode spor!

Takket være disse som jeg har gått igjennom og lagt inn på MyHeritage, har jeg fått nye treff på det nettstedet som jeg har koblet meg til. Da kom det frem en biografi om Kirsten som jeg har redigert med informasjonen jeg har funnet takket være tips her.

I kort, ble hun født i 1781 (årsskiftet til 1782) i Godhavn på Grønland, og flyttet med familien til Jacobshavn. Jørgen Sverdrup bodde i Jacobshavn og var gift med (noen sier forlovet med) Kirsten's slektning, enkefrue Marianne Gretzø. I 1785 døde Kirstens familie samt Marianne av en epidemi (på den tiden var de grønlandske koloniene jevnlig plaget av utbrudd av kopper, så det var trolig det), hvorpå Jørgen Sverdrup tok seg av Kirsten. Kirsten fulgte med Sverdrup som ble sogneprest i Avaldsnet i 1789 frem til han gikk av i 1807 da han var blitt syk. Kirsten var hans pleiedatter og forble boende med ham frem til hans død i 1810. I 1810 giftet hun seg med Ola Olsen (min forfader), og de fikk to barn: Torborg Kristina og Ola Olsen, før Ola Olsen senior døde i 1813 (han var los av yrke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har fått mer informasjon, så har det dukket opp nye spørsmål i hodet mitt, og jeg lurer fælt på om det finnes noen nedtegninger fra Grønland (i Danmark kanskje?) om befolkningen i de danske koloniene på søttenhundretallet.

Jeg føler meg ekstremt uvitende om både området og tiden; hvordan fungerte misjonsvirksomheten i Danmark-Norge, og hvem ble prester (hva slags bakgrunn hadde de og hvor utdannet de seg)... Videre lurer jeg på dette med blandingen mellom lokalbefolkningen på Grønland og "koloniherrene". Jeg har lest noe om at det var uvanlig, samtidig har jeg annet sted leste at det ble stadig mer sammenblanding av de to kulturene. Kanskje var det uvanlig at en prest/misjonær hadde et forhold/forlovelse/ekteskap til en kvinne med tilknytning til lokalbefolkningen (uvisst hvor sterkt slektskapet er når hun har europeisk-klingende navn og beskrives som "av grønlandsk herkomst").

En ting er sikkert, dette er en del av historien jeg nok aldri hadde gjort meg kjent med hadde det ikke vært for dette perifere slektskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et program på NRK som omhandler Nordens historie, berører også bosetning på Grønland og Grønlandsmisjonen.

 

https://tv.nrk.no/serie/nordens-historie-tv/fale13000596/sesong-1/episode-5#t=15m27s

 

Dekker nok ikke akkurat denne saken, men gir et tidsbilde.

 

En anne historisk beskrivelse her: http://mfs.dk/wp-content/uploads/2016/06/1966Groenlandciviliseres157-182.pdf

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har fått mer informasjon, så har det dukket opp nye spørsmål i hodet mitt, og jeg lurer fælt på om det finnes noen nedtegninger fra Grønland (i Danmark kanskje?) om befolkningen i de danske koloniene på søttenhundretallet.

Jeg føler meg ekstremt uvitende om både området og tiden; hvordan fungerte misjonsvirksomheten i Danmark-Norge, og hvem ble prester (hva slags bakgrunn hadde de og hvor utdannet de seg)... Videre lurer jeg på dette med blandingen mellom lokalbefolkningen på Grønland og "koloniherrene". Jeg har lest noe om at det var uvanlig, samtidig har jeg annet sted leste at det ble stadig mer sammenblanding av de to kulturene. Kanskje var det uvanlig at en prest/misjonær hadde et forhold/forlovelse/ekteskap til en kvinne med tilknytning til lokalbefolkningen (uvisst hvor sterkt slektskapet er når hun har europeisk-klingende navn og beskrives som "av grønlandsk herkomst").

En ting er sikkert, dette er en del av historien jeg nok aldri hadde gjort meg kjent med hadde det ikke vært for dette perifere slektskapet!

 

Her er noen kirkebøker fra Grønland: http://www.arkiv.gl/Foresp%C3%B8rgslersl%C3%A6gtsforskning/Atuagarsuit/tabid/96/language/da-DK/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et program på NRK som omhandler Nordens historie, berører også bosetning på Grønland og Grønlandsmisjonen.

 

https://tv.nrk.no/serie/nordens-historie-tv/fale13000596/sesong-1/episode-5#t=15m27s

 

Dekker nok ikke akkurat denne saken, men gir et tidsbilde.

 

En anne historisk beskrivelse her: http://mfs.dk/wp-content/uploads/2016/06/1966Groenlandciviliseres157-182.pdf

 

Takk for tips! Jeg bor for tiden i USA, men skal se om det går an å få sett det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.