Gå til innhold
Arkivverket

My heritage med «synske» evner?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Eg samla for ei tid attende biografiske opplysningar om denne personen:

 

Herman Schak Magnusson Tvedt, f. i Hafslo 25.8.1872,

Herman Tvedt flytte kring 1878 med far sin til Salhus og i 1882 vidare til Holt i Aust-Agder.  Der vart han konfirmert hausten 1887, og same hausten flytte han til Bergen.  Han kom attende til Holt våren 1889 og reiste so til sjøs.  Han gjekk visstnok i land i Amerika i 1898 og var ei tid kring 1910 arbeidar i Bristol Bay, Alaska, men heldt fram som sjømann og budde for det meste i San Francisco, Cal. der han d. ugift 12.1.1943.

 

Eg veit at Herman vart tiltalt (og bøtelagd?) i San Francisco, CA for å ha komme med falske opplysningar i samband med naturaliseringi si, men dessutan har eg i dag motteke følgjande utsegn:

 

«I søk etter Herman fekk eg eit treff på ein nettstad som heitte noko slikt som My Heritage. Det stod det, om eg ikkje minnest feil, at det skulle finnast vigselsattest(ar) for han, men for å få tilgang til desse, måtte eg registrera meg, og nesten melda meg inn i mormonarsamfunnet. Då gjekk eg ikkje vidare med saka. Ikkje særleg presist, men slik var det ...»

 

Eg har aldri høyrt gjete at Herman var gift, og eg veit ikkje kva for ein Webside vedkommande har konsultert for å få eit slik svar, men kanskje nokon kan hjelpa med tolking?  Berre ein «synsk» person kan finna ei vigselsattest som ikkje finst...  Eller kanskje var han likevel gift??

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman Tvedt fikk 18 måneder i San Quentin - The San Francisco Call,  23. mars 1906, side 9.

 

post-5105-0-03281600-1468505309_thumb.png

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Lars, dette er det ikke synske evner som står bak, men penger.  

 

Jeg bruker ikke My Heritage, så jeg vet ikke med sikkerhet hvilke attester din venn her har kommet over.  Men jeg er temmelig sikker på at disse attestene er tilsvarende de jeg har fått opp et utall ganger i mine søk på amerikanske slektninger.  

 

De fungerer i grunn på samme måte som betalte annonser på Google; de kommer opp først og lover en haug med ting de ikke kan holde.  Her er det meningen du skal bli betalende medlem for å få tilgang til alt mulig av attester, men det er ingen garanti for at det finnes en en vielsesattest for "din" Herman av den grunn.  Det som ER temmelig sikkert dog, er at finnes det en attest av et eller annet slag på Herman i USA, så vil den/de komme fram om du betaler for tilgang.  Jeg fikk i hvert fall fram mye da jeg holdt på med slike søk.

 

 


Herman S. Tvedt på Familysearch:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VP81-LQF

 

Hvis "informanten" din var "redd" for å bli fanget inn av mormonere, så har han vel vært innom Familysearch -


Her er en Carl Tvedt som er sønn av Herman Tvedt og Anna Christenson.  Dette kan være en helt annen Herman enn han du dokumenterer, og dermed en potensiell person å blande sammen med:

https://www.myheritage.no/names/carl_tvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg fant  angående Herman Tvedt.

 
Herman Tvedt

Employee

United States Census, 1910

birth:
1873
Norway
residence:
1910
Bristol Bay, Division 3, Alaska, United States
immigration:
1898
 

 

View the original document. 

 

----

 

Herman Schack Tvedt

California, Northern U.S. District Court Naturalization Index, 1852-1989

birth:
 
Norway
immigration:
1924
San Francisco, San Francisco, California, United States
 

 

View the original document.

 

----

 

Herman S Tvedt

California, San Francisco County Records, 1824-1997

birth:
1873
Norway
death:
12 January 1943
San Francisco, San Francisco, California, United States

 

----

 

Herman S Tvedt

California Death Index, 1940-1997

birth:
1 January 1872
Other Country
death:
12 January 1943
San Francisco, California, United States

 


Beklager, Lars, dette er det ikke synske evner som står bak, men penger.  

 

Jeg bruker ikke My Heritage, så jeg vet ikke med sikkerhet hvilke attester din venn her har kommet over.  Men jeg er temmelig sikker på at disse attestene er tilsvarende de jeg har fått opp et utall ganger i mine søk på amerikanske slektninger.  

 

De fungerer i grunn på samme måte som betalte annonser på Google; de kommer opp først og lover en haug med ting de ikke kan holde.  Her er det meningen du skal bli betalende medlem for å få tilgang til alt mulig av attester, men det er ingen garanti for at det finnes en en vielsesattest for "din" Herman av den grunn.  Det som ER temmelig sikkert dog, er at finnes det en attest av et eller annet slag på Herman i USA, så vil den/de komme fram om du betaler for tilgang.  Jeg fikk i hvert fall fram mye da jeg holdt på med slike søk.

 

 


Herman S. Tvedt på Familysearch:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VP81-LQF

 

Hvis "informanten" din var "redd" for å bli fanget inn av mormonere, så har han vel vært innom Familysearch -


Her er en Carl Tvedt som er sønn av Herman Tvedt og Anna Christenson.  Dette kan være en helt annen Herman enn han du dokumenterer, og dermed en potensiell person å blande sammen med:

https://www.myheritage.no/names/carl_tvedt

 

 

Her er også en Herman Tvedt.

 

Herman Tvedt

Iowa, County Marriages, 1838-1934

marriage:
23 May 1894
Jasper, Iowa, United States
spouse:
Ida Tinnermeier
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman Tvedt fikk 18 måneder i San Quentin - The San Francisco Call,  23. mars 1906

 

attachicon.gifHerman Tvedt_sentence 1906.png

 

 

March 16, 1906

The San Francisco Call from San Francisco, California · Page 11 Publication: The San Francisco Call i Location: San Francisco, California Issue Date: Friday, March 16, 1906 Page: Page 11      

 

Herman Tvedt on Trial. ' Herman , Tvedt, a _ Norwegian sailor, was placed on his- second trial yesterday in the United States District Court on an'- indictment charging him with having obtained his naturalization -by perjury.' J Tvedt - was - naturalized as a minor, in 1904 by Superior Judge Lawlor upon his oath and that of his witnesses that he became a resident of the United ;States before -the age jof* 18 years, when in fact he was 27 years old at the : time.*!'......

 

https://www.newspapers.com/newspage/80915961/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden er https://www.newspapers.com/

 

Meget bra hvis du søker etter slektninger i US. Mulighet for gratis prøveperiode på 7 dager.

 

Legger ved noen flere klipp fra Herman Tvedt sin rettsak.

 

The Francisco Call

 

28. Okober 1905, side 16 post-5105-0-33737100-1468521330_thumb.png

 

4. Februar 1906, side 26 post-5105-0-52087100-1468520714_thumb.png

 

San Francisco Chronicle

 

4. Februar 1906, side 37 post-5105-0-99969300-1468520861_thumb.png

 

The Francisco Call

 

16. Mars 1906, side 11 post-5105-0-30474000-1468521091_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke ut hvor mye dette abonnementet med Newspapers.com  koster. Noen så kjenner til det? Mvh. Johan Arthur Hansen

 Det koster USD 79,95 pr.år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Egil, Lene, Ann-Mary, Gunnar, Johan Arthur og Sven for interessante innlegg!

 

Eg trudde nok heller ikkje at det var mogeleg å finna attestar som ikkje finst, sjølv om ein betalar aldri so mykje for dei...

 

Eg ser det var ein Herman Tvedt som gifte seg i Jasper Co., IA i 1894.  Eg trur ikkje «vår» Herman var i Amerika so tidleg, men det kunne jo sjølvsagt ha vore interessant å sjå kven denne Herman var?

 

Elles ser eg ikkje nokon grunn til å endra på manuskriptet mitt...

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.