Gå til innhold
Arkivverket

Hans Gabrielsen, f.c. 1748, br. på Løkåsen i Leirfjord, Helgeland, hans foreldre.


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei Anne Lise. - Hyggelig at du holder orden på en "gammal krok".  Du vet at det første tegn på at man begynner å bli gammal, er at man glemmer navn ?

Husker ikke helt hvor jeg fikk frem de opplysningene jeg har om disse på Løkåsen. Dette er nu i orden, så langt som at jeg mangler foreldrene til Gabriel Hansen, f.c. 1748, br. på Sommarset i Leirfjord.

Det eneste jeg har videre, er at det er en Hans som hadde en dr., Elen Hansdr., som det er sk. etter på Leren i Leirfjord og hadde søsknene: Ole Hansen, Tovåsen, Gabriel Hansen, Sommarset, Thomas Hansen, Tovåsen og Maren Hansdr., g.m. Lars Eriksen, Forslandssjøen.

 

Som jeg nevnte, kom jeg frem til at Christopher Andersen på Tovåsen, skulle være sønn av Anders Bendigtsen, Skaland i Vefsn, f.c. 1739, g.m. Siri Anna Fredriksdr., som blev g.2. på Langfors i Leirfjord. Regner med at jeg finner ut mere om disse i Vefsn bare jeg kommer så langt. M.v.h. Alv  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel henne det var skifte på i 1778. Er du ellers sikker på at Gabriel ble født ca 1748? Var det ikke sønnen Hans som var født ca 1748? Ser ved innrulleringen 1769 at det er en 

Gabriel Hansen i Sommerset som er gammel. Sønnen Anders Gabrielsen var også der i 1769, og var 20 år og liten og født i Sommerset. 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Selvfølgelig har jeg ført opp Hans Gabrielsen Løkåsen, som f. 1748, sk. 1812, g.2.m. Doret Olsdr., f.c. 1755.

Hans far, Gabriel Hansen på Sommarset har jeg ikke noe fødselsår på. Ei heller på hans kone, Beret Andersdr., fra Øvre Breimo i Alstahaug. Men hun har en yngre søster som er f.c. 1727, så kanskje f. litt etter 1720. M.v.h. Alv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.