Jump to content
Arkivverket
Torbjørn Steen-Karlsen

Gunvor Åsmundsdatter, hvor kommer hun fra?

Recommended Posts

Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg har ei stammor jeg ikke har klart å knekke koden på.

Gunvor Åsmundsdatter. Gift med Sjur Haraldsen Kveim i Gjerstad, Aust-Agder. Skifte 16. januar 1731.

- "Gunvor Osmundsdatter Vestøl" er fadder på Løyte i Gjerstad i 1697.

- Hun nevnes som tjenestepike i skiftet etter Aslau Mikkelsdatter Vestøl 18. januar 1697. Hun hadde til gode 2 daler i tjenestelønn.

- Hun får et barn, Åsmund, før ekteskap, 15. mai 1698.

- Hun er gudmor til Mari Karlsdatter og Fredrik Eriksen Ulltveits uekte tvilling Kjøstel i 1713.

- Hun er enke etter mannen i 1731.

Det er det jeg har funnet om henne.

Vet ikke noe om hennes herkomst, slektninger eller når hun dør, og derav heller ikke når hun ca. er født.

Mvh. Torbjørn.

Helge Berntsen

Jeg har ei stammor jeg ikke har klart å knekke koden på.

Gunvor Åsmundsdatter. Gift med Sjur Haraldsen Kveim i Gjerstad, Aust-Agder. Skifte 16. januar 1731.

- "Gunvor Osmundsdatter Vestøl" er fadder på Løyte i Gjerstad i 1697.

- Hun nevnes som tjenestepike i skiftet etter Aslau Mikkelsdatter Vestøl 18. januar 1697. Hun hadde til gode 2 daler i tjenestelønn.

- Hun får et barn, Åsmund, før ekteskap, 15. mai 1698.

- Hun er gudmor til Mari Karlsdatter og Fredrik Eriksen Ulltveits uekte tvilling Kjøstel i 1713.

- Hun er enke etter mannen i 1731.

Det er det jeg har funnet om henne.

Vet ikke noe om hennes herkomst, slektninger eller når hun dør, og derav heller ikke når hun ca. er født.

Mvh. Torbjørn.

Kjenner du patronymet til Åsmund f. 1698 ?

Torbjørn Steen-Karlsen

Jada.

Åsmund Olsen, døpt 15. mai 1698 i Gjerstad. Far utlagt Ole Olsen. Han kan kanskje, uten at det er bevist, være den Ole Olsen som 24. mars 1720 selger 1 1/2 kalveskinn i Løyte til Lasse Albrektsen. Faddere: Ingeborg Egderø holdt barnet, Tallak Schalderup (Skallerop), Torbjørn Olsen Løyte, Ola Bentsen Mæsel, Rannei Gunnulfsdatter Haugeto eie.

Det nevnes en Åsmund Olsen som er fadder på Vehus i 1740, men vet ikke om det er denne personen.

Må nevne da at Gunvor og Sjur hadde barna:

1. Ingeborg, født ca. 1706 gift til Kveim.

2. Tallak, født 1715. Faddere: Anna Harald Kveims holdt barnet, Harald Vestøl, Elling Ulltveit, Kittil Tolnes, Åste Rasmusdatter Kveim.

3. Åste, født 1718. Faddere: Jens Apland, Knut Kveim, Svend Kveim, Anna Kveim, Maren Kveim

TSK

Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg legger opp denne igjen, for dette er ei dame jeg virkelig lurer på hvor kan komme fra. Hun er en av de siste jeg ikke har funnet svaret på. Kan hun være fra en av nabobygdene?

Hun skrives konsekvent Åsmundsdatter eller Osmundsdatter, så det må være det. Åmund, Aamund og Omund, Agmund er da utelukket.

Mvh. Torbjørn.

Edited by Torbjørn Steen-Karlsen