Gå til innhold
Arkivverket

Johan Holmberg, f. 1722, Uppsala Sverige, d.10.8.1791 Trondheim


Jan Ø.Tiller
 Del

Recommended Posts

Jeg har lett etter denne karen i over 20 år og har funnet noe, men ikke nok.  Johan Holmberg ble født i Uppsala i Sverige ca. 26 jul 1722. Han flyttet fra Ørebro i Sverige til Norge sammen med sin sønn Oluf Johansen Holmberg f 1751 i Ørebro etter at hans første kone døde ??? Dette må ha vært etter 1751 og før 1756
Johan ble gift 2 ganger til (16 jun 1757 og siste vielse etter 1763) i Norge og etterlot seg 4 barn.(jeg har god oversikt her)

Ifølge Hornemans Stamtavler fra Statsarkivet i Trondheim, står det oppført at Johan er født i " OPPSAL BY " ( Uppsala ) i Sverige og tok Norsk Statsborgerskap 3 Februar 1756.
(Hornemans Stamtavler, Statsarkivet i Trondheim, Bind H side 345 og 344b.)

Ifølge Bygdebok for Nærøy (Bind VI, S 670.) står Johan oppført med fødested  " POLEN "

Johan Holmberg var garvermester i Trondheim og jeg finner han begravet i "Vår Frue i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A04 (1774-1814), , Døde og begravede 1792, side 54-55., 69 år gammel (Dødsdato 12 aug 1791)."

Likeså i "Dødsfall i Norge 1763-1825.  J Gloersen, Fødselsdato funnet fra Dødsfall 10.8.1791 (69 år og 15 dager)."

Hans sønn Oluf var skomakermester i Trondheim og tok Norsk statsborgerskap der den 14 Februar 1785, han var da 34 år gammel.
 

Kilder: Skifte se side http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090204370005.jpg
Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 20a (3A 0023), 1782-1794

Folketelling 1801 Trondheim for sønnen Oluf (Tronhiem 2dre Rode Bersvend Veiten Hus/8)

Trondheim Magistrats Raadstuerettsprotokoll 1771-1793 Statsborgerskap for sønnen Oluf

 

Finnes det noen opplysninger/fortegnelser over garverier/garvermestre i Trondheim på denne tiden?

Finnes hans familie ikke i noe husforhør i Sverige?

Hvor kan det letes for å finne noe om flyttingen fra Ørebro på 1750 tallet?

Jeg har funnet mye om hans etterslekt, koner, barn osv i Norge, men dette har ridd meg i 20 år så nå prøver jeg igjen, det må da være mulig å finne han i Uppsala eller Ørebro???!!

På forhånd takk for all mulig hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.