Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kan jeg lete etter dødsfallet til oldemor?


Bjørn Kleiven
 Del

Recommended Posts

Jeg har en oldemor som døde mellom 1905 og 1910, men jeg finner ikke dødsfallet hennes i kirkebøkene. Det er ellers mulig å følge henne gjennom hele livet nettopp i kirkebøkene. Jeg mener å huske at bestefar fortale at hun ble alvorlig syk. Da er det naturlig å anta at hun kanskje ble sendt til et sykehus i nærområdet eller kanskje til Oslo. Hvis en person døde utenfor prestegjeldet/kommunen, hvor ble disse dødsfallene registrert, og finnes det noen rasjonell måte å lete etter slik dødsfall på?  

 

Med vennlig hilsen

Bjørn Kleiven

Endret av Bjørn Kleiven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble jo uansett begravet, så i en eller annen kirkebok står hun.  

En av mine oldemødre døde på sykehus i Drammen, men bodde i Lier.  Hun er innført som død/begravet både i kirkebok for Lier og for Drammen.

 

Hvis du forteller hvem du er på jakt etter, så kan vi hjelpe deg å lete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en person døde utenfor prestegjeldet/kommunen, hvor ble disse dødsfallene registrert, og finnes det noen rasjonell måte å lete etter slik dødsfall på?

 

Med vennlig hilsen

Bjørn Kleiven

Sorenskriveriets/lensmannens dødsfallprotokoll inneholder vanligvis døde som er hjemmehørende i kommunen/prestegjeldet - selv om de skulle ha dødd og blitt begravet et annet sted. Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble jo uansett begravet, så i en eller annen kirkebok står hun.  

En av mine oldemødre døde på sykehus i Drammen, men bodde i Lier.  Hun er innført som død/begravet både i kirkebok for Lier og for Drammen.

 

Hvis du forteller hvem du er på jakt etter, så kan vi hjelpe deg å lete :)

Tusen takk skal du ha :)

Hun heter Mari Hansdatter Handbakken, f. 28. september 1869. Du finner henne blant annet her: https://media.digitalarkivet.no/view/8947/43624/77på linje 102 og her: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037086002005. Mari ble født i Ringebu(Oppland), men bodde store deler av livet sitt i Østre Gausdal(Oppland) sammen med mann og barn. Her er forresten en link til: http://www.gausdalsslekt.net/getperson.php?personID=I12657&tree=tree_2 

 

Mvh

Bjørn Kleiven

Du kan jo forsøke dødsfallsprotokollen. De finnes under "Skannet skiftemateriale" på framsiden til Digitalarkivet. Det enkleste er å kun velge fylke, og så får du oversikt over hva som finnes for det aktuelle fylket.

 

http://www.arkivverket.no/URN:sk_read

Tusen takk, jeg forsøker dette :)

Mvh

Bjørn Kleiven

Sorenskriveriets/lensmannens dødsfallprotokoll inneholder vanligvis døde som er hjemmehørende i kommunen/prestegjeldet - selv om de skulle ha dødd og blitt begravet et annet sted.

Tusen takk skal du ha, jeg forsøker dette :)

 

Mvh

Bjørn Kleiven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gausdalsslekt

http://www.gausdalsslekt.net/getperson.php?personID=I12657&tree=tree_2

 

----

 

1900-telling for 0522 Østre Gausdal

Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage 308 20 Østre Gausdal 4 under 89 1 Engehagen j j j n j n   Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad

 

2004

1 Ole Knutsen m b hf g husmand med jord 1853 Øier 

 

2005

  Mari Hansdatter k b hm g husmandskone 1873 Ringebu 

 

2006

  Emil Olsen m b s ug søn 1889  

 

2007

  Mathea Olsdatter k b d ug datter 1891  

 

2008

  Johanne Olsdatter k b d ug datter 1894  

 

2009

  Hans Olsen m b s ug søn 1895  

 

2010

  Karsten Olsen m b s ug søn 151099

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00522&gardpostnr=308&personpostnr=2005&merk=2005#ovre

 

----

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Østre Gausdal
  • Kommunenummer: 0522
  • Navn på bosted: Kleiven, nedre (plads)

Antall personer registrert på bostedet: 7. Trykk på  for å se på tidslinjen for personen.

  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet  

 

Ole Kleiven

hf e husmand 27.06.1849 Tretten    

 

Johanne Kleiven

d ug steller huset 07.01.1894 t    

 

Emil Kleiven

s ug skomakerdreng 08.10.1888 t    

 

Hans Kleiven

s ug hjælper til hjemme 09.11.1896 t    

 

Karsten Kleiven

s ug   27.05.1899 t    

 

Mathias Kleiven

s ug   04.07.1902 t    

 

Sverre Kleiven

s ug   29.06.1905 t

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0522&kenr=004&bnr=0030&lnr=00

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn: Hun var ikke lett å finne, nei :rolleyes:

Det er jo også litt navn å velge i rundt den tiden hun døde.  Hun kan jo ha hett Hansdatter, Olsen, Knutsen, Kleiven eller Engehagen for den sakens skyld.   :unsure:

Jeg fant henne heller ikke blant begravede kvinner i Østre Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett gjennom sorenskriverens dødsfallsprotokoll for Sør-Gudbrandsdal sorenskriveri som dekker kommunene Gausdal og Fåberg og går frem til 24/11 1909 uten å finne noen som kan være henne der: http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/date/34324/

 

Det kan bety at leteperioden kan snevres inn til 1910 og slutten av 1909. Jeg ville i hvert fall tatt det som utgangspunkt i første omgang. Men jeg har jo også vært borti folk som av en eller annen grunn mangler der de i henhold til andre kilder skulle ha vært registrert.

 

Samtidig ser jeg at det mangler skannede kirkebøker for området etter 1893 samt at ingen graver i Østre Gausdal er med i databasen over gravminner i Norge på disnorge.no.
 
Jeg var i en noenlunde tilsvarende situasjon for en av mine oldeforeldre som døde i 1914, hverken dødsfallsprotokoll eller kirkebok var tilgjengelig. Nå visste jeg dødsdatoen hans siden den står på graven, men jeg ville jo helst vite mer. Det løste jeg på to måter. For det første lette jeg etter en dødsannonse, som jeg fant. Den viste at han døde på Rikshospitalet. Det andre jeg gjorde var å kontakte det aktuelle statsarkivet for å høre om de hadde protokoller som ikke var tilgjengelig i skannet form, hvilket de hadde. Da fikk jeg bekreftet dødsdato og -sted. I tillegg fikk jeg også vite dødsårsaken som viste seg å være i samsvar med det jeg hadde hørt under oppveksten.

 

Hvis ikke Statsarkivet hadde hatt de protokollene jeg var ute etter, ville neste skritt vært å ta kontakt med de aktuelle embetskontorene, prestekontor, lensmannskontor og sorenskriverkontor, for å høre om de fortsatt hadde aktuelle protokoller som ikke var avlevert til Statsarkivet. Det måtte jeg gjøre for å finne vielsen hans.

 

Ellers er det en interessant opplysning Lene Benedicte kommer med i innlegg #2 at for hennes vedkommende fant hun også dødsfallet innført i kirkeboken på sykehusets lokalitet. Det har jeg ikke tenkte på før da min erfaring fra et sted med sykehus er at der ble bare de som ble gravlagt på stedet registrert, men nå har jeg noen tilfeller som jeg skal sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på...kan det stå noe i dødsfallprotokoll/skifte om hvor og når hun døde

da mannen Ole Knutsen døde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn: Hun var ikke lett å finne, nei :rolleyes:

Det er jo også litt navn å velge i rundt den tiden hun døde.  Hun kan jo ha hett Hansdatter, Olsen, Knutsen, Kleiven eller Engehagen for den sakens skyld.   :unsure:

Jeg fant henne heller ikke blant begravede kvinner i Østre Gausdal.

Tusen takk skal du ha for at du har tatt deg tid til å lete. For meg er dette en nøtt som jeg prøver å knekke, og ett eller annet sted må jo dødsfallet være registrert. Jakten fortsetter:)

Jeg lurer på...kan det stå noe i dødsfallprotokoll/skifte om hvor og når hun døde

da mannen Ole Knutsen døde ?

 

Jeg lurer på...kan det stå noe i dødsfallprotokoll/skifte om hvor og når hun døde

da mannen Ole Knutsen døde ?

Tusen takk for godt tips, jeg sjekker ut dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett gjennom sorenskriverens dødsfallsprotokoll for Sør-Gudbrandsdal sorenskriveri som dekker kommunene Gausdal og Fåberg og går frem til 24/11 1909 uten å finne noen som kan være henne der: http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/date/34324/

 

Det kan bety at leteperioden kan snevres inn til 1910 og slutten av 1909. Jeg ville i hvert fall tatt det som utgangspunkt i første omgang. Men jeg har jo også vært borti folk som av en eller annen grunn mangler der de i henhold til andre kilder skulle ha vært registrert.

 

Samtidig ser jeg at det mangler skannede kirkebøker for området etter 1893 samt at ingen graver i Østre Gausdal er med i databasen over gravminner i Norge på disnorge.no.

 

Jeg var i en noenlunde tilsvarende situasjon for en av mine oldeforeldre som døde i 1914, hverken dødsfallsprotokoll eller kirkebok var tilgjengelig. Nå visste jeg dødsdatoen hans siden den står på graven, men jeg ville jo helst vite mer. Det løste jeg på to måter. For det første lette jeg etter en dødsannonse, som jeg fant. Den viste at han døde på Rikshospitalet. Det andre jeg gjorde var å kontakte det aktuelle statsarkivet for å høre om de hadde protokoller som ikke var tilgjengelig i skannet form, hvilket de hadde. Da fikk jeg bekreftet dødsdato og -sted. I tillegg fikk jeg også vite dødsårsaken som viste seg å være i samsvar med det jeg hadde hørt under oppveksten.

 

Hvis ikke Statsarkivet hadde hatt de protokollene jeg var ute etter, ville neste skritt vært å ta kontakt med de aktuelle embetskontorene, prestekontor, lensmannskontor og sorenskriverkontor, for å høre om de fortsatt hadde aktuelle protokoller som ikke var avlevert til Statsarkivet. Det måtte jeg gjøre for å finne vielsen hans.

 

Ellers er det en interessant opplysning Lene Benedicte kommer med i innlegg #2 at for hennes vedkommende fant hun også dødsfallet innført i kirkeboken på sykehusets lokalitet. Det har jeg ikke tenkte på før da min erfaring fra et sted med sykehus er at der ble bare de som ble gravlagt på stedet registrert, men nå har jeg noen tilfeller som jeg skal sjekke ut.

Tusen takk for svært gode tips, og at du i tillegg har tatt deg tid til å lete! Jeg følger opp dette, så får vi se om jeg finner henne. Ette eller annet sted må hun være registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.