Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Hans Jørgensen (født ca 1814, Sarpsborg) og Inger Kristine Hansdatter (født ca 1816 i Larvik?) Bosatt i Horten?


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger litt hjelp til å finne ut litt mer om Hans Jørgensen og Inger Kristine Hansdatter og deres aner før og etter dem.

Sitter kun med noen opplysninger jeg har fått fra andre som er uten lenker osv.

Så, derfor skriver jeg inn de opplysningene jeg har fått her.

 

Virker som om de har giftet seg i Horten 15. Mars 1840

 

1. Hans Jørgensen ble født ca 1814, opprinnelig fra Sarpsborg. Hans kone, Inger Kirstine Hansdatter var født om lag to år senere, hun fra Lauervig (Larvik). 

 

De giftet seg i Borre 15. mars 1840, da begge med Horten som oppholdssted.

 

1. Carl C. Hansen født 1846

 

2. Johanne Hansen født 1848

 

3. Anne Margrethe Hansen 1853

 

4. Joakim Hansen 1856

 

5. Olaf Hansen 1858

 

1.  Hans Jørgen. 

 

 Jacobine Hansdatter 05.Mai 1849 (dette er min tipp oldemor)

Regner også med at det må være flere barn her?

 

Tror det er disse jeg har funnet i folketellingen for Horten i 1965, men ser ikke Jacobine noe sted der.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038103006688

 

Mvh Adéle Marie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori:

 

Hans Jørgensen og Inger Kristine Hansens første barn heter Hans Jørgen, f. 1840.

Deres andre barn heter Anne Kristine, f. 1843.

 

Dersom den Inger Kristine både Egil og jeg fant fram til, er riktig dame, så heter hennes foreldre Hans Pedersen og Anne Margrethe Hansdatter.

 

Faren til Hans Jørgensen heter nødvendigvis Jørgen.  Min teori er derfor at disse to første barna har fått dobbeltnavn satt sammen av begge settene med besteforeldre.  I så fall vil Hans Jørgensen sine foreldre sannsynligvis hete Jørgen og Kristine.

 

Da kan Hans Jørgensen f. 1816 i Tune være en kandidat:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N716-S2Z

 

Sarpsborg var en del av Tune fram til 1839: https://no.wikipedia.org/wiki/Tune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker :)

Kjempe spennende!!!

Ja, jeg er veldig enig i de teoriene rundt navnene til barn og Besteforeldre.

Ser at "horisonten" på denne slekten stadig utvider seg, selv om den holder seg på begge sider av Oslo fjorden (stort sett)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og når jeg zoomer inn litt, så ser jeg det står Kirstine, ikke Kristine som jeg leste først.  Mulig den fine teorien min røk der, gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og når jeg zoomer inn litt, så ser jeg det står Kirstine, ikke Kristine som jeg leste først.  Mulig den fine teorien min røk der, gitt ;)

 

Tror ikke man skal henge seg for mye opp i Kirstine/Kristine - skrivemåten kunne endre seg avhengig av prest/klokker/andre  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal henge seg for mye opp i Kirstine/Kristine - skrivemåten kunne endre seg avhengig av prest/klokker/andre  B)

Enig med deg i det, men greit å legge merke til.

 

Sander er et navn jeg ikke har sett mye til.  Jeg gjorde et søk på "*stine Sandersd*" i 1801-tellingen for hele landet, og fikk opp Kistine Sandersdatter i Rakkestad som eneste treff:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058205002142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.