Gå til innhold
Arkivverket

Hvite felter i bøker på NB ?


Litta
 Del

Recommended Posts

Ikke slik som du beskriver, men jeg måtte bruke en annen nettleser (Opera) for å få fram bøkene, fordi nb "har vansker med flash-visningen av bøker i både Firefox og Crome", fikk jeg til svar fra veiledningen da jeg sendte en epost til dem.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Noen av sidene er faktisk hvite med et grønt ikon øverst. Skriften kommer fram når jeg trykker på det. Nei, den hopper over de sidene.. Dette er kanskje en ny feil?


Masse hvite sider med Safari på iPad, ser jeg.

 

NB  Jeg tømte nettleseren for bufrede, midlertidige internettfiler for sikkerhets skyld.

.

post-162-0-41451600-1468913719_thumb.jpg

 

Samme feilen på en annen bok - Våler bygdebok. 1 : Gårdshistorie for Svinndal Gnr. 88-110, 122 og 125

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Firefox i Linux, og bruker html-visning, aldri flash. Til orientering har jeg samme problem i html.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker IE og Flash og ingen hvite sider så langt! Etter mer testing så ser jeg også hvite sider der!Mvh. Johan Arthur Hansen

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar i formiddag, som jeg kopierer inn her:

 

"Hei,

 

Dessverre er visningen i www.nb.no/www.bokhylla.no ustabil.

Våre teknikere jobber iherdig med saken.

 

Prøv i gjen senere.

 

Med vennlig hilsen

 

(Navn)

Veiledningen

Nasjonalbiblioteket

Henrik Ibsens gate 110

0255 Oslo

Tlf: 23 27 60 11

E-post: veiledningen@nb.no "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Så fint at du tok tak i dette. (Og at jeg dermed fikk svar på det jeg lurte på uten å anstrenge meg selv. Man har da ferie...).

 

Her hos meg plages jeg ikke så mye med hvite sider, men derimot med at partier av sidene som kommer opp ikke er i fokus. Regner med at det henger sammen med den ovennevnte ustabiliteten det også.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då den "nye" bokhylla vart lansert støtte eg på store problem med å få vist bøkene på nett-PC med Windows XP. I html-visninga mangla det bitar av sidene. Flash-versjonen virka også dårleg, men var likevel det som virka best. Etter at eg fekk meg ny PC har eg halde fram med å bruke flash-varianten. Men den er framleis tung å laste, og det tek ofte tid før sidene kjem "i fokus". Så langt har eg ikkje opplevd manglande bitar av sider der.

 

Eg har elles irritert meg over trefflista som viser nokre store ikon i staden for å vise teksten ein får treff i slik det var før, men har resignert sidan det ser ut om om dette er noko som Nasjonalbiblioteket ikkje ynskjer å gjere noko med. Antagelegvis fordi det er eit krav i avtalen dei har med KOPINOR (rettshavarane) om at det ikkje skal vere mogeleg å hente ut tekst frå dei digitale bøkene. Dermed må ein opne kvar einskild bok for å få vite kva ein får treff på, medan ein tidlegare fekk ei vanleg tekst-treffliste der det var mogeleg å få sjå kva ein fekk treff på i alt av digitaliserte bøker/aviser. Også dei som ikkje var digitalt tilgjengelege.

 

Elles fortener Nasjonalbiblioteket skryt for alt materialet dei har fått digitalisert og for å ha fått til avtalar som gjer det mogeleg å gjere store deler av dette tilgjengeleg på nett. Dette er ei fantastisk kjelde til å finne fram i bøker og aviser, og hadde trefflista stått i stil med det andre ville tenesta ha vore endå betre.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iike vært inne på denne bygdeboka før i dag, men jeg har ingen problemer, verken med hvite felt eller annet.

Bruker Win 10 og Firefox. Det kom en ny versjon av Firefox i går, som jeg installerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får melding om at Firefox er oppdatert på min Win 10 maskin - versjon 47.0.1, men det kommer ikke fram noen bok (selv om det varsles om at jeg nå åpner en bok mm) verken med html eller flash. Det var etter den siste oppdateringen av Firefox og Crome at problemet startet, ifølge veiledningen ved Nasjonalbiblioteket i epost 8. juni 2016.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lenger hvite sider med Safari på iPad, så noe er tydeligvis blitt fikset, eller om jeg åpner bøkene i Opera eller MS Edge. Det er bare i Firefox at bøkene ikke kommer fram i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel Firefox - 39.0.3. Når jeg åpner bygdeboka for Våler som det er lenket til, så ser jeg at NB har gjort et eller annet positivt med leseren sin, for plutselig spretter sidene fram nesten uten pause når man blar! Ingen hvite felter heller så vidt jeg kan se.

Bra du holder dem i ørene, Anne-Lise! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.