Gå til innhold
Arkivverket
Jan Ø.Tiller

Johan Holmberg, f. 1722, Uppsala Sverige, d.10.8.1791 Trondheim

Recommended Posts

Jan Ø.Tiller

Jeg har lett etter denne karen i over 20 år og har funnet noe, men ikke nok.  Johan Holmberg ble født i Uppsala i Sverige ca. 26 jul 1722. Han flyttet fra Ørebro i Sverige til Norge sammen med sin sønn Oluf Johansen Holmberg f 1751 i Ørebro etter at hans første kone døde ??? Dette må ha vært etter 1751 og før 1756
Johan ble gift 2 ganger til (16 jun 1757 og siste vielse etter 1763) i Norge og etterlot seg 4 barn.(jeg har god oversikt her)

Ifølge Hornemans Stamtavler fra Statsarkivet i Trondheim, står det oppført at Johan er født i " OPPSAL BY " ( Uppsala ) i Sverige og tok Norsk Statsborgerskap 3 Februar 1756.
(Hornemans Stamtavler, Statsarkivet i Trondheim, Bind H side 345 og 344b.)

Ifølge Bygdebok for Nærøy (Bind VI, S 670.) står Johan oppført med fødested  " POLEN "

Johan Holmberg var garvermester i Trondheim og jeg finner han begravet i "Vår Frue i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A04 (1774-1814), , Døde og begravede 1792, side 54-55., 69 år gammel (Dødsdato 12 aug 1791)."

Likeså i "Dødsfall i Norge 1763-1825.  J Gloersen, Fødselsdato funnet fra Dødsfall 10.8.1791 (69 år og 15 dager)."

Hans sønn Oluf var skomakermester i Trondheim og tok Norsk statsborgerskap der den 14 Februar 1785, han var da 34 år gammel.

Kilder: Skifte se side http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090204370005.jpg
Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 20a (3A 0023), 1782-1794

Folketelling 1801 Trondheim for sønnen Oluf (Tronhiem 2dre Rode Bersvend Veiten Hus/8)

Trondheim Magistrats Raadstuerettsprotokoll 1771-1793 Statsborgerskap for sønnen Oluf

Finnes det noen opplysninger/fortegnelser over garverier/garvermestre i Trondheim på denne tiden?

Finnes hans familie ikke i noe husforhør i Sverige?

Hvor kan det letes for å finne noe om flyttingen fra Ørebro på 1750 tallet?

Jeg har funnet mye om hans etterslekt, koner, barn osv i Norge, men dette har ridd meg i 20 år så nå prøver jeg igjen, det må da være mulig å finne han i Uppsala eller Ørebro???!!

På forhånd takk for all mulig hjelp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Dobbeltposting.

Kan slettes av moderator.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.