Gå til innhold
Arkivverket

SS Norway


Truls Corneliussen
 Del

Recommended Posts

Hallo

 

Oldemor Olga (Cathinca) Olsen f. 23.11 1871 i Kristiania .

Hun var dampskipsoppvarterske på Kystruten som jeg mener gikk mellom

Kristiania og Bergen.

Det merkelige er at jeg ikke finner spor etter henne etter 1904-1906.

 

I en sykehusprotokoll fra Bergen står det at :

"hun reiste med SS Norway fra Kristiania og har 20 K. p. år."

 

Kan noen hjelpe meg med hvor SS Norway gikk i denne perioden

Var den en del av kystruten eller gikk den også over til Amerika

Jeg har nemlig en mistanke om at hun emigrerte til Amerika, men jeg har 

ikke klart å finne ut dette.

 

 

mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Det kan se ut på referansene dine som om skipet seilte både langs 

Norskekysten og i utenriksfart/Amerika. Er du enig?

 

Kan det tolkes som hun er ansatt på skipet slik det står skrevet , at hun tjente 20 kr pr. år

Vet ikke om det var normallønn på 1900-tallet

 

Er det noen som kan hjelpe meg hvor jeg kan finne evt. om Olga var ansatt

eller emigrerte +

 

mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ann-Mary

 

Oldemor het  Olga C. Hansen f. 23.11.1871 i Kristiania         (Skrev dessverre Olsen i sted)

 

Foreldrene hennes var:

 

Ole Petter Hansen f. 1.8 1818 i Kristiania

 

Ragnhild Olesdatter Bråta  f. 26.8 1833 i Eidskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Når er sykehusprotokollen datert? 

 

Er det hun som får datteren Hildeborg i 1903? SAB, Johanneskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1900-1912, s. 77 https://media.digitalarkivet.no/kb20050425030079

 

Kjenner du til hvem det 1. barnet er, og når født? Hvor er Olga i FT 1900? Hva er det som antyder at hun emigrerte? Kjenner du f.eks. til om noen av søsknene emigrerte? Når døde foreldrene? 

 

Mvh Bente

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Oldemor levde et usømmelig liv. Hun fikk 3 barn med 3 ulike menn uten å være gift og klarte ikke å

ta seg av dem. Barna var Hildeborg, min mormor Edith og en ukjent i Oslo.

I sykehusprotokollene oppgir hun at hun er fra Bodø, men jeg har bilde av broren i Oslo og de er dønn lik, så her de skrevet feil eller hun har løyet av en eller annen grunn. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente

Glemte å svare på et par spørsmål: 

 

Jeg tror 1. barnet var Edith  31.3 1898 f. i Kristiania. Men jeg vet at Olga hadde et tredje barn f.i Kristiania, men vet ikke når det ble født i Kristiania

Olga hadde en bror, Valdemar ,f. 1869 i Kristiania, som emigrerte til Amerika og slo seg ned i  Galvesten Texas. Usikkert når.

Foreldrene til Olga døde slik. Ole Petter 29.9 1878 og Ragnhild 15.7 1877.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Edith ble født i 1898, bør hun finnes i FT 1900 og 1910. Har du funnet henne der?

Er dette Edith i FT 1910?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708086681

Er i det i såfall noen relasjon mellom henne og pleieforeldrene, som heter Olsen Lie?

Mht Valdemar har du detaljer om hans emigrasjon og liv i USA?

Alle detaljer er viktige for å lette søk.

Hans Gangstø

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett Edith i FT 1910. I FT 1900 er hun pleiebarn ved Kristiania. Det er ingen familierelasjon mellom

henne og pleieforeldrene. Jeg har ikke flere detaljer om Valdemar annet enn det jeg har nevnt. Vet også at han giftet

seg med en tyskdame og at de fikk 4 barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett Edith i FT 1910. I FT 1900 er hun pleiebarn ved Kristiania. Det er ingen familierelasjon mellom

henne og pleieforeldrene. Jeg har ikke flere detaljer om Valdemar annet enn det jeg har nevnt. Vet også at han giftet

seg med en tyskdame og at de fikk 4 barn.

Ang Valdemar:

 

Han døde 17 mars 1940.Født 9 aug 1869.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:K3M2-184

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et familietre på ancestry.com:

Waldemar Hansen

1869–1940

BIRTH 9 AUGUST 1869 • Gamlebyen, Oslo, Norway

DEATH 17 MAR 1940 • Galveston County, Texas, USA

SHOW

Facts

Name and gender

Birth

9 August 1869 • Gamlebyen, Oslo, Norway

Birth of Daughter Anna Christine Hansen(1900–)

13 Oct 1900

Death

17 Mar 1940 • Galveston County, Texas, USA

Spouse

Elise Schritmiller

1879–1949

BIRTH 1879 • Germany

DEATH 1949 • Texas, USA

Daughter

Anna Christine Hansen

1900–

BIRTH 13 OCT 1900

DEATH

Spouse

Benjamin Aurthur Brown

1889–

BIRTH 28 SEPT 1889

DEATH Unknown

Daughter

Elizabeth Mary Ellen Brown

1922–2010

BIRTH 9 APR 1922

DEATH AUG 2010 • Austin County, Texas, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et familietre på ancestry.com:

Waldemar Hansen

1869–1940

BIRTH 9 AUGUST 1869 • Gamlebyen, Oslo, Norway

DEATH 17 MAR 1940 • Galveston County, Texas, USA

SHOW

Facts

Name and gender

Birth

9 August 1869 • Gamlebyen, Oslo, Norway

Birth of Daughter Anna Christine Hansen(1900–)

13 Oct 1900

Death

17 Mar 1940 • Galveston County, Texas, USA

Spouse

Elise Schritmiller

1879–1949

BIRTH 1879 • Germany

DEATH 1949 • Texas, USA

Daughter

Anna Christine Hansen

1900–

BIRTH 13 OCT 1900

DEATH

Spouse

Benjamin Aurthur Brown

1889–

BIRTH 28 SEPT 1889

DEATH Unknown

Daughter

Elizabeth Mary Ellen Brown

1922–2010

BIRTH 9 APR 1922

DEATH AUG 2010 • Austin County, Texas, USA

 

Angående broren til Olga Cathinca Hansen:
 
Valdemar skrev seg som Walter i Amerika.
 
Immigrasjonsår i  Census1900 var 1889.Vielsesår 1899.
Immigrasjonsår i Census 1910 var 1994.
Immigrasjonsår i census 1920 var 1887.
----
 
Waldeman Hanson
United States Census, 1900
Name Waldeman Hanson Event Type Census Event Year 1900 Event Place John Sealy Hospital Ward 1, Galveston, Texas, United States Gender Male Age 31 Marital Status Married Race White Race (Original) W Relationship to Head of Household Roomer Relationship to Head of Household (Original) Roomer Years Married 1 Birth Date Aug 1869 Birthplace Norway Marriage Year (Estimated) 1899 Immigration Year 1889 Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Norway
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE

 

Marty Torgersen

Head M 39 Norway

 

Lizzie Torgersen

Wife F 44 Norway

 

Bertha Torgersen

Daughter F 18 Norway

 

Waldeman Hanson

Roomer M 31 Norway

 

Elise Hanson

Roomer F 21 Germany
----
Walter M Hanson
United States Census, 1910
Name Walter M Hanson Event Type Census Event Date 1910 Event Place Galveston Ward 1, Galveston, Texas, United States Gender Male Age 40 Marital Status Married Race White Race (Original) White Relationship to Head of Household Head Relationship to Head of Household (Original) Head Birth Year (Estimated) 1870 Birthplace Norway Immigration Year 1894 Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Norway Sheet Letter A Sheet Number 5
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE

 

Walter M Hanson

Head M 40 Norway

 

Alesia Hanson

Wife F 31 Germany

 

Anna Hanson

Daughter F 9 Texas

 

Walter Hanson

Son M 7 Texas

 

August Hanson

Son M 5 Texas

 

Julius Hanson

Son M 1 Texas

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MK1V-445

 

----

 

Walter Hanson
United States Census, 1920
Name Walter Hanson Event Type Census Event Date 1920 Event Place Galveston Ward 1, Galveston, Texas, United States Gender Male Age 50 Marital Status Married Race White Race (Original) White Can Read Yes Can Write Yes Relationship to Head of Household Head Relationship to Head of Household (Original) Head Own or Rent Rent Birth Year (Estimated) 1870 Birthplace Norway Immigration Year 1887 Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Norway Sheet Letter B Sheet Number 4
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE

 

Walter Hanson

Head M 50 Norway

 

Elizabeth Hanson

Wife F 40 Germany

 

John Hanson

Son M 18 Texas

 

August Hanson

Son M 14 Texas

 

Julious Hanson

Son M 12 Texas

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MH16-QVD

 

----

 

Walter Hanson
United States Census, 1930
Name Walter Hanson Event Type Census Event Date 1930 Event Place Galveston, Galveston, Texas, United States Gender Male Age 61 Marital Status Married Race White Race (Original) White Relationship to Head of Household Head Relationship to Head of Household (Original) Head Birth Year (Estimated) 1869 Birthplace Norway Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Norway Sheet Letter B Sheet Number 1
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE
 
Walter Hanson Head M 61 Norway
Elizebtha Hanson Wife F 57 Germany

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:HTLS-Z3Z

View the original document. 

 

----

 

Elizabeth Hanson
United States Census, 1940

Name Elizabeth Hanson Event Type Census Event Date 1940 Event Place Ward 1, Galveston, Justice Precinct 1, Galveston, Texas, United States Gender Female Age 61 Marital Status Widowed Race (Original) White Race White Relationship to Head of Household (Original) Head Relationship to Head of Household Head Birthplace Germany Birth Year (Estimated) 1879 Last Place of Residence Same House

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KWVJ-FS2

View the original document. 

 

----

 

Anna  9 år i 1910

Walter 7 år i 1910

August 5 år i 1910

Julius 1 år i 1910

 

John 18 år i 1920 = John Walter?

 

----

 

FIND A GRAVE

Walter Hansen

 

Birth: 1869Death: 1940trans.gif

 

Family links: 

 Spouse:

  Elise Hansen (1879 - 1949)

 Burial:

Oleander Cemetery 

Galveston

Galveston County

Texas, USA 

Edit Virtual Cemetery info [?

Created by: Stone-De-cypherer

Record added: Apr 26, 2012 

Find A Grave Memorial# 89166744

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=hansen&GSfn=walter+&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSst=46&GScntry=4&GSob=n&GRid=89166744&df=all&

 

----

 

Julius Adolf Hansen

Texas Birth Certificates, 1903-1935

birth:
6 July 1908
Galveston, Galveston, Texas, United States
father:
Walter Hansen
mother:
Elis Hansen

 

TEXAS BIRTH CERTIFICATES, 1903-1935 Certificate Number 73193 Digital Folder Number 004688584 Image Number 02602

 

----

 

FIND A GRAVE

Julius Adolph Hansen

Birth: Jul. 6, 1908

Galveston

Galveston County

Texas, USADeath: Jan. 24, 1968

Galveston

Galveston County

Texas, USAtrans.gif

Born in Galveston, Julius was the son of Walter and Elis Hansen.

He was a time-keeper in shipping.

WWII.

Julius passed away at the age of 59, St. Mary's Hospital, Galveston. 

 

Family links: 

 Spouse:

  Willie Lee Hansen (1911 - 1977)

 

Inscription:

Eternal Rest Grant Unto Them

Let Perpetual Light Shine Upon Them.

Beloved Husband.

 Burial:

Calvary Catholic Cemetery 

Galveston

Galveston County

Texas, USA 

Edit Virtual Cemetery info [?

Created by: Maria Dehner-Dill

Record added: Jan 19, 2013 

Find A Grave Memorial# 103799038

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=hansen&GSfn=julius&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSst=46&GScntry=4&GSob=n&GRid=103799038&df=all&

 

----

 

Angående navnet Schritmiller;

 

Helen Schritmiller er kanskje en søster av Valdemar/Walter Hansen sin kone?

 

 

Julius Adolph Andersen
Texas Birth Certificates
Name Julius Adolph Andersen Event Type Birth Event Date 10 May 1909 Event Place Galveston, Galveston, Texas, United States Gender Male Father's Name Julius Andersen Mother's Name Helen Schritmiller

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VX96-GXR

 

----

 

Samme folka i 1910.

 

Catherine H Anderson
United States Census, 1910
Name Catherine H Anderson Event Type Census Event Date 1910 Event Place Galveston Ward 12, Galveston, Texas, United States Gender Female Age 34 Marital Status Married Race White Race (Original) White Relationship to Head of Household Wife Relationship to Head of Household (Original) Wife Birth Year (Estimated) 1876 Birthplace Germany Immigration Year 1883 Father's Birthplace Germany Mother's Birthplace Germany Sheet Letter A Sheet Number 9
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE Julius Anderson Head M 46 Norway Catherine H Anderson Wife F 34 Germany Mary Anderson Daughter F 12 Texas Josephine Anderson Daughter F 10 Texas Christina Anderson Daughter F 5 Texas Adolph J Anderson Son M 1 Texas

View the original document. 

 

----

 

Hans skrev

"Daughter

Elizabeth Mary Ellen Brown

1922–2010"

 

Det er vel denne:

Elizabeth Mary Ellen Rogers

United States Social Security Death Index

birth:
9 April 1922
 
death:
17 August 2010
Austin, Travis, Texas

 

 

----

 

FIND A GRAVE

Elizabeth M. Rogers

Birth: Apr. 9, 1922Death: Aug. 17, 2010trans.gif

 

Family links: 

 Spouse:

  Gilbert S. Rogers (1913 - 2000)*

 

*Calculated relationship

 Burial:

San Marcos Cemetery 

San Marcos

Hays County

Texas, USA 

Edit Virtual Cemetery info [?

Created by: T.Cay 

Record added: Feb 11, 2013 

Find A Grave Memorial# 105017421

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=rogers&GSfn=elizabeth+&GSbyrel=all&GSdy=2010&GSdyrel=in&GSob=n&GRid=105017421&df=all&

 

----

 

Betty (Elizabeth) Mary Ellen Rogers passed away on August 17th, 2010 in her home in the Onion Creek Estates in Austin after a long illness. She was 88

http://www.legacy.com/ns/obitfinder/obituary-search.aspx?Page=13&countryid=0&daterange=all&firstname=elizabeth&lastname=rogers&stateid=0&keyword=&entriesperpage=15

 

----

 

Betty (Elizabeth) Mary Ellen Rogers passed away on August 17th, 2010 in her home in the Onion Creek Estates in Austin after a long illness. She was 88 years old. She was predeceased ten year ago by her husband, Dr. Gilbert Rogers. Born Elizabeth Mary Ellen Brown on April 9th, 1922 to Ben and Anna Brown in Galveston, Texas, little Betty spent her childhood in Beaumont, Texas with her parents and brother, Earl. Her father worked in the shipyards there. She graduated from Beaumont High School in 1939. Betty and her husband Gil settled down and raised their five children in LaMarque and Galveston. When the family was grown, the retired couple briefly moved to California in the 1970's and returned to Texas later to be near their son, Dr. Randy Rogers and family in San Marcos and daughter, Carolyn Dyer, a retired teacher, also of Austin. Betty was a wonderful wife, mother, grandmother, and a great grandmother who was cherished and loved by those close to her for her strong sense of family, caring nature, and good humor. She was a homemaker with a great sense of style who designed several of their summer beach houses and family homes which she enjoyed furnishing with antiques. Betty also loved to entertain friends, to go out dancing, golfing, and playing bridge. She was happiest at Christmas time when she would decorate her home and tree in a unique style every year. Her New Year's Eves' parties were the talk of the town. Betty was also a fine seamstress who made many outfits for her children's school plays, dance performances and Halloween costumes. She even found time to be artistically creative painting in oils, making ceramic pieces, shell jewelry, and plexiglass sculptures. Betty is survived by her daughter, Carolyn Dyer and her sons Roger and Matt; her daughter Lynn Rogers of Monte Rio, California and her children Felicia, Eliza, and Noah; her son Randy Rogers and wife Tammy of San Marcos and their children Ryan and Lauren; her daughter Rosalyn Huffman and her husband Jim of Boulder Creek, California and son Ben; her son Gilbert (Bert) Rogers and wife Karen of Enid, Oklahoma and their children Phillip, Kimberly and Katherine; and four great grandchildren. The family wishes to express their deep gratitude to the loving women who were their mother and grandmother's dedicated caregivers in her later years. Thank you. Funeral services will be held on August 21, 2010 at the Thomason Funeral Chapel. Viewing at the funeral home will be from 3:00 pm to 5:00 pm, the service itself begins at 5:00 pm. Interment will follow immediately in the San Marcos Cemetery. Arrangements are entrusted to Thomason Funeral Home. For more information contact Thomason Funeral Homes at 512-396-2300. Please sign our guest register at www.thomasonfuneralhome.com In lieu of flowers, memorial donation may be made to the Texas Talking Book Program, P.O. Box 12516, Austin, Texas 78711 or Hospice Austin, 4107 Spicewood Springs Rd., suite 100, Austin, Texas 78759

http://www.legacy.com/obituaries/name/elizabeth-rogers-obituary?pid=1000000178410853

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tidligere tråd skriver du:

"

Edith Olsen ble født 31.mars 1898 i Kristiania. Døpt 24.7 1898 i Oslo Hospital kirke i Kristiania.

 

Far var styrmann Peder Olsen født 6.10 1872Mor var pike og dampskipsoppvarterske Olga Kathinka Helene Hansen født 23.11 1871 i Kristiania. De var ikke gift

(Jeg tror fødselsdatoene er rette)

Foreldrene til Olga: far: Ole Petter Hansen f. 1.8 1818 i Kristiania, mor: Ragnhild Hansen f. Bråta  26.8 1833 i Eidskog."

Ovenfor:

"Ja, Oldemor levde et usømmelig liv. Hun fikk 3 barn med 3 ulike menn uten å være gift og klarte ikke å

ta seg av dem. Barna var Hildeborg, min mormor Edith og en ukjent i Oslo.

I sykehusprotokollene oppgir hun at hun er fra Bodø, men jeg har bilde av broren i Oslo og de er dønn lik, så her de skrevet feil eller hun har løyet av en eller annen grunn. "

 

I originalkilden ved dåpen av datteren Hildeborg, er det anført at moren var født i 1871 i Bodø. Bergen fylke, Fødselsstiftelsen i Bergen, Ministerialbok nr. A 3 (1901-1910), Fødte og døpte 1903, Side 77

 

Jeg antar at du har en kildehenvisning til fødsel/dåp for Olga (Olga Kathinka Helene Hansen) i Kristiania ?

 

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du Hans kunne finne kildehenvisningen på Olgas fødsel og dåp i Kristiania?

 

Olga oppgir fisker Svend Hansen og frue Karoline som foreldre, og at hun er født i Bodø 10.2 1971

 

Jeg har hatt en del runder på dette, men arkivene i Bodø brant for noen år siden, og ingen

andre kilder klarer å finne kombinasjonen av olga og disse foreldre.

 

Truls

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tidligere tråd skriver du:

"

Edith Olsen ble født 31.mars 1898 i Kristiania. Døpt 24.7 1898 i Oslo Hospital kirke i Kristiania.

 

Far var styrmann Peder Olsen født 6.10 1872Mor var pike og dampskipsoppvarterske Olga Kathinka Helene Hansen født 23.11 1871 i Kristiania. De var ikke gift

(Jeg tror fødselsdatoene er rette)

Foreldrene til Olga: far: Ole Petter Hansen f. 1.8 1818 i Kristiania, mor: Ragnhild Hansen f. Bråta  26.8 1833 i Eidskog."

Ovenfor:

"Ja, Oldemor levde et usømmelig liv. Hun fikk 3 barn med 3 ulike menn uten å være gift og klarte ikke å

ta seg av dem. Barna var Hildeborg, min mormor Edith og en ukjent i Oslo.

I sykehusprotokollene oppgir hun at hun er fra Bodø, men jeg har bilde av broren i Oslo og de er dønn lik, så her de skrevet feil eller hun har løyet av en eller annen grunn. "

 

I originalkilden ved dåpen av datteren Hildeborg, er det anført at moren var født i 1871 i Bodø. Bergen fylke, Fødselsstiftelsen i Bergen, Ministerialbok nr. A 3 (1901-1910), Fødte og døpte 1903, Side 77

 

Jeg antar at du har en kildehenvisning til fødsel/dåp for Olga (Olga Kathinka Helene Hansen) i Kristiania ?

 

Hans Gangstø

 

Ministerialboken.

Bergen fylke, Fødselsstiftelsen i Bergen, Ministerialbok nr. A 3 (1901-1910), Fødte og døpte 1903, Side 77
Permanent bilde-ID: kb20060508110080
 
----
 
I klokkerboken er det ikke oppgitt fødested på mora.
Bergen fylke, Fødselsstiftelsen i Bergen, Klokkerbok nr. A 1 (1900-1909), Fødte og døpte 1903, Side 83
Permanent bilde-ID: kb20060508120084
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du Hans kunne finne kildehenvisningen på Olgas fødsel og dåp i Kristiania?

 

Olga oppgir fisker Svend Hansen og frue Karoline som foreldre, og at hun er født i Bodø 10.2 1971

 

Jeg har hatt en del runder på dette, men arkivene i Bodø brant for noen år siden, og ingen

andre kilder klarer å finne kombinasjonen av olga og disse foreldre.

 

Truls

 

 

Din dame?

Prøv å finn konfirmasjonen hennes.

 

 

73395

8   Olga Cathinca Hansen k d     1872 Kristiania b "

 

 

1875-telling for 0301 Christiania

Kretsnr Krets Gate By 2558 55 2992 Oslo Strandgade 32 Kristiania   Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Bostatus Merknad

 

73388

1 1 Ole Petter Hansen m hf g Lods 1818 Kristiania b

 

73389

2   Ragnhild Hansen k kone g   1835 Vinger b

 

73390

3   Hans Oluf Hansen m s     1862 Kristiania b

 

73391

4   Christian Aug. Hansen m s     1864 Kristiania b

 

73392

5   Ole Petter Hansen m s     1866 Kristiania b

 

73393

6   Anne C. Hansen k d     1867 Kristiania b

 

73394

7   Valdemar Hansen m s     1869 Kristiania b

 

73395

8   Olga Cathinca Hansen k d     1872 Kristiania b

 

73396

9 1 Hans Hansen m hf g Lods 1835 Kristiania b

 

73397

10   Oline Hansen k kone g   1840 Kristiania b 

 

73398

11   Henry Hansen m s     1870 Kristiania b

 

73399

12   Bertha Hansen k d     1873 Kristiania b

 

73400

13   !! Hansen* k d     1875 Kristiania b Udøbt Pigebarn 

 

73401 14 1 Elisabeth Michelsen k hm e Restauration 1822 Tønsberg b

 

73402

15   Karen Nielsen k Tjenestepige ug   1840 Kristiania b

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f70301&gardpostnr=2558&personpostnr=73395&merk=73395#ovre

 

----

 

Hans Oluf Ole Petersen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
8 October 1862
 
christening:
18 January 1863
GRONLAND MENIGHET, OSLO, AKERSHUS, NORWAY
residence:
1862
Oslo, Akershus, Norway
father:
Ole Peter Hansen
mother:
Ragnhild Olsen
 

 

----

 

Christian August Ole Pettersen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
9 October 1864
 
christening:
27 November 1864
GRONLAND MENIGHET, OSLO, AKERSHUS, NORWAY
residence:
1864
Oslo, Akershus, Norway
father:
Ole Petter Hansen
mother:
Ragnhild Olsdr
 

 

----

 

Tvilling

Anne Christine Ole Pettersdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
3 May 1867
 
christening:
1 September 1867
GRONLAND MENIGHET, OSLO, AKERSHUS, NORWAY
residence:
1867
Oslo, Akershus, Norway
father:
Ole Petter Hansen
mother:
Ragnhild Olsdr
 

 

----

 

Tvilling

Ole Petter Ole Pettersen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
3 May 1867
 
christening:
1 September 1867
GRONLAND MENIGHET, OSLO, AKERSHUS, NORWAY
residence:
1867
Oslo, Akershus, Norway
father:
Ole Petter Hansen
mother:
Ragnhild Olsdr
 

 

----

 

Dåpen til Valdemar og Olga Cathinka har jeg ikke funnet enda.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er min Olga. Har ikke funnet konfirmasjonen hennes.

Hun mistet jo foreldrene da hun var 5-6 år gammel.

De 4 brødrene dro til sjøs. Waldemar bosatte seg i Amerika, Hans Oluf og Ole Petter døde til sjøs, mens Christian kom hjem fra sjøen til Kristiania etter noen år. Søsteren Anne Christine har jeg ikke klart å finne igjen etter FT 1885. Finner henne i familiegrav med foreldrene uten årstall . I graven ligger også Christian August, men ikke Olga. Det er derfor jeg lurer på om hun emigrerte

 

Det er et mysterium hvem som tok seg av Olga da foreldrene døde. Hun har nok ikke hatt det så lett da hun etterhvert levde som hun gjorde

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er min Olga. Har ikke funnet konfirmasjonen hennes.

Hun mistet jo foreldrene da hun var 5-6 år gammel.

De 4 brødrene dro til sjøs. Waldemar bosatte seg i Amerika, Hans Oluf og Ole Petter døde til sjøs, mens Christian kom hjem fra sjøen til Kristiania etter noen år. Søsteren Anne Christine har jeg ikke klart å finne igjen etter FT 1885. Finner henne i familiegrav med foreldrene uten årstall . I graven ligger også Christian August, men ikke Olga. Det er derfor jeg lurer på om hun emigrerte

 

Det er et mysterium hvem som tok seg av Olga da foreldrene døde. Hun har nok ikke hatt det så lett da hun etterhvert levde som hun gjorde

Konfirmasjonen til Olga, nr 68

 

https://media.digitalarkivet.no/view/5796/8

Konfirmasjonen til Olga, nr 68

 

https://media.digitalarkivet.no/view/5796/8

Her i FT 1885

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053257099366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.