Gå til innhold
Arkivverket

geneanet.org


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Har noen erfaring med geneanet?  Jeg kom tilfeldig innom fordi jeg søkte etter fornavnet "Søster" og der var mange, men for en stor del duplikater.  Jeg har ikke registrert meg og ser ikke så mye, men før jeg gjør det vil jeg gjerne høre om andres erfaring.

 

Geneanet er vel bare en samling data fra ulike slekt-nettsteder, eller? Litt som Myheritage og Geni?

 

https://en.geneanet.org/connexion/?from=view_limit_incite_overlay&url=http%3A//en.geneanet.org/fonds/individus/%3Fcountry__0__%3D%26country__1__%3D%26country__2__%3D%26country__3__%3D%26country__4__%3D%26exact_day%3D%26exact_month%3D%26exact_year%3D%26from%3D%26go%3D1%26ignore_each_patronyme%3D%26ignore_each_prenom%3D%26nom%3D%26page%3D6%26place__0__%3D%26place__1__%3D%26place__2__%3D%26place__3__%3D%26place__4__%3D%26prenom%3Ds%25C3%25B8ster%26prenom_operateur%3Dor%26region__0__%3D%26region__1__%3D%26region__2__%3D%26region__3__%3D%26region__4__%3D%26subregion__0__%3D%26subregion__1__%3D%26subregion__2__%3D%26subregion__3__%3D%26subregion__4__%3D%26to%3D%26type_periode%3Dbetween%26zonegeo__0__%3D%26zonegeo__1__%3D%26zonegeo__2__%3D%26zonegeo__3__%3D%26zonegeo__4__%3D

 

Søk etter "søster" som fornavn (eneste):

http://en.geneanet.org/fonds/individus/?country__0__=&country__1__=&country__2__=&country__3__=&country__4__=&exact_day=&exact_month=&exact_year=&from=&go=1&ignore_each_patronyme=&ignore_each_prenom=&nom=&page=5&place__0__=&place__1__=&place__2__=&place__3__=&place__4__=&prenom=s%C3%B8ster&prenom_operateur=or&region__0__=&region__1__=&region__2__=&region__3__=&region__4__=&subregion__0__=&subregion__1__=&subregion__2__=&subregion__3__=&subregion__4__=&to=&type_periode=between&zonegeo__0__=&zonegeo__1__=&zonegeo__2__=&zonegeo__3__=&zonegeo__4__=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Leif.

 

Kanskje feriestillhet eller få som har brukt geneanet.  Jeg prøver å registrere meg for jeg ser at de har søkemuligheter som interesserer, f.eks. "hvem gifter seg aktuell måned" osv.  Når det gjelder min innfallsvinkel - "søster" som fornavn fant jeg faktisk de jeg søkte etter (som jeg også har bedre kilder på).

 

Søster Jacobæa var datter av biskop i Aarhus, Jacob Mathiesen 1602-1660.  Hennes navn kommer ganske sikkert fra hennes oldemor Søster Jungesdatter Ivers hvis datter Anna Fincke ble gift med Caspar Bartholin.  Anna Casparsdatter Bartholin var biskopens hustru.  Søster Jacobæa ble gift med Peder Scavenius og det var også en Søster Scavenius, barnebarn av Søster Jacobæa. 

 

Min konklusjon er at Søster var et akseptert fornavn.

 

Jacobæa er vel en latinsk form for Jacobsdatter?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.