Gå til innhold
Arkivverket

Elling Monsson Lie 1706-1772 g.m. Brita Larsdattee Instefjord 1715-1760 forfedre og etterkommere


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne info om Elling Monsson Lie 1706-1772. Hvor kom han fra og hvem var hans foreldre og evn søsken? Han ble gift med Brita Larsdatter Instefjord 1715-1760. Så vidt jeg har info om så var hennes far Lars Bendiksen Aasheim/Instefjord. Hva finnes av info om han og hans foreldre og etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er desse i slekt med:

 

Bendik Larsson Asheim (faren født i 1762) g.m. Ingeborg Ellingsdatter Asheim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Lars Bendiksen står det vel at datteren Brita er gift med Elling Monsen:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ytre Sogn sorenskriveri, Skifteprotokoll A 6b , 1743-1750, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 354-ut.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24162/224/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081124620224.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I bygdeboka for Radøy bind 3 på side 695 står familien omtalt.

 

Elling Monsen f. ca. 1706 d. 1772 på Li gift i desember 1741 i Gulen med Brita Larsdtr. Instefjord f. 1715 på Asheim i Gulen

 

Brita var datter av Lars Bendiksen og Anna Olsdtr. Asheim, senere Instefjord i Gulen

 

Elling og Brita var kommet til Li på Radøy i 1749. De fikk seks barn:

 

Anna f. ca. 1743

Mons f. ca. 1745

Bendiks f. 1746 på Myre i Gulen 

Kari f. ca. 1753

Siri f. ca. 1755

Villum f. 1760 på Li 

 

Kanskje vielsen eller trolovelsen i Gulen kan gi de flere spor?

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info'en så langt.

 

Det jeg i første omgang er ute etter er folka på gården Asheim i Gulen. Så vidt jeg vet var det fra gammelt av to gårder på Asheim, men de var ikke i slekt med hverandre? Hvis det finnes en bygdebok for Gulen ville det vært meget knteressant å fått sett om det på noen måte er slektsforhold mellom de jeg har skrevet om lengre oppe. Hvis ikke må Lars Bendiksen og Anna Olsdatter Asheim komme fra det andre bruket, det ville også vært meget interessant. Dette ville være meget spesielt.

 

Evn om denne slekten kan også sendes til:

 

austevollslekt@gmail.com

Det ville vært artig om disse to slektene som er nevnt pkt 1 og 2 om der var et slektsforhold? Grunnen til at det ville være artig er at slekten i nr 2 er forfedrene til min svigerinne og nr 1 er mine forfedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få oppgitt foreldre og søsken til:

 

Lars Bendiksen og Anna Olsdtr. Asheim, senere Instefjord i Gulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elling og Brita bodde trolig på Nordre Lie på Radøy. Jeg er noe usikker på hviket kirkesogn det tilhører? De fikk disse barna:

 

Mons Ellingsen Sævdal f. 1743 (han har jeg mye info om)

 

Anna Ellingsdatter 1743-1782

 

Bendik Ellingsen 1746-1813

 

Kari Ellingsdatter 1753-1808

 

Siri Ellingsdatter 1755-1827

 

Vilhelm Ellingsen 1860-1820

 

Er det noen som har info om hvem desse ble gift med og deres etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.