Gå til innhold
Arkivverket

Gjerstad, Aust-Agder, begravelse jeg ikke finner.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Hans Mortensen Byholt i Gjerstad, ca. 1677-1753 var gift med Rannei Nilsdatter Rød under Holte i Gjerstad. Det var oppgivelsesskifte etter begge to 16. september 1752, da de ga fra seg gården pga "Alderdom og Svagelighed". Hans Mortensen døde 11. april 1753 på Byholt, så den er grei. Men Rannei finner jeg ikke nevnt etter oppgivelsesskiftet. Er det noe jeg overser, da jeg ikke kan finne henne død og/eller begravet. Hun er den eneste av formødrene mine på denne sida av familien jeg ikke har funnet.

 

Noen som ser bedre enn meg?

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen svar, men om de hadde barn kan det jo være en mulighet at hun bodde hos en av dem etter mannens død.

 

Jeg har tenkt det samme, Berit. Datteren Asborg var den eneste som var gift utenfor Gjerstad så vidt jeg vet, til Råmundstad i Holt. Men jeg finner ikke morens dødsfall i Holt heller..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt det samme, Berit. Datteren Asborg var den eneste som var gift utenfor Gjerstad så vidt jeg vet, til Råmundstad i Holt. Men jeg finner ikke morens dødsfall i Holt heller..

 

Asborg og ektemannen Knud Ellevsen bosatte seg på Rønholt i Bamble etter at faren hennes døde, og de fikk flere barn der i 1750-årene. Jeg finner imidlertid ikke dødsfallet til hennes mor i Bamble heller i den relevante tidsperioden. Det var Asborgs bror Morten som overtok farsgården på Byholt, og han kalte opp en datter etter sin mor i 1762, men vi er jo ikke noe nærmere for det. Siden hun var "gammel og svakelig" i 1752 er det vel all grunn til at hun "ble hjemme"..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.