Gå til innhold
Arkivverket

Gunvor Åsmundsdatter, hvor kommer hun fra?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har ei stammor jeg ikke har klart å knekke koden på.

 

Gunvor Åsmundsdatter. Gift med Sjur Haraldsen Kveim i Gjerstad, Aust-Agder. Skifte 16. januar 1731.

 

- "Gunvor Osmundsdatter Vestøl" er fadder på Løyte i Gjerstad i 1697.

 

- Hun nevnes som tjenestepike i skiftet etter Aslau Mikkelsdatter Vestøl 18. januar 1697. Hun hadde til gode 2 daler i tjenestelønn.

 

- Hun får et barn, Åsmund, før ekteskap, 15. mai 1698.

 

- Hun er gudmor til Mari Karlsdatter og Fredrik Eriksen Ulltveits uekte tvilling Kjøstel i 1713.

 

- Hun er enke etter mannen i 1731.

 

 

Det er det jeg har funnet om henne.

 

 

Vet ikke noe om hennes herkomst, slektninger eller når hun dør, og derav heller ikke når hun ca. er født.

 

Mvh. Torbjørn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei stammor jeg ikke har klart å knekke koden på.

 

Gunvor Åsmundsdatter. Gift med Sjur Haraldsen Kveim i Gjerstad, Aust-Agder. Skifte 16. januar 1731.

 

- "Gunvor Osmundsdatter Vestøl" er fadder på Løyte i Gjerstad i 1697.

 

- Hun nevnes som tjenestepike i skiftet etter Aslau Mikkelsdatter Vestøl 18. januar 1697. Hun hadde til gode 2 daler i tjenestelønn.

 

- Hun får et barn, Åsmund, før ekteskap, 15. mai 1698.

 

- Hun er gudmor til Mari Karlsdatter og Fredrik Eriksen Ulltveits uekte tvilling Kjøstel i 1713.

 

- Hun er enke etter mannen i 1731.

 

 

Det er det jeg har funnet om henne.

 

 

Vet ikke noe om hennes herkomst, slektninger eller når hun dør, og derav heller ikke når hun ca. er født.

 

Mvh. Torbjørn.

 

Kjenner du patronymet til Åsmund f. 1698 ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada.

 

Åsmund Olsen, døpt 15. mai 1698 i Gjerstad. Far utlagt Ole Olsen. Han kan kanskje, uten at det er bevist, være den Ole Olsen som 24. mars 1720 selger 1 1/2 kalveskinn i Løyte til Lasse Albrektsen. Faddere: Ingeborg Egderø holdt barnet, Tallak Schalderup (Skallerop), Torbjørn Olsen Løyte, Ola Bentsen Mæsel, Rannei Gunnulfsdatter Haugeto eie.

 

Det nevnes en Åsmund Olsen som er fadder på Vehus i 1740, men vet ikke om det er denne personen.

 

Må nevne da at Gunvor og Sjur hadde barna:

 

1. Ingeborg, født ca. 1706 gift til Kveim.

 

2. Tallak, født 1715. Faddere: Anna Harald Kveims holdt barnet, Harald Vestøl, Elling Ulltveit, Kittil Tolnes, Åste Rasmusdatter Kveim.

 

3. Åste, født 1718. Faddere: Jens Apland, Knut Kveim, Svend Kveim, Anna Kveim, Maren Kveim

 

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg legger opp denne igjen, for dette er ei dame jeg virkelig lurer på hvor kan komme fra. Hun er en av de siste jeg ikke har funnet svaret på. Kan hun være fra en av nabobygdene?

 

Hun skrives konsekvent Åsmundsdatter eller Osmundsdatter, så det må være det. Åmund, Aamund og Omund, Agmund er da utelukket.

 

 

Mvh. Torbjørn.

 

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.