Gå til innhold
Arkivverket

Martin Larsen , Vang i Hedmark


liv anita østberg
 Del

Recommended Posts

Leter etter foreldrene til min tippoldefar Martin Larsen fra Vang f 1856 , han var gift med Oline Pedersdatter f. 1864. De er begge oppgitt med forskjellige fødselsår ved vielse,og  antatt fødsel. På myheritage er det oppgitt at hans foreldre er Lars Mikkelsen og Sofie Gutormsdatter. Men ved fødsel og vielse er det oppgitt Lars Larsen. Han har jeg ikke mer opplysninger om enn at han var fra Løten. Funnet en ved det navn som fikk barn med Marte Eriksdatter fra Vang. Er det mulig å finne ut med sikkerhet hvem som er foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk en sønn i 1889 som heter Martinus Martinsen.

 


 

Ja , den har jeg . Står andre fødselsår der , men det er nok riktige personer.


"Min Martin " Larsen mener jeg er født 7.jan 1856 , mens den andre Martin Larsen født april -56 eller -57 . Hans foreldre er Lars Mikkelsen og Sofie Gutormsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse finnes i minsterialbok 19 for Vang nr 12 s 307. ( Ikke funnet ut hvordan jeg får lagt ut lenker enda :)


Vielse finnes i minsterialbok 19 for Vang nr 12 s 307. ( Ikke funnet ut hvordan jeg får lagt ut lenker enda :)


 

Så langt er jeg med , men Lars Larsen er utfordringen her ...


Martin er født på Huseeie og det finnes en Marte Eriksdatter som bor på Husebyhøisveen sammen med sin far , ugift, to barn utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse finnes i minsterialbok 19 for Vang nr 12 s 307. ( Ikke funnet ut hvordan jeg får lagt ut lenker enda :)

Vielse finnes i minsterialbok 19 for Vang nr 12 s 307. ( Ikke funnet ut hvordan jeg får lagt ut lenker enda :)

 

Så langt er jeg med , men Lars Larsen er utfordringen her ...

Helt til høyre på kirkeboksiden står sidetallet (digitalt sådant, altså).  Rett over det er et tegn som ser ut som to ringer i en kjetting.  Trykk på den, så får du fram lenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Så langt er jeg med , men Lars Larsen er utfordringen her ...

Martin er født på Huseeie og det finnes en Marte Eriksdatter som bor på Husebyhøisveen sammen med sin far , ugift, to barn utenfor ekteskap

 

Vielse finnes i minsterialbok 19 for Vang nr 12 s 307. ( Ikke funnet ut hvordan jeg får lagt ut lenker enda :)

 

Så langt er jeg med , men Lars Larsen er utfordringen her ...

Martin er født på Huseeie og det finnes en Marte Eriksdatter som bor på Husebyhøisveen sammen med sin far , ugift, to barn utenfor ekteskap

 

 

Men så er det denne Lars Mikkelsen som er oppgitt på myheritage da.....

 

Endret av liv anita østberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men så er det denne Lars Mikkelsen som er oppgitt på myheritage da.....

 

 

( Sliter litt med data....dobbelt opp av alt her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men så er det denne Lars Mikkelsen som er oppgitt på myheritage da.....

 

Du må aldri bruke MyHeritage, Geni, Familysearch eller andre nettsider som fasit.  Bruk Familysearch, men du må alltid sjekke kirkebøkene for å se at ting er rett.  

 

Det er mye feil på MyHeritage, Geni osv. Selv om mye også er korrekt, så kan ikke vi vite hva som er hva uten selv å ha sjekket originalkildene.  Så Lars Mikkelsen på Myheritage skal du ikke bry deg om.  Ved vielsen står det jo at fedrene til brudeparet er Lars Larsen og Peder Olsen. 

 

Det kan forekomme feil i kirkebøkene også, men fasiten er uansett ikke MyHeritage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må aldri bruke MyHeritage, Geni, Familysearch eller andre nettsider som fasit.  Bruk Familysearch, men du må alltid sjekke kirkebøkene for å se at ting er rett.  

 

Det er mye feil på MyHeritage, Geni osv. Selv om mye også er korrekt, så kan ikke vi vite hva som er hva uten selv å ha sjekket originalkildene.  Så Lars Mikkelsen på Myheritage skal du ikke bry deg om.  Ved vielsen står det jo at fedrene til brudeparet er Lars Larsen og Peder Olsen. 

 

Det kan forekomme feil i kirkebøkene også, men fasiten er uansett ikke MyHeritage :)

 

Jeg har også funnet en Lars Larsen fra Løten som utflyttet til Vang i 1856....Han flytter til et sted som heter Høisveen , men han bor da ikke sammen med Marthe så vidt jeg vet. Men det er da noen sammenfall her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jo Marthe med far og barn     http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038032007063

Så hun er jo grei men hun er ikke 33 år i 1865. f. 14.10.1829 Huseeie av Erich Olsen og Marthe Pedersdatter.

Værre med Lars Larsen fra Løiten. Det er 9 stk. i Løiten i 1865 men en har jo ingen alder på han.

Marthe hadde også Marthea Børresdatter f. 15.06.1858 Huse med Børre Olsen gaardmandssønn fra Dalby.

 

Endret av Hans H. Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jo Marthe med far og barn     http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038032007063

Så hun er jo grei men hun er ikke 33 år i 1865. f. 14.10.1829 Huseeie av Erich Olsen og Marthe Pedersdatter.

Værre med Lars Larsen fra Løiten. Det er 9 stk. i Løiten i 1865 men en har jo ingen alder på han.

Marthe hadde også Marthea Børresdatter f. 15.06.1858 Huse med Børre Olsen gaardmandssønn fra Dalby.

 

Det er der det stopper opp for meg òg. Hvordan få greie på hvilken Lars Larsen som er rett ? Må jeg kontakte noe arkiv , på Hamar f.eks ? Brukt mye tid på å finne ut av denne Martin :) Men d blir liksom en "besettelse" , må ha svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin f. 07.01.1856 er rett Marin.

Hva har du på Lars Larsen tilflyttet Vang fra Løiten?  Flyttet fra.... alder ...?

 

Ingenting annet enn at han er fra Løten.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting annet enn at han er fra Løten.....

 

Fant en link for utflyttede , men fikk ikke kopiert den til kildehenvisningen. Men denne Lars (vet ikke om det er rett person) flyttet fra Løten til Vang 1856.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en link for utflyttede , men fikk ikke kopiert den til kildehenvisningen. Men denne Lars (vet ikke om det er rett person) flyttet fra Løten til Vang 1856.

 

 

Har prøvd å finne noe skiftemateriale, men ikke funnet noe. Han må ha vært arving (om det var noe å arve). Men den Lars jeg fant het mor Randi Torkildsdatter og far tror jeg het Lars Olsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.