Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Anne Christensdtr./Rasmusdtr. Svarstad/Førde i Bremanger datter av f. ca. 1745?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Piken Anne Christensedtr. Kierpeset ble trolovet  med Torstein Gulbrandson Førde i Bremanger (1742-1822) i mai 1769

 

Vitner er Rasmus Svarstad og Isach Dalsbotten.

 

Se omlag midt på høre side i kirkeboka.

https://media.digitalarkivet.no/view/11532/47779/252

 

 

 

 

Ved vielsen i juli 1769 er hun ført som Anne Rasmusdtr. Svarstad. Se høyre side i kirkeboka .

 

https://media.digitalarkivet.no/view/11532/47779/253

 

 

Ved folketellingen i 1801 på gården Førde i Bremanger står hun oppført som Anna Rasmid, 58 år.

 

 

Det store spørsmålet er imidlertid hvem hun var og hvor hun kom fra. Er der noen som kjenner til henne setter jeg stor pris på om noen vil dele infoen med meg.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe svar på Annes opphav, men her er vel skifte etter Anne i 1810:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 11 , 1798-1811, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: EDB-register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24198/457/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126690458.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Anne Rasmusdtr. dpt. i Kinn pr.gj. i perioden 1729-1785:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp14371729

 

Ut frå alder til Anne i 1801, er det vel berre dei to frå Grotle som er aktuelle. Dersom ho vart fødd og dpt. i Kinn.

 

Iflg. Digitalarkivet (det gamle) vart det døpt ei Anne Kristensdtr/Christensdtr. i Kinn pr.gj. i same perioden, men det skjedde i 1772.

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Grete og Torbjørn for fine innspill.

 

Skiftet hadde jeg kontroll på, og man kan anta at datteren Brithe var kalt opp etter mor til Torstein. Da kan muligens mor til Anne være en Regine, Agnethe eller Gunni/Gunhild.

 

Når det gjelder døpte i Kinn, så er nok de kirkebøkene full av mangler, så hun kan utmerket godt være født i Kinn selv om ikke dåpen er registrert.

 

På Svarstad finner jeg Rasmus Person og kona Dorte Persdtr. som var på bruket 1731-41, men bygdeboka har ikke registrert barn i det ekteskapet. Trolig var Dorthe for gammel på det tidspunktet. Hun var først gift med Lars Torsteinson trolig rundt 1705.

 

Der er også en Rasmus Person gift 1743 med Kirsti Halvorsdtr.. De fikk i alle fall 5 barn, men ingen Anne registrert der.

 

På Kjerpeset finner jeg ingen Rasmus i det aktuelle tidsrommet.

 

Men hun kan jo også tenkes å komme fra et sted utenfor Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble holdt skifte etter Rasmus Andersen Grotle indre i 1770. Hans datter Anne ser ut til å være gift med Christian Andersen Indre Grotle:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 8b , 1769-1775, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 458-912. EDB-register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24195/31/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126670031.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da kan jo hun utelukkes for Anne giftet seg 1769 med Torstein Gulbrandson.

 

Jeg prøvde å finne annes dødsfall i kirkeboka 1810 i håp om en bekreftelse på alder, men det lykkes meg ikke å finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner dette på nettsidene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, Rune...!

 

Informasjon om Anna Rasmusd. Grotle
i kyrkjebøkene, Kinn prestegjeld

 

År 1816

Kyrkje Bremanger

Død dato 0.0.1816

Gravlagd dato 0.0.1816

Førenamn Anna

Etternamn Rasmusd.

Bustad Grotle

Yrke  

Gift  

Fødd 1737

 

Merkelig....!

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den Anne Rasmusdtr. som i 1770 var gift med Christen Andersen, Indre Grotle.

 

"Min" Anne Rasmusdtr. giftet seg i 1769 med Torstein Gulbrandson Førde og døde der i 1810.

 

Det er en Anne Rasmusdtr. som konfirmeres i 1760 og en i 1761 men det er ikke ført gårdsnavn på noen av dem. Så konfirmeres en ny Anne Rasmusdtr. 12.12.1762 med bosted Grotle. I den grad man kan stole på databasene vil jeg anta at en av de to første kan være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein i fyrste omgang forfølger "Grotle-sporet" så var det (minst) 3 Rasmus'er på Grotle på den tida.

Rasmus Noason, Rasmus Andersson og Rasmus Johannesson. Dei to fyrste hadde ikkje ei dotter Anne iflg. skifter Joleik nemner(i Bremanger bygdebok: soga fram til 1801)

 

Lenke til skiftet etter Rasmus Johannesson (for dei som klarer å tyde det), s. 370 b, nede på midterste kolonne:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24202/74/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081127610074.jpg

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye innspill.

 

Om vi spoler tilbake til starten, så var Rasmus Svarstad ett av vitnene ved forlovelsen, og ved selve vielsen er Anne oppført med Svarstad som bosted. Hvem er denne Rasmus Svarstad? Kan han være Anne's far?


Rasmus Person Svarstad giftet seg i 1743 med Kirsti Halvorsdtr. fra Dalsbotten. De har ingen datter Anne i følge Bremanger boken. Men de får en datter Synnøve i 1745. Neste barn er Gjertrud i 1750. Her er det rom for minst ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???? - fra nettsidene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane:

 

Informasjon om Ane  Rasmusd. Davik Indre
i kyrkjebøkene, Davik prestegjeld

Korrektur: Ikkje lesen

Slå opp meir informasjon om Ane i:

 

År

1742 Kyrkje  

Fødselsdato 0.0.0

Dåpsdato 0.8.1742

Førenamn Ane

Etternamn Rasmusd.

Ekte (e) - uekte (u) e

Far Rasmus Anderss.

Far's bustad Davik Indre

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til Torstein og Anne, Regine døpt 14.10.1778 ble trolig oppkalt etter Torstein's første hustru. Han giftet seg første gang 22.07.1766 med Regine Hansdtr. Hun ble gravlagt 02.02.1767, 32 år gammel, trolig død i barsel. Jeg finner i alle fall ikke noen barn i det ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg reknar med at du har sjekka ut fadrane til borna til Torstein og Anne. Tek dei med for ordens skuld

 

Anders sine fadrar i 1770:

Ananias Struen, Ole Larsen Løvikneset, Absalon Leite (Førdeleite), Marthe Førde og Lisabet Garbielsdtr. Førde

 

Til Brite i 1775: Helle Larsen Svarstad, Anders Gulbrandson Førde, Gislau Sennesæter, Marie Andersdtr. Leite og Brite Sverkesdtr. Leite

 

Til Regine i 1778: Peder Leite, Jon Svastad, Martha Førde, Brite Andersdtr. Førde og Lisbet Struen.

 

Fadrane er vel utelukkande frå Bremanger-gardar.

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet Torbjørn.

 

Nå kjenner jeg ikke farsnavnet til disse fadderne, så jeg må i så fall studere bygdebøkene for å se om noen er en rasmusson eller dtr. Men om der ikke er noen blant fadderne man kan knytte til Anne, så kan vel det tyde på at hun kom utenbygds fra.

 

Jeg skal prøve å følge opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg reknar med at du har sjekka ut fadrane til borna til Torstein og Anne. Tek dei med for ordens skuld

 

Anders sine fadrar i 1770:

Ananias Struen, Ole Larsen Løvikneset, Absalon Leite (Førdeleite), Marthe Førde og Lisabet Garbielsdtr. Førde

 

Til Brite i 1775: Helle Larsen Svarstad, Anders Gulbrandson Førde, Gislau Sennesæter, Marie Andersdtr. Leite og Brite Sverkesdtr. Leite

 

Til Regine i 1778: Peder Leite, Jon Svastad, Martha Førde, Brite Andersdtr. Førde og Lisbet Struen.

 

Fadrane er vel utelukkande frå Bremanger-gardar.

Den eneste Gislaug jeg finner på Senneset var en Olesdtr. Bygdeboka sier hun døde 1768 på Torvanger, men det tror jeg må være feil. Hun giftet seg for tredje gang i 1766 med Moses Josefson Senneset 1728-1795. Han giftet seg for andre gang i 1784 med en Eli Simonsdtr. Jeg tviler på at han var enkemann fra 1768-1784.

 

Struen vet jeg ikke hvor jeg finner.

 

Martha Førde er trolig kona til Anders Gulbrandsen Førde, Marthe Persdtr.

 

Jeg finner heller ingen passende Jon på Svarstad.

 

Takket være opplysningene om at Struen  er samme gården som Senneset, så er Lisbeth Struen identisk med Elisabeth Gulbrandsdtr., søster til Torsten. Hun var gift med Gregorius Anderson.

 

Ananias Struen er identisk med Ananias Oleson 1722-1794 gift med Malene Andersdtr.

 

 

Nå fikk jo Torstein og Anne flere barn enn de tre nevnt, men de finner vi ikke i kirkebøkene. De fikk også barna Agnethe, Gunni og Jørgen. Der er heller ingen Rasmus og kvinnene som er nevnt som faddere var heller ikke gift med noen Rasmus. Det er stadig mer som tyder på at Anne ikke kommer fra Bremanger/Kinn..

 

Vi kan i alle fall fastslå at ingen av de nevnte fadderne er søsken av Anne

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle Larsen Svarstad kan vere Helle Hansen Svarstad. Fadder i 1775. Skiftet etter Helle Hansen i 1794 viser at han hadde vore gift med Synnøve Rasmusdtr. og hadde borna Jacob, Per og Anne. (Joleik: Bremanger bygdebok)

Om det er same person så er det i så fall den einaste linken til Anne Rasmusdtr. (om ho hadde systera Synnøve (Sunnyve))

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Torbjørn.

 

Takk for innspillet og forvirringen det skaper :-)  I bygdeboka finner jeg kun en Helge/Helje på Svarstad. Der skrives han som Helge Jacobsen 1745-1824 gift første gang med Synnøve Rasmusdtr. 1744-1794. De fikk bl.a sønnen Jacob Fester Helgeson 1775-1840. Dermed er vi igjen inne i Fester-slekten.

 

Bygdeboka sier at Helge i noen kilder er skrevet som Hansson.

 

Helje Hansson er nok rette navnet. Han var sønn av Hans Jonsson Ryland og Anne Heljesdtr. Fester og hadde en bror Rasmus Heljeson Fester gift med Andrea Rasmusdtr. Grotle.

 

Helje var ganske riktig gift første gang med en Synnøve Rasmusdtr Svarstad. som jeg har i dataregisteret mitt, men jeg har ikke funnet hennes foreldre. Hun kan være en søster av Anne Rasmusdtr.Svarstad.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager! I farten skreiv eg feil. Det var sjølvsagt snakk om skiftet etter Synnøve i 1794, og ikkje Helje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Torbjørn.

 

Jeg finner stadig feil i Bygdebøkene for Bremanger. Under Svarstad kan vi lese om Rasmus Person som ble gift i 1743 med Kirsti Halvorsdtr. Det står rett nok at familien er noe usikker for Rasmus står uten farsnarvn ved vielsen og barna står i kirkeboka kun med Rasmus som far og fødested Svarstad.

 

Men uansett så finner jeg her Synnøve Rasmusdtr. født ca 1744, gift i 1768 med Ole Boldvinson Nordbotten.

 

Går man derimot til databasene for Kinn finner vi at den Sunneøve Rasmusdtr. kom fra Solheim, mens Synnøve Rasmusdtr.  Svarstad giftet seg Helje Jacobsen Fæster.

 

I rekken over barn oppført etter Rasmus og Kirsti er det rom mellom 1744 (Synnøve) og Gjertrud f. 1750. Dessverre er der store hull i kirkeboka fra Kinn. Det er heller ikke skifter etter Rasmus Persson eller Kirsti Halvorsdtr. Sønnen Per drev gården 1772-73 da han døde. Han er ikke oppført med familie og det er heller ikke skifte etter ham. Faren Rasmus overtok trolig driften 1772-1776 da han trolig døde og sønnen Jens overtok. Han igjen døde i 1820 på Senneset, men etterlot seg famile, så der er ikke hjelp i et evt skifte etter ham.

 

Så kan man da undres om Synnøve og Anne var søsken. I så fall er Synnøve den eneste som er å se blant fadderne, men her må vi jo huske at minst tre barnefødsler ikke er registrert i kirkeboka, så vi vet jo ikke hvem som var faddere der.

 

Det som også kan være en indikasjon på at vi har rett, er at Anne har Svarstad som gårdsnavn ved vielsen og en Rasmus Svarstad som vitne ved forlovelsen.

 

Trolig kommer vi ikke nærmere en avklaring på spørsmålet om Annes opphav med mindre det skulle dukke opp et skifte eller noe i en ting/pantebok som kan kaste lys over svaret.

 

 

Jeg takker imidlertid alle som har bidratt i jakten på Anne's opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Synnøve Rasmusdtr. som gifta seg med Ole Bodvarson (Bodvarson er nok eit rettare etternamn, faren er skreven som Bodvar Jonson Skarstein (i skiftet etter han)) var frå Solheim på Brandsøya, ja. Så det er ei anna Synnøve. Ho var fødd ca 1730.

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.